Hvordan tager du en dialog med udlejer om mangler?​

Hvordan tager du en dialog med udlejer om mangler?​

Picture of Sebastian Juhl

Sebastian Juhl

Senior legal advisor
Har du mangler i dit lejemål, som din udlejer ikke har udbedret endnu? Lær her, hvordan du kan tage en dialog med udlejer om netop disse mangler.

Hvad er mangler?​

Hvis noget i lejemålet ikke lever op til de forventninger, du med rette kunne have, foreligger der en mangel.

Hvis der i lejemålet er mangler, som du ikke selv har forårsaget, har du krav på at få disse udbedret af din udlejer. Din udlejer har pligt til – gennem hele lejeperioden – at vedligeholde den del af det lejede, som denne har vedligeholdelsespligten for. Dette indebærer bl.a. at udbedre mangler. Du har selv ansvaret for den del af lejemålet, hvor du har vedligeholdelsespligten.

Det er sjældent en rar situation, når man skal bede udlejer bruge tid og penge på at udbedre en mangel i lejemålet. Vi vil dog gerne prøve at give dig en guide til, hvordan du bedst muligt går i dialog med udlejer. Er dette angstprovokerende for dig, er vi selvfølgelig behjælpelig med dialog med udlejer.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.

Når man leverer en negativ meddelelse, er det vigtigt at holde en god tone under hele jeres dialog, så udlejer føler, at du er venlig over for ham/hende. Du skal dog samtidig være tydelig om, at manglen ikke skyldes din adfærd. Du kan med fordel forklare udlejer, hvordan skaden er opstået, så udlejer bedre forstår situationen, og ikke får tanker om, at du prøver at snyde ham/hende. Når du har informeret din udlejer om manglen, skal udlejer udbedre denne inden for rimelig tid.

Se også: Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det

Din udlejer er måske ikke altid lige imødekommende, når han skal bruge tid og penge på at udbedre skader, hvorfor du her får en guide om, hvordan du kommer igennem en dialog med udlejer, som ikke altid er lige rar at skulle tage. 

For det første er tonen vigtig under jeres dialog. Sørg for at være venlig overfor din udlejer. Gør det helt klart overfor ham, at skaden ikke skyldes din adfærd som lejer, og kom eventuelt med en forklaring på, hvordan denne skade er sket. Din udlejer har herefter pligt til at udbedre skaden inden for rimelig tid.

Pro tip

Hvis der er fejl og mangler i lejemålet, som udlejer har ansvaret for, så har udlejer faktisk forpligtelse til at gøre dette. Hvis udlejer nægter dette, så er der juridiske muligheder i lejeloven for at tvinge udlejer igang. 

Din udlejer nægter på trods af dialog

Det ses desværre ofte, at udlejer prøver at give lejer skylden for manglens opståen, selv når lejer har henvendt sig på en høflig og venlig måde og forsøgt at tage en rolig dialog. Flere lejere ved ikke hvad de skal gøre herefter, og ender med selv at betale for at manglen udbedret. Dette kan dog ikke anbefales. Du kan nemlig kun sjældent af udlejer få tilbagebetalt de penge, du har brugt på at udbedre manglen.

Hvis udlejer mener, at skaden skyldes din adfærd, og du ikke er enig heri, skal du gøre dette klart overfor udlejer. Hvis du går med tanker om selv at betale for udbedringen, anbefaler vi, at du har været i kontakt med os først. Udlejer er nemlig pligtig at afholde sådanne afgifter.

 

Din udlejer truer med opsigelse

Din udlejer kan ikke bare opsige dig uden videre. Lejeloven beskytter dig som lejer mod sådanne tilfælde. Ligeledes kan din udlejer ikke opsige dig for tidligere situationer, hvor du måske har misligholdt lejemålet, herunder hvis du f.eks. en måned har betalt huslejen for sent.

Vi anbefaler derfor, at du som lejer i disse situationer sikrer, at du har overholdt din lejekontrakt, og derefter blot ignorerer udlejers trusler. Hvis udlejer alligevel uden videre sender dig en opsigelse, så vil vi anbefale dig at tage kontakt til os. 

Become legally secure in your tenancy for 149 kroner.

Are you afraid of being cheated or have you already experienced it?

If you can become a member of DIGURA’s Membership, you can get help with all your questions and tenancy issues. You can feel secure in your tenancy for only 149 dkk per month.

Huslejenævnet

Huslejenævnet er en institution vi har i Danmark, som har fået tildelt kompetence til at afgøre tvister mellem lejer og udlejer. Oplever du problemer med din udlejer, er det dem, der kan afgøre din sag og træffe afgørelse. Vær dog opmærksom på, at der gælder en række formalia og at Huslejenævnet er objektivt. Det vil sige, at de IKKE kan rådgive dig. Det vil derfor være en god ide, at du har en part til at hjælpe dig i visse situationer. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med udlejer og mangler kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring vedligeholdelse, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere