A conto (aconto): Alt du skal vide som lejer

Få styr på aconto og a conto og fremlejekontrakt og lejekontrakt

Vi alle har hørt ordet a conto, eller aconto, som mange skriver det, men hvad dækker det egentlig over? Hvilke ydelser kan betales a conto og hvordan fungerer det, hvis man har betalt for meget eller for lidt i a conto – få svaret her. 

Hvad betyder a conto (aconto)?

A conto-betaling er et fastsat beløb, der fungerer som forudbetaling af dit forbrug med henblik på en endelig afregning. A conto er et cirkabeløb, der betales ud fra en gennemsnitlig beregning for typisk et års forbrug. Man betaler altså et beløb baseret på, hvad man forventer, den endelige betaling bliver. A conto kan være delt op, så man betaler årligt, halvårligt eller månedligt. Hvis dit forbrug ikke afregnes og du ikke modtager selve opgørelsen, har du krav på tilbagebetaling af dit indbetalte a conto-beløb. 

Eksempel: Du forventer at du skal betale 3600 kr. i vand for 12 måneder. Derfor vil a conto, ved en månedlig betaling, være svarende til 300 kr.

Hvis den endelige regning ender på 6000 kr., og du derfor har betalt 2400 kr. for lidt, så har dit a conto været fastlagt forkert og du skylder derfor 2400 kr., da den endelige regning er dit faktiske forbrug. A conto er dermed alene en forventningsafstemning.

Eksempel: Sidste år boede du sammen med din kæreste i dit lejemål og betalte 500 kr. a conto i vand, hvilket passede perfekt. I dette regnskabsår er du desværre gået fra din kæreste, som er flyttet ud af lejemålet, og derfor er du den eneste, der har brugt vand – men du har stadig betalt 500 kr. i a conto for vand, da det forventes at samme vilkår gælder i dette regnskabsår. I stedet har du kun brugt vand for 200 kr. om måneden og derfor har du betalt 3600 kr. for meget. Derfor skal du nu skal have dette beløb udbetalt.

Læs også: 5 gode råd om a conto 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Hvordan fastsættes a conto?

Ud fra sidste års forbrug

Normalt fastsættes a conto ud fra sidste års forbrug – det vil derfor ofte være dette som danner rammer a contobeløbets størrelse. A contobeløbet reguleres til tider, så det bedre afspejler det konkrete forbrug. Lejemålets forbrug kan have ændret sig grundet forhold som nævnt i det ovenstående eksempel, hvor man går fra at være to lejere til kun at være en. 

De tidligere lejere

Når du flytter i et nyt lejemål, er det meget normalt, at dit a conto-beløb bliver fastsat ud fra den forhenværende lejers forbrug. Der kan naturligvis være stor forskel på dit og den tidligere lejers forbrug, hvilket kan give enten en stor efterregning eller en stor portion penge. Du skal derfor altid være opmærksom på, om dit forbrug svarer nogenlunde til det angivne a contobeløb. 

Eksempel: Hvis du flytter ind i et lejemål alene, og de tidligere lejere boede tre personer sammen, så vil a conto typisk være fastsat efter tre personer. Som én person har du næppe samme forbrug som tre personer, hvorfor du formentlig vil betale for meget i a conto og derfor modtage penge retur. 

Hvad betales a conto?

Du betaler a conto i forbindelse med tillægsydelserne udover din husleje. Der er tre udgifter, som kan afregnes a conto: vand, varme og el.

Der gælder strenge regler for, hvornår man kan tage a conto-betaling ifølge lejeloven. 

Varme
Udlejer kan opkræve a conto-betaling for varme. Dette kan både ske efter kvadratmeter/rumfang eller via en specifik forbrugsmåler til lejemålet.

Vand
Vand må kun opkræves a conto, hvis der er en specifik forbrugsmåler til lejemålet. I tilfælde hvor der ikke er en forbrugsmåler, mister udlejer retten til a conto-betaling for vand, og det skal derfor opkræves via huslejen.

El
El må ligesom vand også kun opkræves a conto, hvis der er en specifik forbrugsmåler til lejemålet. I tilfælde hvor der ikke er det, mister udlejer retten til a conto betaling for el og det skal derfor opkræves via huslejen.

Læs også: Forbrugsregnskab: Alt du bør vide som lejer

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 49 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller med dit a conto-forbrug?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

Andre muligheder

Indeholdt i huslejen
Overstående forbrugsposter kan også være inkluderet i huslejen i stedet for at de bliver opkrævet a conto. Hvis de er indeholdt i huslejen, så vil udlejer ikke kunne opkræve efterbetaling, hvis forbruget skulle vise sig at være større end forventet.

Direkte betaling til forsyningsselskabet
Det kan også fremgå af lejekontrakten, at man betaler sine forbrugsudgifter direkte til det pågældende forsyningsselskab. Det vil sige, at udlejer ikke har noget med betalingen at gøre, og det er derfor en aftale mellem dig og forsyningsselskabet.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med a conto/aconto kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring a conto og forbrug, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email