Den komplette guide om forbrug

Forbrug

Forbrug af vand, varme og el betaler vi alle for. Men vidste du, at du kan betale dit forbrug på hele 3 forskellige måder, og vil du gerne blive klogere på fordele og ulemper ved de forskellige måder? 

A conto

Ved a conto-betaling betaler du som lejer et a conto beløb til din udlejer hver måned. Beløbet svarer til det forventede forbrug. Det er således udlejer, der afregner forbruget med forsyningsselskabet.

Krav
For at udlejer kan vælge denne betalingsform af forbrug, er det et lovmæssigt krav, at der findes særskilte målere for hvert lejemål. De særskilte målere skal kunne dokumentere forbruget for hvert lejemål. Hvis der ikke er sådanne særskilte målere, kan der ikke aftales a conto betaling.

Regnskab
Ovenstående hænger sammen med, at der én gang om året skal udarbejdes et forbrugsregnskab. Forbrugsregnskabet sammenholder lejers a conto betalinger til udlejer og udlejers faktiske udgift. Hvis lejer har betalt for meget, skal lejer have penge tilbage. Dette sker typisk ved at beløbet modregnes i lejers næste betaling til udlejer. Hvis lejer har betalt for lidt, skal lejer betale differencen, hvis dette opkræves i en efterbetaling.

Læs også: A conto; Alt du skal vide som lejer

Pro tip

Mange udlejere tager a conto-betalinger, selvom de ikke har individuelle målere. Det er ulovligt, hvilket betyder, at man kan kræve pengene tilbage for dette (dog med forældelsesfrist på 3 år). 

Justering og fastsættelse af det månedlige beløb

Såfremt den månedlige a conto-betaling ikke er proportional i forhold til det reelle forbrug, kan det faste a-conto beløb justeres. Det er dog et krav, at en sådan ændring varsles 6 uger i forvejen.

Varme
Som ovenfor anført er det et krav, at der er særskilte målere til hvert lejemål. For at udregne varmeforbruget, skal der således være installeret varmemålere, kubikmålere eller fordampningsmålere (radiatorer). Det er dog ikke et krav at målerne dækker hele lejemålet. Der stilles kun krav om, at målerne dækker mindst 40 % af lejemålet. Resten af lejemålets varmeregnskab kan måles efter en kvm.-fordeling.
Særligt for varmeregnskabet er, at opvarmning til brugsvand, f.eks. i bad eller via vandhanen, indgår i varmeregnskabet.

Vand
Udlejer kan kun opkræve betaling for udgifter til levering af vand, såfremt der er opstillet  individuelle forbrugsmålere i hvert lejemål. Er der ikke opsat sådanne, kan udlejer altså ikke opkræve denne udgift.
I vandregnskabet kan medtages udgifter til vand- og vandafledningsafgifter i regnskabsperioden.

El
Udlejer kan kun opkræve betaling for udgifter til levering af el, såfremt der i lejemålet er opsat godkendte individuelle elektricitetsmålere.

Læs også: Udfyldelse af en lejekontrakt: Sådan gøres det

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vil det ikke være rart, hvis du kun skulle betale, hvis du faktisk vinder? Vi påtager os al risiko, hvor lejerforeninger tager et fast kontigent, ligemeget om de vil hjælpe dig eller ej. Vi er her for at hjælpe de lejere, som ikke har tid, er usikre på deres rettigheder eller ikke ved, hvordan deres sag skal håndteres. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Betales gennem huslejen​

Udover at betale forbrug igennem a conto, kan forbruget inkluderes i huslejen. Fordelen er, at der aldrig vil komme en efterregning. Hvis du ikke kan lide, at skulle tænke over dit forbrug, og hvorvidt der eventuelt kommer en efterregning, kan det således være en fin løsning. 

Ulempen er dog, at du risikerer at betale mere end du reelt forbruger, hvilket de færreste nok har lyst til.

Aftale mellem lejer og forsyningsselskabet

Endelig kan forbruget reguleres mellem lejer og forsyningsselskabet. Dette arrangeres ved, at lejer indgår en selvstændig aftale med forsyningsselskabet. Forsyningsselskabet er dog ikke forpligtet til at acceptere en sådan aftale. Typisk vil forsyningsselskabet stille betingelser for at indgå en sådan aftale. Dette kan f.eks. være, at udlejer hæfter subsidiært for forbruget.

Læs også: Guide: Få mest muligt depositum tilbage

Pro tip

Husk at du kan gøre indsigelse imod regnskabet, hvis du ikke mener det opfylder betingelserne eller det er direkte forkert. Det skal du gøre senest 6 uger efter modtagelsen af regnskabet. 

Forbrugsregnskabet

Der skal årligt udsendes et forbrugsregnskab til lejer. Dette er udlejers ansvar. Som lejer har du krav på at få udleveret et regnskab for hver type forbrug, du afregner med din udlejer. 

Der gælder forskellige frister vedrørende forbrugsregnskabet, samt regler om hvad forbrugsregnskabet helt konkret skal indeholde m.m.

Hvis du føler, at udlejer ikke overholder disse regler, kontakt da DIGURA for en uforpligtende vurdering af din sag. Så kan vi i fællesskab finde ud af, om du har en sag, og om vi skal hjælpe dig.

Læs mere: Forbrugsregnskab

Der gøres opmærksom på, at der i særtilfælde kan være fravigelser af og variationer til indholdet af denne artikel. Vi anbefaler derfor, at du altid kontakter DIGURA for at få vurderet din sag først.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt​

Emnet med a conto kan være meget kompliceret som lejer. Det kan både være omkring a conto, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra selve regningen til udformningen af regnskabet. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde.

Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 10-15.000 kroner. Tænkt hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

DIGURA er meget anderledes end de danske lejerforeninger, som man har kendskab til som lejer. De har ofte kun en åbningsdag om ugen, du kan ikke komme igennem på deres telefon og det er ikke sikkert de vil hjælpe dig, når det kommer til stykket. Selvom du endda har betalt dertil i mange år. 

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  Vi kan godt forstå, at du synes det kan være kompliceret stof at forstå og derfor har vi gjort det bedste for at hjælpe dig med artiklen. 

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on print
Share on email
Luk menu

Vil du ikke gerne undgå at blive snydt eller få kompensation som du er berettiget til?

Gør ligesom 1000 andre lejere og tilmeld dig vores nyhedsbrev – Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner. Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.