A conto (aconto) – Alt du skal vide som lejer

Få styr på aconto og a conto og fremlejekontrakt og lejekontrakt

Vi alle har hørt ordet a conto, eller aconto, som mange skriver det, og kender godt ordets betydning, men der er faktisk rigtig mange som bliver snydt ved a conto – er du en af dem? 

Hvad er a conto (aconto)?

A conto-betaling er et fastsat beløb der fungere som forudbetaling for dit forbrug med henblik på en endelig afregning. A conto er et cirka beløb, der betales ud fra en gennemsnitlig beregning for eksempelvis et års forbrug, det vil sige det betales ud fra det man forventer den endelige betaling bliver. A conto kan være delt op i både halvårlige, kvartal- og månedlige betalinger. Hvis dit forbrug ikke afregnes og du ikke modtager selve opgørelsen, har du krav på tilbagebetaling af dit indbetalte a conto.

Eksempel: Man forventer at man skal betale 3600 kr. i vand for 12 måneder. Derfor vil a conto, ved en månedlig betaling, være svarende til 300 kr.

Hvis den endelige regning ender på 6000 kr., og man derfor har betalt 2400 kr. for lidt, så har ens a conto været fastlagt ”forkert” og man skylder derfor 2400 kr., da den endelig regning er ens faktiske forbrug. A conto er dermed alene en forventningsafstemning.

Eksempel: Sidste år boede du sammen med din kæreste i dit lejemål og betalte 500 kr. a conto i vand, hvilket passede perfekt. I dette regnskabsår er du desværre gået fra din kæreste og derfor er du den eneste der har brugt vand – men du har stadig betalt 500 kr. i aconto i vand, da det forventes at samme vilkår gælder i dette regnskabsår. I stedet har du kun brugt 200 kr. i vand om måneden og derfor har du betalt 3600 kr. for meget. Det vil sige, at du nu skal have dette beløb udbetalt.

Læs også: 5 gode råd om a conto 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i 98% af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Hvordan fastsættes a conto (aconto)?

Ud fra sidste års forbrug

Normalt fastsættes a conto ud fra sidste års forbrug – det vil derfor ofte være dette som danner rammer a conto beløbets størrelse. Aconto beløbet reguleres til tider, så det bedre afspejler det konkrete forbrug. Lejemålets forbrug kan have ændret sig grundet forhold som nævnt i det ovenstående eksempel, at man går fra sin kæreste og nu kun er én lejer i stedet for to.

De tidligere lejere

Hvis man er flyttet ind i et nyt lejemål og overtaget dette fra en anden lejer, så er det meget normalt at ens a conto-beløb bliver fastsat ud fra de tidligere lejers forbrug. Det er her hvor man ofte ser, at a conto-beløb svigter og det kan koste en slem efterregning eller give penge til en ekstra omgang shopping. Det skyldes lejernes forskellige forbrugsvaner og vilkår.

Eksempel: Hvis du flytter ind i et lejemål alene, og de tidligere lejere boede 3 personer sammen, så vil aconto typisk være fastsat efter 3 personer og da du kun er en person, så vil der være stor chance for, at du betaler for meget i a conto det første år og derfor vil modtage penge retur.

Hvad kan man betale a conto (aconto)?

Man betaler a conto i forbindelse med tillægsydelserne udover ens husleje. Der er 3 udgifter, som kan – og ikke nødvendigvis bliver det – afregnes a conto. Det er vand, varme og el.

Der gælder strenge krav for hvornår man kan tage a conto-betaling i den danske lejelov.

Varme
Udlejer kan opkræve a conto-betaling for varme, dette kan både ske efter kvadratmeter/rumfang eller via en specifik forbrugsmåler til lejemålet.

Vand
Vand må kun opkræves a conto, hvis der er en specifik forbrugsmåler til lejemålet. I tilfælde hvor der ikke er det, så mister udlejer retten til a cont- betaling for vand og det skal derfor opkræves via husleje.

El
El må kun opkræves a conto, hvis der er en specifik forbrugsmåler til lejemålet. I tilfælde hvor der ikke er det, så mister udlejer retten til aconto betaling for el og det skal derfor opkræves via husleje.

Læs også: Forbrugsregnskab: Alt du bør vide som lejer

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold for 49 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller med dit a conto-forbrug?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning for bare 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

  • Juridisk rådgivning
  • Hjælp til a conto og forbrug
  • Løbende tjek af din lejekontrakt
  • Løbende tjek af din husleje
  • Og meget mere..

Hvad er der af andre muligheder?

Indeholdt i huslejen
Overstående forbrugsposter kan også være inkluderet i huslejen i stedet for at de bliver opkrævet aconto. Hvis de er indeholdt i huslejen, så vil udlejer ikke kunne opkræve efterbetaling, hvis forbruget skulle vise sig at være større end forventet.

Direkte betaling til forsyningsselskabet
Det kan også fremgå af lejekontrakten, at man betaler sine forbrugsudgifter direkte til det pågældende forsyningsselskab. Det vil sige, at udlejer ikke har noget med betalingen at gøre og det derfor er en aftale mellem dig og forsyningsselskabet.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med a conto kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring a conto og forbrug, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i 98 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,3 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 1000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email
Luk menu

Vil du vinde 1 års gratis rådgivning?

Du skal bare tilmelde dig vores nyhedsbrev ligesom +5000 lejere, så er du med i lodtrækningen. Du får tilsendt gode tips og tricks et par gange om måneden.

Psst.. Inden du smutter. Gør som 1.000 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev – Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner. Få gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.

new-element.svg

Vi anvender cookies for at sikre, at vi giver dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site, vil vi antage, at du er indforstået med dette.