Lejemålet er ikke rengjort ved indflytning: Hvad er reglerne?

Lejemålet er ikke rengjort ved indflytning: Hvad er reglerne?

Picture of Louise Song

Louise Song

Senior legal advisor

Du står og skal flytte ind i dit nye hjem, alt er klar til indflytning, men da du ankommer til lejemålet, er det ikke rengjort. Du står nu i en situation, hvor du skal i gang med at rengøre lejemålet, inden du kan flytte ind. Er det rimeligt, at du selv skal rengøre lejemålet? Kan du bede udlejer om at gøre rent? I denne artikel finder du en guide til, hvilke regler der gælder for rengøring ved indflytning samt hvad du som lejer kan gøre.

Mit nye hjem er ikke klar

Flyttebilen er ankommet, du har modtaget nøglerne og er klar til at gå i krig med udpakning af flyttekasserne. Der er bare ét problem – dit kommende hjem er slet ikke lige så klar, som du er. Der er ikke gjort rent: Komfuret er beskidt, der er brune render i toilettet og der ligger støv i hjørnerne. 

Hvad gør du så? Skal du acceptere tingenes tilstand eller vente med at flytte ind? Din udlejer har ifølge loven forpligtelse til at sørge for, at lejemålet er rengjort ved indflytning. 

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 79 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 79 kroner om måneden.

Hvad siger loven?

Ifølge lejeloven skal en udlejer stille det lejede til lejers rådighed i god og forsvarlig stand ved lejemålets begyndelse. Med det menes også, at lejemålet skal være rengjort ved indflytning. 

TIP

Hvis udlejer ikke har rengjort lejemålet, kan du kræve et forholdsmæssigt afslag i huslejen eller erstatning, hvis manglen forringer det lejets værdi. Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl om din situation. 

Hvad menes med rengjort?

I dette tilfælde dækker begrebet “rengjort” over sædvanlig rengøring – og ikke hovedrengøring, som man kunne fristes til at tro. Herunder kan du se hvad hhv. sædvanlig rengøring og hovedrengøring dækker over. 

Sædvanlig rengøring omfatter blandt andet rengøring af:

  • Affald – herunder også byggeaffald
  • Synlige pletter på gulv og vægge
  • Madrester i ovn
  • Synligt snavs på overfalder
  • Synligt snavs på gulv

Hovedrengøring omfatter blandt andet rengøring af:

  • Støv på diverse overflader
  • Nypudsede vinduer
  • Grundigere rengøring af hårde hvidevarer
  • Bagved og under ovn
  • Døre
  • Fodlister
  • Gulvvask

Hvad kan jeg kræve af udlejer?

Når du som lejer flytter ind i et lejemål, der ikke er rengjort, skal du rette henvendelse til udlejer. Han skal herefter udbedre det, hvilket kan forskyde din indflytningsdato. 

Gør ligesom 6000 andre lejere
og tilmeld dig vores nyhedsbrev

Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner.
Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.

Indflytningen forskydes

Hvis indflytningsdatoen forskydes fordi lejemålet er ubeboeligt på grund af manglende rengøring, er der tale om en mangel. Ifølge lejeloven skal en mangel udbedres af udlejer straks efter lejer har gjort opmærksom på manglen. Når du som lejer gør din udlejer på mangler i form af manglende rengøring, skal han altså udbedre det straks. 

Læs også: Mangler i lejemålet: Den store guide 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.

Du rengør selv lejemålet

Mangel på sædvanlig rengøring vil ikke nedsætte din brugsværdi af lejemålet i en sådan grad, at du som lejer kan kræve forholdsmæssig afslag i huslejen eller erstatning. Hvis den manglende rengøring blot er sædvanlig karakter, skal du som lejer selv rengøre lejemålet. Derfor kan du i det tilfælde ikke kræve nogen ydelse af din udlejer. 

Indflytningsrapport – hvad er det?

I forbindelse med din indflytning skal udlejer udarbejde en indflytningsrapport. Den fungerer som et syn af lejlighedens stand ved overtagelse. 

Du skal dog være opmærksom på, at kravet om, at der afholdes indflytningssyn kun gælder for udlejere, der udlejere mere end ét lejemål. