Skal du flytte ind i et nyt lejemål?

Er du ved at gøre dig klar til indflytning? Eller er du lige flyttet ind og er usikker på, om alt er som det skal være? Det kan være, at du har mistanke om, at din udlejer forsøger at snyde dig, eller at lejelovens regler ikke bliver overholdt? I så fald, så kan du trygt indgive din sag til DIGURA, så kigger vi gerne på din lejeaftale for at sikre en god start på dit lejeforhold.

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Indflytningssyn og rapport

Har du ikke haft et indflytningssyn ved indflytning, eller måske er der ikke udarbejdet en indflytningsrapport. Så er det godt at kende sine rettigheder!

Depositum

Er du blevet opkrævet et urimeligt stort depositum ved indflytning? Depositummet må faktisk kun være maks tre mdr. husleje sammenlagt.

Fejl i lejekontrakten

Du kan kræve et forholdsmæssigt afslag i huslejen, hvis det viser sig at lejemålet ikke var helt klar på aftalt dato.

Dit lejemål er ikke klar til indflytning

Er du usikker på, om indholdet i din lejekontrakt følger lejelovens regler? Måske er der ulovlige tillægsydelser eller krav.

Sådan flytter du ind i dit nye lejemål

Dagen er endelig kommet, hvor du skal til at flytte ind i dit nye lejemål. Den første del er altså overstået i forhold til at kæmme markedet for boliger, og du er nu topklar til den store indflytning.

Ligesom ved så meget andet indenfor lejeloven og selve det at bo til leje, så er der altid en del ting, som du skal være opmærksom på.

Og især når det drejer sig om indflytning, er der nogle særlige forhold, som du virkelig skal have godt styr på, da det kan få stor betydning for din fraflytning og den endelige opgørelse herfor.

Her på siden vil vi guide dig sikkert igennem din indflytning, så du har fuldstændig styr på alle de steps, deadlines og krav, som skal være på plads, for at kan føle dig helt tryg i din nye bolig.

Hvad er et indflytningssyn?

Inden du sådan for alvor kan begynde at finde dig godt til rette i din nye bolig, så skal der foretages et indflytningssyn, som ofte er en ganske naturlig del af overtagelsesprocessen. 

Når du modtager nøglerne til lejeboligen, så vil din udlejer og dig selv tage en runde i boligen for at fastslå den stand, som boligen er i. 

Derfor er indflytningssynet utrolig vigtigt, da synet er med til at afgøre, hvilke eventuelle istandsættelser du hæfter for, når du engang fraflytter lejeboligen igen. 

Hvem skal være repræsenteret til indflytningssynet?

Nu nævnte vi, at indflytningssynet ofte sker som en naturlig del, den dag du overtager nøglerne til lejemålet, men det er faktisk ikke et krav. Udlejer må nemlig gerne sende en repræsentant i stedet for.

Ligeledes, er det heller ikke et krav, at du selv er til stede ved indflytningssynet – selvom vi på det kraftigste vil anbefale dig at deltage.

Hvis du vælger ikke at være deltage i indflytningssynet, så skal du modtage en indflytningsrapport senest 14 dage efter, at indflytningssynet er blevet foretaget.

Modtager du ikke denne rapport, så betyder det sådan set, at indflytningssynet ikke er blevet afholdt. Dermed kan din udlejer ikke kræve betaling for istandsættelse af lejligheden, når du flytter ud, da lejlighedens stand ikke kan dokumenteres.

Hvad er forskellen på en privat udlejer og en professionel udlejer?

Husk altid på, at det er din udlejers ansvar at afholde samt indkalde til et indflytningssyn, og det er også din udlejer, der skal kunne bevise at indflytningssynet er blevet afholdt.

Der er dog en forskel på at være privat udlejer og professionel udlejer. Den professionelle udlejer er forpligtet til at afholde indflytningssyn, og hvis dette ikke sker, så mister udlejer sin ret til at opkræve betaling for istandsættelse af lejeboligen.

Den private udlejer – altså en privatperson som kun lejer én bolig eller ét værelse ud – er ikke forpligtet til at afholde indflytningssyn. Men det er altid en rigtig god idé at afholde synet for at kunne fastlægge lejemålets stand.

Hvad sker der så, hvis der ikke er blevet afholdt et indflytningssyn?

Lad os nu sige at din udlejer ikke har holdt indflytningssyn, så har det en afgørende betydning, om du bor til leje hos en privat udlejer eller hos en professionel udlejer.

 

Den private udlejer

Da den private udlejer ikke er forpligtet til at afholde indflytningssyn, så vil det være dit ansvar som lejer at påpege de fejl og mangler, som der er i lejemålet, når du flytter ind. 

Den private udlejer kan altså godt opkræve betaling for istandsættelse af lejeboligen, selvom der ikke er afholdt indflytningssyn.

 

Den professionelle udlejer 

Det forhold ændrer sig, hvis du bor til leje hos en professionel udlejer. Her mister udlejer retten til at opkræve betaling for istandsættelse af lejemålet, hvis indflytningssynet ikke er afholdt. 

