Mange boliger har fællesantenneanlæg og adgang til fælles internet. Det fremgår af lejekontraktens § 6, om dette gør sig gældende for en selv som lejer. Såfremt det er tilfældet, kan man i denne artikel læse om reglerne vedr. betaling for tjenesterne.
Generelt om tillægsydelser
Lejeloven indeholder en række regler, der ikke kan fraviges, da de er til for at beskytte lejer. Der tages i lejeloven ikke direkte stilling til tillægsydelser, men området er dog stadig reguleret. Det er nemlig sådan, at det skal fremgå udtrykkeligt af lov eller retspraksis, hvis det er tilladt for udlejer at kræve betaling for en konkret tillægsydelse. Det vil som oftest fremgå af ens lejekontrakt, hvis man betaler for tillægsydelser udover sin husleje.
Udlejer må lovligt kræve tillægsgebyr for ydelserne; vand, varme, el, internet, antenne og køling. Der gælder dog samtidig nogle regler for, hvor meget og i hvilke tilfælde, udlejer må dette. Eksempler på ulovlige tillægsgebyr er administration, forsikring, snerydning og trappevask mv. Har man betalt for sådanne ulovlige tillægsydelser, kan man faktisk som lejer kræve beløbet tilbagebetalt af udlejer. Man kan kræve tilbagebetaling helt op til 3 år efter, at en ydelse er betalt, da kravet efter 3 år bliver forældet. Det er derfor vigtigt, at man som lejer er opmærksom på, hvilke tillægsydelser man betaler for, og at man kræver tilbagebetaling, så snart man bliver opmærksom på, at man betaler for en ulovlig tillægsydelse.
Tillægsydelser for internet og antenne
Nogle ejendomme har eget fællesantenneanlæg og fælles adgang til internet til rådighed for lejemålene og andre har ikke. Såfremt den ejendom, man bor til leje i, har dette, kan lejer under visse omstændigheder opkræves betaling herfor. Følgende artikel tager udgangspunkt i, at ens ejendom har dette, og artiklen har således kun relevans, hvis man bor til leje i en sådan ejendom.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Udgifter til vedligeholdelse
Såfremt den ejendom, man bor til leje i, har eget fællesantenneanlæg eller fælles adgang til internet, er de forskellige lejemål forpligtet til at bidrage til vedligeholdelse heraf. Udgifterne til denne vedligeholdelse fordeles ligeligt mellem ejendommens lejemål og indebærer bl.a. udgifter til etablering, forbedring, administration og drift. Det indebærer, at man som lejer kan komme til at betale et mindre beløb til dette, også selvom man vælger ikke at modtage tv fra det fælles anlæg.
TV fra fællesantenneanlægget
Selvom man skal betale for vedligeholdelse af anlægget, kan udlejer ikke kræve, at man skal vælge den tv-leverandør, der leverer tv gennem fællesantenneanlægget. Det vil sige, at man som lejer skal betale til vedligeholdelse af anlægget, men man kan selv vælge, om man vil betale til den leverandør, udlejer har valgt. Hvis man ønsker at bruge en anden leverandør til tv, kan man således frit gøre dette, man skal bare være opmærksom på, at det er udlejer, som bestemmer, hvilken leverandør, der skal levere tv i anlægget. Ønsker man derfor en anden leverandør, skal man ofte selv sørge for modtageudstyr, f.eks. en parabol eller stueantenne. Ønsker man slet ikke at have en tv-pakke, skal man ikke betale til nogen leverandør, men man skal stadig betale for vedligeholdelse af anlægget.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
Bredbånd/internet
Reglerne, som gælder på området om tv-pakker, gælder ikke for bredbånd/internet. Det vil sige, at udlejer godt kan kræve, at man som lejer betaler for det bredbånd og internet, som udlejer leverer til lejerne. Den eneste undtagelse til dette er, at udlejer ikke må kræve, at man også modtager en tv-pakke for at få bredbånd og internet.
Udlejers ophør af levering
Udlejer har som udgangspunkt ret til at ophøre leveringen af fællesantenneanlægget og adgangen til bredbånd/internet. Det er et krav, at det sker med 6 måneders varsel, hvorefter udlejer selvfølgelig heller ikke har ret til fortsat at opkræve penge for ydelserne.
Læs også: Hvordan tager du en dialog med udlejer om mangler?
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med internet og antenne kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring internet og antenner, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.