En vandskade i lejemålet kan være en ubehagelig oplevelse for enhver lejer, og det kan være svært at vide, hvordan man skal håndtere situationen. Spørgsmål som “Hvornår skal lejer gøre udlejer opmærksom på vandskaden?”, “Hvem skal betale for udbedringen af skaden – lejer eller udlejer?” og “Er det en god idé som lejer at være forsikret mod vandskader?” opstår ofte i denne situation.
I denne artikel får du svar på, hvordan du som lejer skal forholde dig i tilfælde af en pludselig opstået vandskade. Vi guider dig igennem, hvad du skal gøre straks efter, skaden er sket, hvem der hæfter for udbedringen, og hvorfor det er vigtigt at være forsikret som lejer.
Hvordan opstår en vandskade?
Kan lejer holdes erstatningsansvarlig for vandskader i lejemålet?
Ifølge både lejeloven og almenlejeloven har lejer pligt til at behandle det lejede forsvarligt. Hvis du som lejer på uforsvarlig vis har forårsaget en vandskade, f.eks. ved at overvande dine potteplanter, så gulvet har taget skade, kan du holdes erstatningsansvarlig for de skader, der er påført lejemålet. Det er derfor vigtigt, at du altid behandler lejemålet korrekt og undgår skader.
Hvis vandskaden derimod er opstået på grund af hændelser, der ikke kan tilregnes dig, som f.eks. et skybrud, kan du ikke holdes erstatningsansvarlig. I dette tilfælde har udlejer pligt til at udbedre skaden.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 99 kroner.
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 99 kroner om måneden.
- Juridisk rådgivning
- Hjælp til opsigelse og ophævelse
- Løbende tjek af din lejekontrakt
- Løbende tjek af din husleje
- Og meget mere..
Hvad skal man gøre, når man opdager en vandskade i lejemålet?
Når du opdager en vandskade i dit lejemål, er det vigtigt, at du straks kontakter din udlejer. En vandskade betragtes som en uopsættelig skade, som udlejer er forpligtet til at udbedre. Udsætter man udbedringen, kan det føre til fugtgener, som kan udvikle sig til skimmelsvamp, hvilket kan skabe større problemer på sigt.
Det er også en god idé som lejer at have en indboforsikring i tilfælde af vandskade. Udlejers forsikring dækker ikke dit ødelagte indbo – det er udelukkende din egen indboforsikring, der beskytter dine ejendele. Hvis du ikke har tegnet en indboforsikring før skaden, vil du ikke kunne få erstatning for dit tabte indbo.
Hvad er indbo?
Indbo omfatter alle de ting, du har bragt ind i lejemålet, såsom sofaer, fjernsyn, og senge. Beskadigede vægge, lofter eller gulve er derimod udlejers ansvar at udbedre. Dit indbo er de løse genstande, som du selv ejer, og det er din indboforsikring, der skal dække eventuelle skader på disse.
Hvad hvis vandskaden skyldes udlejers fejl?
Hvis vandskaden er udlejers skyld, eksempelvis ved forkert håndtering af vandlås eller andre fejl, dækker din indboforsikring stadig skaderne på dit indbo. Din forsikring vil derefter rette kravet mod udlejer. Det betyder, at det er en forsikringssag, som din forsikring vil håndtere for dig, uden at du skal bekymre dig om det.
Hvad hvis udlejer ikke reagerer på mine henvendelser?
En vandskade i lejemålet anses for at være en mangel, som skal udbedres. Hvis udlejer derfor ikke udbedrer vandskaden i lejemålet eller ikke reagerer på henvendelserne fra dig, er der dog andre ting, man kan foretage sig.
Hvis der foreligger en værdiforringende mangel af lejemålet, herunder en vandskade, kan man som lejer kræve et forholdsmæssigt afslag i huslejen af udlejer. Det forholdsmæssige afslag i huslejen kan kræves for hele den periode, der har foreligget en værdiforringende mangel i.
Hvis vandskaden anses for at være en væsentlig mangel, og udlejer ikke udbedrer manglen inden rimelig tid, kan man som lejer ophæve lejeaftalen, hvis man ikke længere ønsker at blive boende i lejemålet.
Ifølge loven er der dog også den mulighed, at lejer selv kan udbedre manglen på udlejers regning, men da dette kan få store økonomiske konsekvenser for lejer, er det derfor ikke en mulighed vi vil anbefale, at man som lejer gør brug af, medmindre man har rådført sig med en juridisk rådgiver.
Læs også: Huslejenævnet: Sådan fungerer en sag
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Genhusning
I nogle tilfælde kan vandskaden være så omfattende, at lejemålet er blevet ubeboeligt. Her kan genhusning komme på tale.
Der er dog forskel på, om man bor til leje i en almenbolig eller om man bor til leje privat i forhold til, om man har ret til genhusning.
Ifølge almenlejelovens regler er der lovhjemmel til både midlertidig og permanent genhusning. Man har derfor ret til genhusning, hvis man bor til leje i en almenbolig, såfremt vandskaden har gjort lejemålet ubeboeligt.
Hvis man derimod bor til leje hos en privat udlejer, er der ikke lovhjemmel til genhusning. Her er der mulighed for at indgå en aftale med udlejer om genhusning.
Hvis det ikke er muligt at indgå en aftale om genhusning med udlejer, er det en god idé at undersøge din indboforsikring. Det forholder sig nemlig sådan, at mange indboforsikringer går ind og dækker en genhusning for lejeren, såfremt der er opstået en omfattende vandskade. Igen er det derfor rigtig vigtigt, at man som lejer har tegnet en indboforsikring, da denne sikrer dig bedst muligt i uheldige situationer.
Læs også: Genhusning; Alt du skal vide som lejer
Huslejenævnet og Boligretten
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med vandskader i lejemålet kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring mangler, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 4.7 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.