Flytteopgørelse

Vi frygter alle at få en kæmpe flytteopgørelse, så vi ikke får vores depositum tilbage, eller i værste tilfælde skal betale en efterregning. Men hvad er reglerne overhovedet vedrørende flytteopgørelsen? Hvis du vil være sikker på, at udlejer ikke snyder dig, så læs med her.

DIGURAs artikel om flytteopgørelse

Hvad er en flytteopgørelse?​

Flytteopgørelsen er det krav, som udlejer kan rette vedrørende istandsættelse, når du fraflytter dit lejemål. I flytteopgørelsen skal således indgå udgifterne til istandsættelsen. Der gælder forskellige formalia til denne, som gennemgås herunder.

Fraflytningssyn- og rapport

Når du som lejer fraflytter dit lejemål, skal udlejer afholde et fraflytningssyn.

Frister
Hvis din udlejer lejer mere end én lejlighed ud, skal han/hun afholde fraflytningssyn inden for 2 uger efter, at udlejer er blevet bekendt med, at lejer er fraflyttet. Udlejer skal indkalde dig til fraflytningssyn med 1 uges varsel. Hvis fraflytningssynet ikke er afholdt inden for de ovennævnte 2 uger, mister udlejer retten til at kræve betaling af dig for mangler i lejemålet ved fraflytning.
Hvis din udlejer kun lejer én lejlighed ud, har udlejer en frist på 2 uger til at give dig besked om, hvad der skal udbedres, og hvad prisen for dette er. Fristen starter fra det tidspunkt, lejer afleverer nøglerne. Hvis udlejer ikke meddeler dette inden for 2 uger, kan udlejer som udgangspunkt ikke kræve betaling for mangler i lejemålet.

Indhold
I fraflytningsrapporten angives, hvilke dele af lejemålet, der er mangelfulde, og således skal istandsættes. Hvis du er uenig med fraflytningsrapportens indhold, er det således vigtigt, at du ikke underskriver denne. Det kan have betydning for flytteopgørelsen, og det krav udlejer i sidste ende kan rette.

Læs mere: Flytterapport

Formalia ved flytteopgørelsen​

Der gælder et specifikationskrav til flytteopgørelsen. Det skal således fremgå klart og tydeligt af regningen, hvor mange penge, der er brugt til hver istandsættelse af lejemålet.

Hvis både komfur er udskiftet, og der er blevet nymalet, skal udgiften til hver af disse istandsættelser altså fremgå separat i flytteopgørelsen. Hvis du modtager en flytteopgørelse, hvor der blot står ”istandsættelser: 10.000 kr.”, lever flytteopgørelsen således ikke op til specifikationskravet.

Frister vedrørende flytteopgørelsen​

Der er i lejeloven ikke fastsat regler om frister vedrørende flytteopgørelsen. Det følger dog af retspraksis, at lejer skal have modtaget flytteopgørelsen 4-6 uger efter fraflytning. Ansvaret for at få indsamlet regninger fra eksterne håndværkere inden for denne periode påhviler udlejer. Der kan dog være mange faktorer, der spiller ind på dette, hvorfor det ikke gælder i alle tilfælde. Det er dog en god tommelfingerregel, udlejer har 4-6 uger som udgangspunkt.

Hvis du føler, at din udlejer ikke overholder en af ovenstående regler eller frister, kan du kontakte DIGURA her.

Læs også: 5 råd til fraflytning

DEL INDLÆGGET

Få adgang til hemmeligt indhold

Tilmeld dig nyhedsbrevet som 1.000+ andre lejere og få gratis råd og vejledning til dit lejeforhold direkte til din mail. 

Close Menu