Hvis din udlejer alligevel forsøger at bruge dit depositum eller på anden måde kræver, at du skal betale for istandsættelsen af lejemålet, når du flytter ud, så kan du henvise til, at din udlejer ikke har afholdt et indflytningssyn. 

Det er din udlejer, der skal kunne bevise, at der er blevet foretaget et indflytningssyn. Hvis ikke du har været informeret om dette syn, så er det ikke gyldigt, og det vil blive betragtet som et ikke-afholdt indflytningssyn. 

 

Her skal du være særligt opmærksom:

  1. Din udlejer kan godt skrive ind i lejekontrakten, at der har været afholdt indflytningssyn. Hvis det ikke er tilfældet, så skal du sørge for at udlejer til at rette denne detalje i lejekontrakten.

  2. Hvis din udlejer er sjusket og forhastet under selve indflytningssynet, så skal du være ekstra grundig, når du udfylder fejl- og mangellisten. Ellers risikerer du at hæfte for istandsættelse, som du egentlig ikke har været skyld i.

  3. Husk på, at hvis ikke du har modtaget en indflytningsrapport senest 14 dage efter den aftalte indflytningsdato, så mister din udlejer sin ret til at opkræve penge i forbindelse med istandsættelse af lejeboligen.  

  4. Få nu udfyldt den fejl- og mangelliste grundigt. Gør dig selv den tjeneste og tilføj selv de mindste ting. Better safe than sorry – og husk at listen skal laves senest 14 dage efter, at du er flyttet ind.

Bange for at blive snydt af udlejer?

Vi ser desværre rigtig mange lejere blive snydt i forbindelse med indflytning Det vil vi gøre op med nu. Få en gratis vurdering af din sag neden for - Måske kan vi finde fejl i din lejekontrakt, som du ikke vidste var der?

Indflytningsrapporten

Når du og din udlejer har gennemgået lejeboligens tilstand, så er det din udlejers ansvar at udfylde en indflytningsrapport. Rapporten er både din og din udlejers bevis for, at der har været afholdt indflytningssyn.

Alt, hvad der har med lejeboligens tilstand at gøre, står altså beskrevet heri, og da det i grove træk er de samme procedurer, der gør sig gældende ved både indflytning og fraflytning, så vil det også være de samme områder, der bliver gennemgået.

Herunder bl.a.:

  • Er der malet tilstrækkeligt 
  • Gulvets stand
  • Loftets stand 
  • Vinduerne 
  • Listerne 
  • Dørene 

Disse områder vil en indflytningsrapport i grove træk berøre, og rapporten bliver beviset for, hvordan lejeboligens stand er ved indflytningen.

Jeg har aldrig modtaget en indflytningsrapport - hvad så?

Står du i den situation, at du aldrig modtog en indflytningsrapport?

I så fald er det de samme regler der gør sig gældende, som hvis der ikke er blevet afholdt indflytningssyn. Din udlejer skal nemlig kunne dokumentere lejemålets stand, da du flyttede ind.

Skal jeg udfylde en ”fejl og mangler-liste”?

Hvis du ikke har fået afholdt indflytningssyn, eller hvis du har opdaget nogle fejl og mangler i din lejebolig efter indflytningssynet, så har du muligheden for at udfylde en fejl- og mangelliste. 

Denne skal udfyldes og afleveres senest 14 dage efter, at du er flyttet ind. Skulle der opstå konflikt, når du fraflytter din lejebolig, så har fejl- og mangellisten den samme bevismæssige status som indflytningsrapporten. 

 

Et godt råd er at tage billeder af de fejl, du ser.  

Hvis du overskrider fristen på de 14 dage, så er den i princippet ikke gyldig. Du hæfter altså for eventuelle fejl og mangler, som potentielt kunne være lavet af den tidligere lejer. 

Derfor vil vi gerne lige understrege vigtigheden af at være grundig, når du gennemgår din lejebolig for fejl og mangler. Både hvad angår selve dokumentationen, men også når det gælder for tidsfristen på de 14 dage. 

Vi har lavet en fejl- og mangler skabelon, som du selv kan hente fuldstændig gratis lige her.  

No Cure, No Pay

Hvordan fungerer det?

Du indgiver sagen

Du udfylder formularen og vedhæfter alle relevante dokumenter til din sag. 

Vi vurderer sagen

Ud fra dine oplysninger vurderer vi sagen. Har den potentiale, tilbyder vi at føre sagen for dig. Du betaler kun, hvis vi vinder. Det kalder vi No Cure, No Pay

Vi fører sagen

Først indgår vi i dialog med din udlejer med henblik på en forligsaftale. Lykkes det ikke, tager vi sagen videre til Huslejenævnet.

10 gode råd til når du skal flytte ind i din nye lejebolig

Hvis du finder det en smule uoverskueligt, i forhold til hvad du skal have styr og ikke have styr på, når du skal til at flytte ind i din nye lejebolig, så bare tag den helt med ro.


Vi har samlet en liste med 10 gode råd, som du kan følge, for at din indflytning bliver så tryg og god som overhovedet muligt.

