5 råd om a-conto​

Der er flere ting, som man som lejer skal være opmærksom på, når man betaler sit forbrug a-conto. DIGURA giver her 5 gode råd til dig, der betaler forbrug a-conto.

1. Store månedlige opkrævninger?​

Overvej allerede ved din indflytning, om de månedlige a-conto betalinger er realistiske, ud fra en vurdering af hvor mange i skal bebo lejemål samt lejemålets størrelse. 

Udlejer har ikke ret til at opkræve urealistiske opkrævninger for a-conto, men skal i stedet tilpasse disse ud fra de regninger, som udlejer tidligere har modtaget fra sin administrator. 

Mener du, at du betaler for meget i a-conto månedligt, og har evt. tidligere år fået tilbagebetalt store beløb i a-conto, grundet udlejers store månedlige opkrævninger, er du altid velkommen til at kontakte DIGURA, så hjælper vi dig med et videre forløb.

Læs også: 5 råd om efterregning

2. Har du en selvstændig forbrugsmåler?

Lejeloven har opsat nogle strenge krav til, hvornår en udlejer må opkræve a-conto betalinger, herunder nogle bestemte regler om forbrugsmåler. Det er sådan, at hvis udlejer ikke har opsat en individuel forbrugsmåler til vand og el, som korrekt kan måle dit vand og el forbrug, har udlejer ikke ret til at opkræve sådanne. Faktisk er det sådan, at hvis din udlejer har forsømt at installere individuelle forbrugsmåler i din ejendom, så kan du kræve a-conto betalinger tilbagebetalt, da disse i så fald burde have været anset som betalt igennem din husleje.

3. Ingen selvstændig måler til varme?​

I forhold til vand og el, så har udlejer faktisk mulighed for at opkræve betalinger for varme, selvom der ikke er installeret en individuel forbrugsmåler til varme. Dette skal i så fald gøres ved, at udlejer fordeler udgifterne ud fra lejemålets antal kvadratmener eller rumfang.

Såfremt du bor i en ejendom med en række flere lejere med samme udlejer, har I mulighed for, hvis et flertal ønsker det, at påtvinge udlejer at opstille forbrugsmåler til lejemålene, og dermed få fordelingen af varmeudgiften blive udelt på baggrund af målerne.

Læs også: 5 ting du skal huske om forbrug

4. Har du aldrig modtaget et forbrugsregnskab eller modtaget en ekstraregning?

Vidste du, at udlejer ifølge lejeloven har pligt til årligt at sende et forbrugsregnskab til dig, samt i forhold til denne overholde en række krav om formalia? Det gælder, at udlejer skal følge et regnskabsår, og dermed årligt udsende et forbrugsregnskab til dig som lejer. I dette regnskab SKAL der indgå oplysninger om dit samlede forbrug, det reelle forbrug, samt en klagevejledning, hvori du indenfor 6 uger har mulighed for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet.

Modtager du dit regnskab senere end 4 måneder efter regnskabsårets afslutning, skal regnskabet indeholde en datering/oplysning på, hvornår udlejer modtog opgørelsen på det endelig regnskab fra det forsyningsanlæg udlejer benytter.

Hvis udlejer ikke overholder disse krav, så anses forbrugsregnskabet for ugyldigt, og udlejer kan faktisk miste sin ret til et eventuelt efterkrav! Har du et ugyldigt forbrugsregnskab, så tøv ikke med at kontakte DIGURA.

5. Har du gjort indsigelse mod dit regnskab eller overvejer du det?

Som nævnt skal dit årlige forbrugsregnskab indeholde en klagevejledning – dvs. en mulighed for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet, hvor du som lejer har 6 uger til at gøre dette. 

Det er derfor en god idé, at den dag du modtager brevet med forbrugsregnskabet, husker at nedskrive datoen på hvornår du modtog denne, og dermed altid har denne oplysning tilgængelig. 

Husk på, at indsigelsen skal være skriftlig og skal indeholde en begrundelse for indsigelsen.

Hvis du gør indsigelse mod forbrugsregnskabet, skal udlejer indsende sagen for huslejenævnet inden 6 uger efter din frist på 6 uger. Forsømmer udlejer dette, mister han retten til at fastholde sit krav om efterbetalinger. 

Hvis udlejer korrekt får indsendt sagen til huslejenævnet, vil de tage
stilling til situationen, og derefter sende dig en afgørelse herpå med en begrundelse.

Er du i tvivl om du har en sag, eller hvad din ret er, så kan du altid indmelde dit krav til DIGURA, hvorefter vi hjælper med at gennemgå denne, og derefter sammen finder en løsning.

Læs også: Tillægsydelser

DEL INDLÆGGET

Få adgang til hemmeligt indhold

Tilmeld dig nyhedsbrevet som 1.000+ andre lejere og få gratis råd og vejledning til dit lejeforhold direkte til din mail. 

Close Menu