Renovation i et lejemål

Renovation i et lejemål

Picture of Luna Bock

Luna Bock

Senior Legal Advisor

Ligesom det er væsentligt at have vand i hanen, har vi også brug for, at vores affald bliver hentet uden at skulle tænke mere over det. Det indgår som oftest i huslejen, når man bor til leje, men nogle udlejere kræver også en tillægsydelse for renovation i lejemål. Vi guider dig til reglerne på området. 

Vi ser desværre ofte, at udlejer opkræver penge for udgifter til drift og forbrug ud over huslejen, og det kan være svært at finde rundt i, hvilke udgifter udlejer lovligt kan opkræve. Der er mange, der er i tvivl, og det kan betyde tabte penge for lejer. 

Hvad er renovation?

Renovation dækker lidt bredere end affald, idet renovation også omfatter de materialer, der anvendes til recirkulering. Recirkulering er bl.a. flasker, pap, glas mm., der er materialer som kan genanvendes og derfor ofte bliver sorteret til genbrug. 

Renovering eller renovation?

De to ord minder meget om hinanden, men betyder noget helt forskelligt. Er du slet ikke interesseret i at læse om skrald, men ledte efter en artikel om renovering (istandsættelse) af et lejemål? 
Det finder du vores artikel om lige her

Hvad er reglerne for opkrævning til renovation?

Lejeloven er til for at beskytte dig som lejer og sikre at du blandt andet ikke bliver snydt ved særskilte tillægsydelser. Den indeholder derved en række regler, der ikke kan fraviges ved aftale. Opkrævning af renovation er en særskilt tillægsydelse til huslejen. 

Ifølge lejeloven er det ikke lovligt at udlejer opkræver særskilt betaling for renovation, fordi udlejer ikke må kræve særskilt betaling for eksempelvis driftsudgifter ud over lejen. Udgifterne til renovation skal indgå som en del af huslejen. 

Har din udlejer krævet penge for renovation?

I tilfælde af, at din udlejer har opkrævet betaling for renovation i dit lejemål, kan du som lejer kræve at få beløbet refunderet med tre års tilbagevirkende kraft. Det skyldes forældelsesfristen, der siger, at lejer kan gøre indsigelse inden for de seneste tre år. Hvis det er mere end tre år siden, du betalte for renovation til din udlejer, kan du desværre ikke få refunderet dine penge. Derfor er det vigtigt, at du som lejer kræver tilbagebetaling, så snart du bliver opmærksom på en ugyldig særskilt tillægsydelse. 

Hvis der er aftalt en ulovlig opkrævning af renovation i lejekontrakten, vil denne del af lejekontrakten bortfalde. Udlejer er efterfølgende ikke berettiget til at opkræve betaling for renovation som en særskilt betaling til huslejen. 

EksempelHvis du har betalt for renovation de seneste fem år af lejeforholdet, så har du som lejer mulighed for at få tilbagebetalt udgiften til renovation for de seneste tre år. Ifølge forældelsesfristen er perioden som er ældre end tre år forældet. Det betyder, at du som lejer kun har mulighed for at få refunderet udgiften til renovation for de seneste tre år. 

DIGURA har mulighed for at hjælpe dig med at gøre indsigelse overfor udlejer, såfremt du har betalt for renovation eller andre ulovlige særskilte tillægsydelser igennem lejeforholdet. Er du i tvivl om, hvorvidt du har betalt for en ulovlig særskilt tillægsydelse, så har du altid mulighed for at indgive sagen til en gratis og uforpligtende vurdering lige her.

Renovation er ikke den eneste ulovlige tillægsydelse

Vi ser desværre ofte, at lejekontrakter indeholder bestemmelser med ulovlige forbehold, som ifølge lejeloven ikke lovligt kan aftales i en lejekontrakt. De ulovlige forbehold i lejekontrakten er ofte særskilte tillægsydelser, som udlejer ikke er berettiget til at kræve betaling for. 

Det fremgår oftest af §11 i lejekontrakten, hvis udlejer opkræver betaling for særskilt tillægsydelser. Hvis det fremgår af din lejekontrakts § 11, vil dette være ugyldigt, selvom begge parter har underskrevet lejekontrakten. 

Udlejer må ikke opkræve særskilt betaling for driftsudgifter som bl.a. trappevask, vinduespolering, snerydning og renovation. Udlejer skal have såkaldt hjemmel i lejeloven, for at opkræve særskilt tillægsydelser fra lejer. Det vil sige, at det skal fremgå af lejeloven, at udlejer har ret til at opkræve den nævnte betaling. 

Læs også: Tillægsydelser: Bliver du snydt af din udlejer? 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.


Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med renovation i lejemål kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring renovation i lejemål, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere