Hvordan tager du en dialog med udlejer om mangler?​

DIGURAs artikel om dialog om mangler

Har du mangler i dit lejemål, som din udlejer ikke har udbedret endnu? Lær her, hvordan du kan tage en dialog med udlejer.

Hvad er mangler?​

Hvis noget i lejemålet ikke lever op til de forventninger du med rette kunne have, foreligger der en mangel.

Hvis der i lejemålet er mangler, som du ikke selv har forårsaget, har du krav på at få disse udbedret af din udlejer. Din udlejer har pligt til – gennem hele lejeperioden – at vedligeholde den del af det lejede, som denne har vedligeholdelsespligten for. Dette indebærer bl.a. at udbedre mangler. Du har selv ansvaret for den del af lejemålet, hvor du har vedligeholdelsespligten.

Det er sjældent en rar situation, når man skal bede udlejer bruge tid og penge på at udbedre en mangel i lejemålet. Vi vil dog gerne prøve at give dig en guide til, hvordan du bedst muligt går i dialog med udlejer. Er dette angstprovokerende for dig, er vi selvfølgelig behjælpelig med dialog med udlejer.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i 98% af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Når man leverer en negativ meddelelse, er det vigtigt at holde en god tone, så udlejer føler, at du er venlig over for ham/hende. Du skal dog samtidig være tydelig om, at manglen ikke skyldes din adfærd. Du kan med fordel forklare udlejer, hvordan skaden er opstået, så udlejer bedre forstår situationen, og ikke får tanker om, at du prøver at snyde ham/hende. Når du har informeret din udlejer om manglen, skal udlejer udbedre denne inden for rimelig tid.

Se også: Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det​

Din udlejer er måske ikke altid lige imødekommende, når han skal bruge tid og penge på at udbedre skader, hvorfor du her får en guide om, hvordan du kommer igennem en dialog med udlejer, som ikke altid er lige rar at skulle tage. 

For det første er tonen vigtig. Sørg for at være venlig overfor din udlejer. Gør det helt klart overfor ham, at skaden ikke skyldes din adfærd som lejer, og kom eventuelt med en forklaring på, hvordan denne skade er sket. Din udlejer har herefter pligt til at udbedre skaden inden for rimelig tid.

Pro tip

Hvis der er fejl og mangler i lejemålet, som udlejer har ansvaret for, så har udlejer faktisk forpligtelse til at gøre dette. Hvis udlejer nægter dette, så er der juridiske muligheder i lejeloven for at tvinge udlejer igang. 

Nægter din udlejer?

Det ses desværre ofte, at udlejer prøver at give lejer skylden for manglens opståen, selv når lejer har henvendt sig på en høflig og venlig måde. Flere lejere ved ikke hvad de skal gøre herefter, og ender med selv at betale for at manglen udbedret. Dette kan dog ikke anbefales. Du kan nemlig kun sjældent af udlejer få tilbagebetalt de penge, du har brugt på at udbedre manglen.

Hvis udlejer mener, at skaden skyldes din adfærd, og du ikke er enig heri, skal du gøre dette klart overfor udlejer. Hvis du går med tanker om selv at betale for udbedringen, anbefaler vi, at du har været i kontakt med os først. Udlejer er nemlig pligtig at afholde sådanne afgifter.

Truer din udlejer med opsigelse?

Din udlejer kan ikke bare opsige dig uden videre. Lejeloven beskytter dig som lejer mod sådanne tilfælde. Ligeledes kan din udlejer ikke opsige dig for tidligere situationer, hvor du måske har misligholdt lejemålet, herunder hvis du f.eks. en måned har betalt huslejen for sent.

Vi anbefaler derfor, at du som lejer i disse situationer sikrer, at du har overholdt din lejekontrakt, og derefter blot ignorerer udlejers trusler. Hvis udlejer alligevel uden videre sender dig en opsigelse, så vil vi anbefale dig at tage kontakt til os. 

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold for 49 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning for bare 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

  • Juridisk rådgivning
  • Hjælp til opsigelse og ophævelse
  • Løbende tjek af din lejekontrakt
  • Løbende tjek af din husleje
  • Og meget mere..

Huslejenævnet

Huslejenævnet er en institution vi har i Danmark, som har fået tildelt kompetence til at afgøre tvister mellem lejer og udlejer. Oplever du problemer med din udlejer, er det dem, der kan afgøre din sag og træffe afgørelse. Vær dog opmærksom på, at der gælder en række formalia og at Huslejenævnet er objektivt. Det vil sige, at de IKKE kan rådgive dig. Det vil derfor være en god ide, at du har en part til at hjælpe dig i visse situationer. Hos DIGURA kan vi hjælpe dig igennem hele processen, så du slipper for besværet med dialogen med udlejer, og bagefter skal sætte dig ind i kompliceret jura for dernæst at indgive en sag for Huslejenævnet.

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email
Luk menu

Vil du vinde 1 års gratis rådgivning?

Du skal bare tilmelde dig vores nyhedsbrev ligesom +5000 lejere, så er du med i lodtrækningen. Du får tilsendt gode tips og tricks et par gange om måneden.

Psst.. Inden du smutter. Gør som 1.000 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev – Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner. Få gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.

new-element.svg

Vi anvender cookies for at sikre, at vi giver dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site, vil vi antage, at du er indforstået med dette.