Udlejer følger ikke Huslejenævnsafgørelse: Hvad gør man så?

fraflytning - alt om ophævelse af lejemål

Du har i en længere periode haft en sag kørende hos Huslejenævnet eller Beboerklagenævnet, da din udlejer ikke har overholdt sine pligter. Nævnet har pålagt udlejer et påbud, men udlejer overholder det ikke og efterkommer ikke Huslejenævnets afgørelse. Hvad gør man så? Her kan du læse om Huslejenævnet og Beboerklagenævnet, hvordan de behandler sager, samt hvad du skal gøre, hvis udlejer ikke følger en Huslejenævnsafgørelse. 

Hvad er et Huslejenævn?

Huslejenævnet er en gruppe af særligt udvalgte personer, der tilsammen træffer afgørelser i sager indenfor lejeretten. De personer har særlig viden indenfor lejeretten, så de er kompetente til at træffe afgørelse. Det fremgår af boligreguleringsloven, at Huslejenævnet skal bestå af tre fagkyndige personer. Det er et krav, at formanden er uafhængig. Han eller hun skal altså være objektiv og må ikke have nogen tilknytninger til eksempelvis et udlejningsfirma. Det er med til, at Huslejenævnet træffer korrekte og retfærdige afgørelser alene på baggrund af lovgivningen.

Huslejenævnet minder en smule om domstolene, men det specifikke ved Huslejenævnet er, at de alene behandler lejeretlige spørgsmål, modsat domstolene som behandler alle slags. Dertil har Huslejenævnet ikke kompetence til at træffe afgørelse i alle slags lejesager.

Alle danske kommuner har tilknyttet et Huslejenævn. Der er dog i nogle tilfælde kommuner, hvor de deler ét Huslejenævn. 

Huslejenævnet contra Beboerklagenævnet

Forskellen på Huslejenævnet og Beboerklagenævnet er, at Huslejenævnet behandler sager for private udlejningsejendomme, mens Beboerklagenævnet behandler sager for almenboliger. Det fremgår af din lejekontrakt hvilken boligtype dit lejemål er. 

Bemærk: Denne artikel vil anvende begrebet Huslejenævnet, men reglerne er stort set identiske med reglerne for Beboerklagenævnet. 

Hvordan behandler Huslejenævnet sager?

En sag hos Huslejenævnet skal indbringes af enten lejer eller udlejer. Når Huslejenævnet har modtaget indbringelsen af sagen, vil de bekræfte modtagelsen og derefter vil sagens behandling gå i gang.

Sagsbehandlingen ved Huslejenævnet består af, at begge parter (både udlejer og lejer) fremsætter deres påstande. Det betyder, at den, der har et krav eller problematik med den anden, fremlægger sin påstand. Den modstående part (det vil sige den anden), vil herefter have mulighed for at fremsende sit svar på påstanden. Det kalder man høringsskrivelser og høringssvar, der fremsendes fra begge sider af sagen.

Når Huslejenævnet har de informationer, de har brug for til at træffe afgørelse, samt parterne i sagen ikke har mere at tilføje, vil Huslejenævnet træffe afgørelse.

Vil du vide, hvor lang ventetiden i Huslejenævnet er i din kommune? Find ud af det her. 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Hvilke sager behandler Huslejenævnet og hvad træffer de afgørelser om?

Huslejenævnet behandler lejeretlige spørgsmål og tvister. Det kan eksempelvis være vilkår i lejeaftalen, mangler, husleje og stigninger i huslejen, uenighed i flytteopgørelser, ulovligt opkrævet forbrug eller ulovligt opkrævet tillægsgebyr.

Er du i tvivl om din udlejer handler efter loven? Så indgiv din sag på vores hjemmeside til en gratis og uforpligtende vurdering – det tager kun et par minutter!

Læs også: Huslejenævnet: Sådan fungerer en sag 

Hvilke sager behandler Huslejenævnet ikke?

Det er ikke alle lejeretlige spørgsmål Huslejenævnet har kompetence til at træffe afgørelser om. Eksempler på sager, Huslejenævnet ikke behandler, er opsigelser og ophævelser og samt sager med tvivlsspørgsmål om de fremlagte beviser. Sager som dem skal foreligges for Boligretten, da de efter har fået tildelt kompetence til del af lovgivningen.

Hvis din udlejer ikke efterkommer en Huslejenævnsafgørelse

Hvis udlejer ikke betaler pengene
Hvis en Huslejenævnsafgørelse er kommet frem til, at udlejer skal betale dig et vist antal kroner tilbage, skal udlejer selvfølgelig gøre det. Hvis udlejer ikke udbetaler pengene til dig, skal du have hjælp til at opkræve dem – eksempelvis ved inkasso. Vi kan også hjælpe dig hos DIGURA. Bare indgiv din sag til en gratis vurdering og vi vil hjælpe dig med at få pengene tilbage. 

Hvis udlejer ikke udfører påbuddet om udførelse af arbejder
Hvis en Huslejenævnsafgørelse er kommet frem til, at udlejer har fået et påbud om at udbedre eksempelvis nogle mangler i lejemålet, kan du søge hjælp hos eksempelvis Grundejernes Investeringsfond. De kan så hjælpe dig med at udføre arbejdet på udlejeres regning såfremt han ikke har overholdt den frist, som Huslejenævnet satte. Det gælder også selvom udlejer har klaget til Boligrettet om Huslejenævnets påbud. 

Du skal dog være opmærksom på, at Grundejernes Investeringsfond alene kan udføre det arbejde, som fremgår af Huslejenævnets kendelse. Hvis det ikke fremgår der, kan de ikke udføre det. 

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 49 kroner.

Er du bange for at blive opsagt/ophævet eller du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

Min sag har kørt i lang tid hos Huslejenævnet

Huslejenævnet kan have en lang sagsbehandlingstid. Den er forskellig af kommune til kommune. Grunden til at sagsbehandlingstiden ofte er lang er, at det er en offentlig instans, hvor personerne i Huslejenævnet kun mødet et vist antal gange om året og træffer afgørelser i de fremlagte sager, der er blevet fuldt ud oplyst.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med Huslejenævnsafgørelse kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være Huslejenævnsafgørelse, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email