 

1. Undersøg lejemålet før indflytning

Gå gerne grundigt til værks, inden du flytter ind i din kommende lejebolig. I det omfang som det er muligt, er det en god idé at gennemgå boligen meget detaljeret.

Har du fuldstændig styr på boligens stand, og de fejl & mangler der end måtte være, så kan du i bedste fald undgå potentielle konflikter, der måtte opstå ved fraflytningen.

Bare husk at dokumentere det hele på skrift!

 

2. Hvad skal du betale i husleje?

Inden du skriver under på lejekontrakten, så kan det være en god idé at tjekke op på huslejeniveauet for det område, du skal bo i.

Hvis nu din husleje ligger væsentligt højere end tilsvarende lejeboliger i samme område, så kunne det tyde på, at din husleje er sat for højt.

 

3. Hvem er angivet som lejer i lejekontrakten?

Hvis nu du skal flytte ind sammen med 1 eller flere personer – det kunne f.eks. være en kæreste eller en ven – så skal I gøre jer nøje overvejelser om, hvem der bliver skrevet på lejekontrakten.

Lad os sige, at du ikke står på lejekontrakten sammen med din kæreste. Så kan du være udsat for, at du ikke må blive boende, hvis I nu skulle gå fra hinanden, og din kæreste flytter fra boligen.

De samme overvejelser bør du gøre, hvis du skal til at flytte sammen med 1 eller flere venner. På den måde hæfter I alle sammen ligeligt for lejeboligen.

 

4. Er din lejeaftale tidsbegrænset? ​

Er dit lejemål tidsbegrænset? Og hvad skyldes tidsbegrænsningen? Der gælder i lejeloven en regel om, at en udlejer kun må tidsbegrænse et lejemål, hvis der er en særlig grund til dette. 

 

5. Boligens stand

Hvis din udlejer har mere end ét lejemål, som udlejes, har vedkommende pligt til at foretage et såkaldt indflytningssyn, hvor I sammen gennemgår lejemålets stand.

Hvis indflytningssynet ikke bliver foretaget, så kan din udlejer ikke opkræve dit depositum for istandsættelse, da boligens stand ved indflytningen ikke kan dokumenteres.

Indflytningssynet er også en god mulighed for at stille andre praktiske spørgsmål til din udlejer, som du måske er i tvivl om angående indflytningen. 

 

6. Tag billeder af lejemålet

Det er en god idé at tage billeder af dit lejemål ved indflytning. Vi gennemgik også dette under afsnittet for fejl & mangler.

Igen er det overordnede formål at kunne bevise, hvordan lejeboligen så ud, dengang du flyttede ind. 

Husk at få taget billederne og sendt dem afsted til din udlejer indenfor de første 14 dage sammen med din fejl & mangler liste.

 

7. Betaling af depositum og forudbetalt husleje​

Din udlejer må ifølge lejeloven maksimalt opkræve tre måneders depositum og tre måneders forudbetalt husleje.

Forbrug må ikke indgå i den samlede sum, som du skal betale ved indflytningen, og desuden så kan din udlejer heller ikke kræve, at beløbet skal betales kontant.

 

8. Når du først er flyttet ind

Nu har du gjort dig alt det foregående undersøgelsesarbejde, og du er endelig klar til at flytte ind.
Her er det, at du har 14 dage til at udfylde din fejl & mangler-liste.

En varm anbefaling herfra er, at du hellere skal skrive et par punkter for meget end et par punkter for lidt.

Og endnu engang, så husk at sende listen afsted senest 14 dage efter, at du er flyttet ind.  

 

9. Alt skal dokumenteres på skrift!

Skal du lave nogle vigtige aftaler med din udlejer angående dit lejemål, så sørg for at have det på skrift.

På den måde kan du hele tiden bevise, at I har indgået en aftale i tilfælde af, at udlejer ikke overholder denne. Dermed undgår du unødvendig konflikt, da du hele tiden har dokumentation på jeres aftaler.

 

10. Betaling af husleje

Sidste punkt på listen omhandler betalingen af din husleje. Ofte vil du blot tilmelde din konto en automatisk betalingsservice, og så skal du ikke tænke videre over det.

Du har som lejer altid flere betalingsmuligheder, så skulle din udlejer kræve huslejen kontant, kan du altså godt afvise dette krav.


Og så vil vi i øvrigt fraråde dig kontant betaling af din husleje.

Vi står klar til at hjælpe dig i dit lejemål

Hvis du har mistanke om, at der er nogle juridiske forhold, som din udlejer ikke overholder i forbindelse med dit lejemål, så står vi klar til at hjælpe dig.

Igennem vores medlemsklub DIGURA Home, kan du få juridisk rådgivning af vores kompetente rådgivere, så du altid kan føle dig fuldstændig tryg som lejer.

Og med din egen ekspertviden efter at have læst omkring, hvad du skal være opmærksom på ved indflytning i en lejebolig, så er du godt stillet, hvis der skulle opstå en konflikt med din udlejer.