10 punkter hvor din udlejer måske snyder dig

Bliver du snydt af din udlejer

Bliver du snydt af din udlejer? Det kan være svært at skelne mellem, hvad der er lovligt og ulovligt og vide, hvilke regler der er gældende ift. lejeboliger. Derfor bliver mange lejere snydt på forskellige måder af deres udlejere. Det er både bevidst og ubevidst fra udlejernes side. Vi gennemgår de 10 mest udbredte typer af snyd i et lejemål. 

OBS: Bemærk at guiden er lavet til lejeaftaler indgået efter 01/07-2015.

1. Huslejestigning foregår via trappeleje​​

D. 01.07.2015 trådte den nye lejelov i kraft. Efter dennes ikrafttræden er det forbudt at foretage huslejestigning efter trappeleje-princippet. Der må således ikke kræves huslejestigning med et fast beløb eller procentsats længere. Hvis du har en lejekontrakt med en fast årlig huslejestigning, reguleres den typisk efter nettoprisindekset. Du kan læse mere om reglerne for huslejestigning her

OBS: Hvis din lejekontrakt er fra før 01.07.2015, og der er aftalt trappelejestigning, kan udlejer fortsat kræve denne huslejestigning under de vilkår, der er fastsat i kontrakten.

2. Lejekontrakten er skrevet på en forældet typeformular (typeformular A, 8. udgave)​​

Den 1/7-2015 trådte der – sammen med den nye lejelov – en ny typeformular i kraft, nemlig typeformular A, 9. udgave (i daglig tale kaldet typeformular A9). Det betyder, at A8 udgår, og dermed må den ikke længere bruges. Konsekvensen ved at udlejere bruger den forkerte typeformular er, at lejekontraktens indhold erklæres ugyldig og derfor vil lejekontrakten overgå til reglerne fastsat i lejeloven.
Rent praktisk betyder dette, at hvis udlejer har fraveget lejelovens regler i lejekontrakten, erstattes fravigelserne med lejelovens regler.

Eksempel: Der er i lejekontrakt af 01.01.2016 aftalt, at lejer har den indvendige vedligeholdelse. Lejekontrakten er dog af typeformular A8. Det følger af lejeloven, at udlejer som udgangspunkt har den indvendige vedligeholdelse. Da der er anvendt en forkert typeformular, erstattes vilkåret om, at lejer har den indvendige vedligeholdelse af lejelovens regler. Udlejer har således den indvendige vedligeholdelsespligt i dette lejeforhold.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

3. Du kræves betaling for renovation og trappevask​​

Det er ikke tillad, at udlejer opkræver betaling for renovation og trappevask. Hvis det har været tilfældet, kan lejer kræve at få beløbet refunderet med tre års tilbagevirkende kraft. 

4. Du betaler a conto, men der er ikke individuelle målere i lejemålet

Hvis du betaler a conto for vand og el i dit lejemål, men ikke har en individuel måler, bliver du snydt af din udlejer. Udlejer må kun kræve a conto-betaling, hvis der er en individuel måler i lejemålet, og ikke ud fra eksempelvis areal eller andre fordelingsprincipper. 

Læs også: A conto: Alt du skal vide som lejer

5. Du skal betale for "nyistandsættelse" ved fraflytning​

Ifølge den nye lejelov er det ikke tilladt, at udlejer kræver, at lejemålet er nyistandsat ved fraflytning. Udlejer må kun kræve normalistandsættelse. Selv hvis lejemålet var nyistandsat, da du flyttede ind, må udlejer ikke kræve, at du afleverer det nyistandsat, men kun normalistandsat. 

6. Du ikke må fremleje

I lejeloven er der fastsat nogle klare regler for tilfælde, hvor udlejere ikke kan nægte lejere at fremleje deres lejemål. Lejers ret til fremleje kan heller ikke begrænses af, at udlejere skriver andet i lejekontraktens § 11. En begrænsning i lejekontraktens § 11 vil være ugyldig, da retten til fremleje i lejeloven er en ufravigelig ret.

Læs også: Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det​

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 49 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

7. Udlejer beskylder dig uberettiget for at have lavet skader​

Det er vigtigt, at du senest 14 dage efter indflytning i dit nye lejemål har lavet en fejl- og mangelliste. På den måde undgår du konflikter med din udlejer om lejemålets stand og du kan sikre dig selv, så du ikke hæfter for skader, du ikke selv har forårsaget. Læs mere om fejl- og mangellisten her og download en gratis skabelon

8. Du bliver pålagt mere vedligeholdelse, end du burde

Hvis du ikke er pålagt en udvidet vedligeholdelsespligt i § 11 i lejekontrakten, gælder indvendig vedligeholdelse kun for maling af lofter og træværk, tapetsering samt maling af vægge og lakering af gulve. Læs alt du bør vide om om vedligeholdelsespligt som lejer her

9. "En mundtlig aftale er ikke gældende"​

Flere har hørt fra deres udlejer, at mundtlige aftaler ikke er gyldige, men at de skal være skriftlige for at være gyldige. Det er ikke tilfældet. Det er dog svært af bevismæssige årsager at bevise, at du og udlejer har indgået en mundtlig aftale. Du bør derfor altid sørge for så vidt muligt at få nedfældet aftaler mellem dig og din udlejer skriftligt.

Er du nervøs for, at din husleje er for høj?

Flere end 100.000 danskere betaler for meget i husleje. Måske er du en af dem?

I DIGURA kan du få et gratis tjek, hvor både vores software og en af vores dygtige juridiske rådgivere kigger på din husleje gratis.

10. Du betaler for meget i husleje

Vi ser rigtig mange lejere, der bliver snydt af deres udlejere, fordi de betaler for meget i husleje. Ofte fastsætter udlejer blot en husleje, som de mener, de er berettiget til. Der er helt klare regler for, hvordan lejen må beregnes og hvad der skal tage højde for. Find ud af, om du betaler for meget i husleje med denne beregner

Bliver du snydt af din udlejer?

Hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt du bliver snydt af din udlejer, vil vi opfordre dig til at få en gratis og uforpligtende vurdering af din sag. Det kan du få lige her

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med snyd kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring snyd, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email