Hvad er en indboforsikring og hvorfor have en? Og kan udlejer forlange at du har en? Alt dette besvares i denne artikel.
Hvad dækker en indboforsikring?
En indboforsikring dækker som udgangspunkt indboet i lejemålet. Det vil sige, at du som lejer kan få erstattet dine egne møbler, elektronik, tøj og mere, hvis der skulle ske noget med det. Alt fast inventar i lejemålet, såsom tag, loft, gulv, køkken osv. anses som ”fast inventar” vil typisk være dækket af udlejers forsikring. Din indboforsikring har du derfor kun for at forsikre dine egne ting for din egen sikkerheds skyld.
Som udgangspunkt kan udlejer ikke kræve at du har indboforsikring eftersom denne kun dækker dine egne ting. Til denne regel findes dog undtagelser som vil blive gennemgået nedenfor.
Installation i lejemål
Du har som lejer ret til at foretage hvad lejeloven kalder ”sædvanlige installationer” i lejemålet. Dette kan være fjernsynsantenne, kablet-tv-forbindelse, hårde hvidevarer og lignende. Hvis du som lejer vælger at få dette installeret, skal du først oplyse udlejer. Hvis ikke det oplyses til udlejer, har udlejer ikke mulighed for at komme med indsigelser. Udlejer har nemlig mulighed for at modsætte sig hvis det kan godtgøres, at ejendommens el- og afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig. Udlejer kan ligeledes modsætte sig, hvis opsætningen vil være til ulempe for ejendommen. Udlejer kan derimod ikke modsætte sig en sådan installation på baggrund af, at der allerede er fællesfaciliteter, f.eks. et fælles vaskeri. Desuden kan udlejer ikke henvise til, at der ikke er kapacitet til at alle lejere kan installere det samme.
Hvis forandringen laves uden at være meddelt til udlejer, vil udlejer kunne modsætte sig ændringen når udlejer bliver oplyst herom. Det forhold at udlejer ikke oplyses er misligholdelse af lejeaftalen og giver udlejer mulighed for at opsige lejeaftalen. Du bør derfor altid oplyse din udlejer, før du foretager ændringer i lejemålet.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Krav på sikkerhed
Hvis du som lejer f.eks. får installeret en vaskemaskine i lejemålet, bliver du erstatningsansvarlig for eventuelle skader forårsaget af installationen. Udlejer har krav på sikkerhedsstillelse hvilket kan stilles i form af en indboforsikring. Sikkerheden skal også dække eventuelle skader der opstår ved brug at det installerede, som f.eks. vandskader ved en forkert installeret vaskemaskine. Sikkerheden kan også stilles i form af et ekstra depositum.
Det er vigtigt at huske som lejer, at hvis der skulle opstå vandskader eller lignende fra udstyr som allerede var i lejemålet ved indflytning, er det udlejers forsikring som skal dække dette. Lejer bliver i dette tilfælde ikke er statningsansvarlig.
Hvis lejer ønsker at installere antenne, kan udlejer kræve sikkerhed for skader ved installationen og til dækning af reetablering. Denne sikkerhed vil typisk være i form at et ekstra depositum.
Du kan læse mere om de specifikke regler på området i lejelovens § 29 her.
Leje med inventar
Ved fremleje eller almindelig udlejning af en lejlighed med inventar, ses det ofte at udlejers indboforsikring dækker inventaret. Her vil det alligevel være fornuftigt for lejer at have en indboforsikring til at dække egne ting såsom elektronik og tøj. I denne type leje kan det også aftales at lejer tegner en indboforsikring til at dække alt inventar. Det kan dog ikke kræves af udlejer.
Hvis du vil vide mere om fremleje så læs videre her.
Modsætter din udlejer sig dit ønske om installationer i lejemålet, så bliv medlem hos DIGURA og få juridisk rådgivning.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med forsikringer og ansvar kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring dit ansvar som lejer, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 4,7 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.