Hvordan tager du en dialog med udlejer om mangler?​

DIGURAs artikel om dialog om mangler

Har du mangler i dit lejemål, som din udlejer ikke har udbedret endnu? Lær her, hvordan du kan tage en dialog med udlejer.

Hvad er mangler?​

Hvis noget i lejemålet ikke lever op til de forventninger du med rette kunne have, foreligger der en mangel.

Hvis der i lejemålet er mangler, som du ikke selv har forårsaget, har du krav på at få disse udbedret af din udlejer. Din udlejer har pligt til – gennem hele lejeperioden – at vedligeholde den del af det lejede, som denne har vedligeholdelsespligten for. Dette indebærer bl.a. at udbedre mangler. Du har selv ansvaret for den del af lejemålet, hvor du har vedligeholdelsespligten.

Det er sjældent en rar situation, når man skal bede udlejer bruge tid og penge på at udbedre en mangel i lejemålet. Vi vil dog gerne prøve at give dig en guide til, hvordan du bedst muligt går i dialog med udlejer. Er dette angstprovokerende for dig, er Digura selvfølgelig behjælpelig med dialog med udlejer.

Når man leverer en negativ meddelelse, er det vigtigt at holde en god tone, så udlejer føler, at du er venlig over for ham/hende. Du skal dog samtidig være tydelig om, at manglen ikke skyldes din adfærd. Du kan med fordel forklare udlejer, hvordan skaden er opstået, så udlejer bedre forstår situationen, og ikke får tanker om, at du prøver at snyde ham/hende. Når du har informeret din udlejer om manglen, skal udlejer udbedre denne inden for rimelig tid.

Se også: Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det​

Din udlejer er måske ikke altid lige imødekommende, når han skal bruge tid og penge på at udbedre skader, hvorfor du her får en guide om, hvordan du kommer igennem en dialog med udlejer, som ikke altid er lige rar at skulle tage. Du kan selvfølgelig også kontakte DIGURA her, så kan vi hjælpe dig med dialogen.

For det første er tonen vigtig. Sørg for at være venlig overfor din udlejer. Gør det helt klart overfor ham, at skaden ikke skyldes din adfærd som lejer, og kom evt. med en forklaring på, hvordan denne skade er sket. Din udlejer har herefter pligt til at udbedre skaden inden for rimelig tid.

Nægter din udlejer?

Det ses desværre ofte, at udlejer prøver at give lejer skylden for manglens opståen, selv når lejer har henvendt sig på en høflig og venlig måde. Flere lejere ved ikke hvad de skal gøre herefter, og ender med selv at betale for at manglen udbedret. Dette kan dog ikke anbefales. Du kan nemlig kun sjældent af udlejer få tilbagebetalt de penge, du har brugt på at udbedre manglen.

Læs mere: 10 ting hvor din udlejer måske snyder dig

Hvis udlejer mener, at skaden skyldes din adfærd, og du ikke er enig heri, skal du gøre dette klart overfor udlejer. Hvis du går med tanker om selv at betale for udbedringen, anbefaler vi, at du har været i kontakt med os først. Udlejer er nemlig pligtig at afholde sådanne afgifter.

Hvis udlejer ikke er enig i, at skaden ikke skyldes din adfærd, og i således ikke kan finde en løsning på problemet gennem dialog, kan du i en god tone meddele din udlejer, at du ønsker, at huslejenævnet tager stilling til sagen. Læs mere om huslejenævnet længere nede.

Truer din udlejer med opsigelse?

Din udlejer kan ikke bare opsige dig uden videre. Lejeloven beskytter dig som lejer mod sådanne tilfælde. Ligeledes kan din udlejer ikke opsige dig for tidligere situationer, hvor du måske har misligholdt lejemålet, herunder hvis du f.eks. en måned har betalt huslejen for sent.

Vi anbefaler derfor, at du som lejer i disse situationer sikrer, at du har overholdt din lejekontrakt, og derefter blot ignorerer udlejers trusler. Hvis udlejer alligevel uden videre sender dig en opsigelse, kan huslejenævnet igen være behjælpelig. 

Læs også: Udlejers adgang til at hæve huslejen​

Huslejenævnet

Huslejenævnet er en institution vi har i Danmark, som har fået tildelt kompetence til at afgøre tvister mellem lejer og udlejer. Oplever du problemer med din udlejer, er det dem, der kan hjælpe dig. Vær dog opmærksom på, at der gælder en række formalia.

Hos DIGURA kan vi hjælpe dig igennem hele processen, så du slipper for besværet med dialogen med udlejer, og bagefter skal sætte dig ind i kompliceret jura for dernæst at indgive en sag for Huslejenævnet.

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

Del indlægget

Luk menu

Vil du ikke gerne undgå at blive snydt eller få kompensation som du er berettiget til?

Gør ligesom 1000 andre lejere og tilmeld dig vores nyhedsbrev – Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner. Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.