Fristen for en amatørudlejer
En udlejer, der kun udlejer ét lejemål, defineres som en amatør-udlejer. Senest to uger efter at lejeren har afleveret nøgler til lejemålet, skal udlejeren undersøge lejemålet med henblik på, hvad der skal udbedres. Inden de to uger skal udlejeren udarbejde en fraflytningsrapport om, hvad der skal renoveres. Denne skal sendes til lejeren.
Rapporten er en oversigt over mangler, reparationer eller eventuelle skader lejer hæfter for. Rapporten fungerer som et skøn over istandsættelserne, men behøver ikke at indeholde prisen på reparationerne.
Fristen for professionelle udlejere
En udlejer, der udlejer mere end ét lejemål, defineres som en professionel udlejer. Senest to uger efter at udlejeren er blevet gjort opmærksom på, at lejeren er flyttet ud, skal udlejeren indkalde lejeren til et fraflytningssyn.
Ved fraflytningssynet udarbejder udlejeren en fraflytningsrapport, der angiver omfanget af reparationer og mangler i lejemålet. Hvis lejer ikke er enig i fraflytningsrapportens indhold, skal lejer ikke underskrive den. Udlejer er forpligtet til at sende fraflytningsrapporten til lejer inden to uger. Hvis lejer er forhindret i at deltage i fraflytningssynet, skal fraflytningsrapporten også sendes til lejer inden to uger.
Læs også: Fraflytningsopgørelse: Hvad er reglerne?
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner.
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
- Juridisk rådgivning
- Hjælp til opsigelse og ophævelse
- Løbende tjek af din lejekontrakt
- Løbende tjek af din husleje
- Og meget mere..
Undtagelse: skjulte skader eller mangler
En undtagelse fra reglerne om fristerne, er hvis der er skjulte skader eller mangler. Udlejer er normalt ikke berettiget til at kræve betaling for ting, der ikke er noteret i fraflytningsrapporten, men skjulte skader og mangler er altså en undtagelse.
Det er ligegyldigt om udlejer først opdager skaden eller manglen flere uger eller måneder efter lejers fraflytning. Hvis lejer hæfter for betalingen til udbedringen af skaden, hæfter lejer stadig, selvom det ikke har stået i fraflytningsrapporten og selvom det først meddeles efter længere tid end de to uger.
Frister for at give besked om skjulte mangler
Udlejer skal underrette om skjulte skader eller mangler så hurtigt som muligt efter de er opdaget. De kan enten være opdaget af udlejer selv eller af den nye lejer, der flytter ind.
Hvis det er lejer, der hæfter for skaden, skal lejer skal betale for udbedringen, selvom udgifterne måtte overstige hvad der er indbetalt i depositum. Selvom lejer muligvis har fået tilbagebetalt sit depositum, skal lejer stadig betale for udbedringen af skaden.
Opsummering af fristerne
Amatørudlejere
Lejer afleverer nøglerne: Udlejer har to uger til at give lejer besked om, hvad der skal udbedres i lejemålet
Professionelle udlejere
Lejeren flytter ud: Udlejeren skal afholde fraflytningssyn og lave fraflytningsrapport senest to uger efter udlejer er flyttet ud
Ekstra tid
Hvis lejer ikke er enig med fraflytningsrapporten eller er forhindret i at møde op til fraflytningssynet, har udlejer yderligere to uger.
Skjulte skader
Hvis der er skjult skader i lejemålet, er reglen om fristerne ikke gældende. Udlejer skal dog informere lejer straks efter skaden er opdaget.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med frister for udlejer ved fraflytning kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være frister for udlejer ved fraflytning, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.