5 gode råd om a conto​

5 gode råd om a conto​

Picture of Mads Klokkerholm

Mads Klokkerholm

Juridisk chef, partner

Der er flere ting, som man som lejer skal være opmærksom på, når man betaler sit forbrug a conto. DIGURA giver her 5 gode råd til dig, der betaler forbrug a conto.

1. Store månedlige opkrævninger?​

Overvej allerede ved din indflytning, om de månedlige a conto-betalinger er realistiske, ud fra en vurdering af hvor mange i skal bebo lejemål samt lejemålets størrelse. Udlejer har ikke ret til at opkræve urealistiske opkrævninger for a conto, men skal i stedet tilpasse disse ud fra de regninger, som udlejer tidligere har modtaget. 

2. Har du en selvstændig forbrugsmåler?

Lejeloven har opsat nogle strenge krav til, hvornår en udlejer må opkræve a conto-betalinger, herunder nogle bestemte regler om forbrugsmåler. Det er sådan, at hvis udlejer ikke har opsat en individuel forbrugsmåler til vand eller el, som korrekt kan måle dit individuelle forbrug af vand og el, har udlejer ikke ret til at opkræve sådanne. Faktisk er det sådan, at hvis din udlejer har forsømt at installere individuelle forbrugsmåler i din ejendom, så kan du kræve a conto-betalinger tilbagebetalt, da disse i så fald burde have været anset som betalt igennem din husleje.

Læs også: Forbrugsmålere i lejemål: Hvad er reglerne? 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

3. Ingen selvstændig måler til varme?​

I forhold til vand og el, så har udlejer faktisk mulighed for at opkræve betalinger for varme, selvom der ikke er installeret en individuel forbrugsmåler til varme. Dette skal i så fald gøres ved, at udlejer fordeler udgifterne ud fra lejemålets antal kvadratmener eller rumfang.

Såfremt du bor i en ejendom med en række flere lejere med samme udlejer, har I mulighed for, hvis et flertal ønsker det, at påtvinge udlejer at opstille forbrugsmåler til lejemålene, og dermed få fordelingen af varmeudgiften blive udelt på baggrund af målerne.

4. Har du aldrig modtaget et forbrugsregnskab eller modtaget en ekstraregning?

Vidste du, at udlejer ifølge lejeloven har pligt til årligt at sende et forbrugsregnskab til dig, samt i forhold til denne overholde en række krav om formalia? Det gælder, at udlejer skal følge et regnskabsår, og dermed årligt udsende et forbrugsregnskab til dig som lejer. I dette regnskab SKAL der indgå oplysninger om dit samlede forbrug, det reelle forbrug, samt en klagevejledning, hvori du indenfor 6 uger har mulighed for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet.

Modtager du dit regnskab senere end 4 måneder efter regnskabsårets afslutning, skal regnskabet indeholde en datering/oplysning på, hvornår udlejer modtog opgørelsen på det endelig regnskab fra det forsyningsanlæg udlejer benytter.

Hvis udlejer ikke overholder disse krav, så anses forbrugsregnskabet for ugyldigt, og udlejer kan faktisk miste sin ret til et eventuelt efterkrav.

Læs også: Forbrurgsregning ved fraflytning: Hvad er reglerne?

5. Har du gjort indsigelse mod dit regnskab eller overvejer du det?

Som nævnt skal dit årlige forbrugsregnskab indeholde en klagevejledning – Det vil sige en mulighed for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet, hvor du som lejer har 6 uger til at gøre dette. Det er derfor en god idé, at den dag du modtager brevet med forbrugsregnskabet, husker at nedskrive datoen på hvornår du modtog denne, og dermed altid har denne oplysning tilgængelig. 

Husk på, at indsigelsen skal være skriftlig og skal indeholde en begrundelse for indsigelsen.

Hvis du gør indsigelse mod forbrugsregnskabet, skal udlejer indsende sagen for huslejenævnet inden 6 uger efter din frist på 6 uger. Forsømmer udlejer dette, mister han retten til at fastholde sit krav om efterbetalinger.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med a conto kan være meget kompliceret som lejer. Overstående råd om a conto skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring a conto, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om nogle af vores råd om a conto, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere