Forbrugsregning ved fraflytning – Hvad er reglerne?

Forbrugsregning ved fraflytning

I forbindelse med fraflytning kan der være tvivl om man skal betale for forbrug. Dette kan for mange lejere være svært at finde rundt i. Denne artikel vil guide dig gennem, hvad du skal være opmærksom på.

Hvad er en forbrugsregning?

En forbrugsregning er en regning, hvor du betaler dit forbrug i lejemålet. Med forbrug menes vand, varme og el. Det er et af de punkter, hvor man som lejer skal være opmærksom i forbindelse med sin fraflytning.

Begrebet forbrugsregning nævnes tit i sammenhæng med fraflytning, men hvorfor? Det er fordi, at mange lejere er i tvivl om, hvor lang tid de skal betale for deres forbrug i opsigelsesperioden.

Hvad er det typiske scenarie ved afregning af forbrug?

Det typiske scenarie vi hos DIGURA ser i diverse lejekontrakter er, at lejer betaler a conto-betalinger for vand og varme direkte til udlejer, men derimod betaler el direkte til forsyningsselskabet.

Læs også: Opsigelse af lejemål: Sådan gøres det​

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Situation: Jeg afregner direkte til forsyningsselskabet

Når du afregner dit forbrug af vand, varme og el direkte hos leverandøren, så sker afregningen af forbruget ved fraflytning hos disse. Udlejer fungerer derved ikke som mellemled i dette scenarie. Du skal meddele forsyningsselskabet, at du fraflytter lejemålet. Du vil derefter modtage et endeligt forbrugsopgør fra dem.

Situation: Jeg betaler a conto-betalinger til udlejer

Kort fortalt, så er en a conto-betaling et fast beløb, som du betaler hver måned sammen med din husleje. Beløbet svarer til det forventede forbrug.

Der vil hvert år ved regnskabsårets afslutning eller din fraflytning blive lavet en opgørelse herom. Denne opgørelse vil fortælle dig, om du har forbrugt mere eller mindre end dine betalinger dækker for. Det er her man enten vil kunne få penge tilbage eller få en efterregning i form af en forbrugsregning.

En anden mulighed er, at forbrugsmålerne bliver aflæst i forbindelse med din fraflytning. Her vil du få udleveret forbrugsregnskab sammen med dit endelige flytteopgør. Hvis dette er tilfældet, skal du væres opmærksom på, om du bliver opkrævet for denne aflæsning. Udlejer har kun tilladelse til at kræve dette aflæsningsgebyr dækket af dig, såfremt dette fremgår af din lejekontrakt.

Læs også: A conto (aconto): Alt du skal vide som lejer

Må min udlejer godt tilbageholde en del af mit depositum til forbrugsregning?

Hvis du fraflytter dit lejemål udenfor regnskabsårets periode, hvilket er tilfældet i 9/10 fraflytninger, så vil en udlejer i mange tilfælde tilbageholde en del af dit depositum til, at dække fremtidig forbrugs(af)regning. Dette må din udlejer gerne.

Det vil fremgå af § 5 i din lejekontrakt, hvornår regnskabsåret udløber. Hvis det ikke fremgår af lejekontrakten, udløber regnskabsåret den 1. juni.

Er du i tvivl om emnet a conto-betalinger, da dette kan være rigtig indviklet? Eller er du blot i tvivl om alt sker efter lovens regler? Kontakt os hos DIGURA, så vi kan hjælpe dig med rådgivning til, hvordan du håndter denne problemstilling juridisk korrekt, samt rådgivning i, hvordan du som lejer får mest muligt tilbage af din indskudte formue.

Læs også: Fraflytningsopgørelse: Hvad er reglerne egentlig?

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 49 kroner.

Er du bange for at blive opsagt/ophævet eller du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

  • Juridisk rådgivning
  • Hjælp til opsigelse og ophævelse
  • Løbende tjek af din lejekontrakt
  • Løbende tjek af din husleje
  • Og meget mere..

Typiske spørgsmål fra lejere i vores lejerforening i forbindelse med forbrugsregninger

Hvad får jeg for de penge jeg betaler?

Når man betaler en forbrugsregning, så skal man ikke se det som, at man får noget nyt. En forbrugsregning er en regning på noget, som man allerede har brugt. Når du bor i et lejemål, så vil du bruge vand, varme og el i din dagligdag. Eksempler er, når du går i bad, laver mad, har lyset tændt og meget andet. Det er disse ydelser du betaler for, når du betaler en forbrugsregning.

Kan mit depositum og forudbetale leje bruges til betaling af min forbrugsregning?

Det korte svar er både ja og nej, men hvorfor? Din udlejer kan som nævnt ovenfor godt tilbageholde en del af dit depositum hertil. Det er dog ikke noget en udlejer er forpligtet til at gøre, da depositum er udlejers sikkerhedsstillelse for, at kunne dække udgiften til eventuelle misligholdelser og istandsættelsesarbejder af lejemålet ved lejers fraflytning. Dertil bruges forudbetalt leje til, at dække for huslejebetalinger i opsigelsesperioden. Derfor kan forudbetalt leje ikke kan anvendes som sikring for forbrugsregnskabet.

Vil du vide mere om forskellen på depositum og forudbetalt leje? Så læs her.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med forbrugsregnskab kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring forbrug ved fraflytning, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email
Luk menu

Vil du vinde 1 års gratis rådgivning?

Gør ligesom +5000 lejere og få tilsendt gode råd om dit lejeforhold og dine rettigheder, så er du med i lodtrækningen om 1 års rådgivning.

new-element.svg

Vi anvender cookies for at sikre, at vi giver dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site, vil vi antage, at du er indforstået med dette.