Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det​

Flere lejere bliver snydt af udlejere

Mange lejere er i tvivl om, hvordan de skal opsige deres lejemål. Her finder du en guide til, hvordan du mest hensigtsmæssigt får opsagt din aftale med udlejer.

 

Guiden indeholder:

  • Hvad er opsigelsesvarsel, og hvor længe er dette? 
  • Hvornår træder opsigelsesperioden i kraft?
  • Opsigelse af et lejemål: Dette skal opsigelsen indeholde
  • Eksempel på hvordan opsigelse af lejlighed kan se ud
  • Sådan afleverer du din opsigelse 

Hvad er et opsigelsesvarsel, og hvor længe er det?​

I forbindelse med opsigelse af et lejemål er der I lejeloven fastlagt nogle opsigelsesvarsler, der gælder både for udlejere og lejere. Som lejer afhænger det af, hvilken type lejemål der opsiges: 

  • Er det en lejlighed eller et hus der skal opsiges, så er der 3 måneders opsigelsesvarsel
  • Er det et værelse uden eget køkken der skal opsiges, så er opsigelsesvarslet på 1 måned

Det er som hovedregel disse frister der finder anvendelse. Bemærk dog, at hvis der fremgår andre vilkår angående opsigelse i din lejekontrakts § 11, vil dette som udgangspunkt være gældende for lejemålet. Derfor kan du og udlejer sagtens have aftalt et længere opsigelsesvarsel end 3 måneder. De særlige vilkår i § 11 finder dog ikke anvendelse, hvis de er i strid med lejeloven

Der kan være tilfælde, hvor du ikke har skrevet under på en kontrakt, og der ligeledes ikke er angivet noget i § 11 i lejekontrakten. I disse tilfælde er det lejelovens almindelige regler, der gælder. Dette vil imidlertid have den betydning, at opsigelsesvarslet er 1 måned for værelser og 3 måneder for en lejlighed eller et hus. 

Hvornår træder opsigelsesperioden så i kraft?​

Hvis der ikke står andet i din lejekontrakt, så vil opsigelsesperioden træde i kraft fra starten af den kommende måned fra opsigelsen. Opsigelsesperioden vil derefter forløbe 1 eller 3 måned(er) fra dette tidspunkt, afhængig af lejemålstypen. Det vil sige, at hvis du vil opsige en lejlighed med 3 måneders opsigelse, således at du fraflytter d. 1. april, så skal opsigelse ske inden d. 31. december. Du kan eksempelvis opsige lejemålet d. 13. december.

Husk at det i løbet af opsigelsesperioden kan være en god idé at komme udlejer i forkøbet i forhold til fraflytningssynet og eventuelle mangler i lejemålet. Dette kan du gøre ved at gennemgå de samme punkter, dig og udlejer gennemgik ved indflytningssynet. Hvis du ikke er i besiddelse af din indflytningsrapport, kan du spørge udlejer, om du kan få denne udleveret. Jo mindre udlejer skal istandsætte, jo større del af dit depositum kan du få tilbage.

Læs også: Sådan får du mest muligt depositum tilbage

Opsigelse af et lejemål: Dette skal opsigelsen indeholde ​

I forhold til formalia er der alene 2 punkter, du som opsigende lejer skal opfylde:

  • Sikre dig, at udlejer er indforstået med, at der er tale om en opsigelse
  • At opsigelsen er skriftlig

Modsat udlejer, forlanges det ikke af dig, at du begrunder din opsigelse af lejeaftalen. Alligevel er der 6 punkter, vi anbefaler sin opsigelse opfylder, for at undgå misforståelser mellem dig og din udlejer. 

  • Dit navn og kontaktinformationer
  • Det pågældende lejemåls adresse
  • Dato for fraflytning.
  • Dato for hvornår udlejer kan genudleje lejemålet
  • Din nye adresse. Hvis du på opsigelsestidspunktet endnu ikke har fået en ny adresse, skal udlejer senest oplyses om denne 8 dage inden fraflytning
  • Dine bankinformationer, således udlejer har et sted at overføre det eventuelle overskydende depositum

Eksempel på hvordan en opsigelse af din lejlighed kan se ud

Hvordan kan en opsigelse se ud
Eksempel på en opsigelse

Sådan afleverer du din opsigelse​

Når du har udfyldt din skabelon til opsigelse af et lejemål, er det næste at skulle aflevere den. Hvis udlejer og lejer har indgået aftale om digital kommunikation, så kan lejer sende sin opsigelse over e-mail. Hvis dette ikke er aftalt, så skal begge parter sende breve med posten. Det vil derfor have afgørende betydning for, hvorvidt du som lejer kan opsige lejemålet pr. mail eller brev, hvad der konkret er aftalt i lejekontrakten. Vi anbefaler dog altid, at man gør brug af begge ting, og ligeledes at man får udlejer til at kvittere for modtagelsen af opsigelsen, så alt kan dokumenteres.

Bemærk dog til ovenstående, at hvis du som lejer vælger at sende din opsigelse pr. mail, selvom du og din udlejer ikke har aftalt digital kommunikation, så vil det stadig være gyldigt, hvis udlejer svarer tilbage eller bekræfter opsigelsen på samme måde.

Skal du flytte? Få vores guide om hvordan du får dit depositum tilbage

Gør ligesom 1000 andre lejere og tilmeld dig vores nyhedsbrev - Det kan potentielt spare dig for mange tusinde kroner. Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor dig og ved fraflytning.
Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak", giver du samtykke til, at DIGRUA sender dig nyhedsbreve med relevante indlæg og gode råd. Du kan læse DIGURAs persondatapolitik her.

Del indlægget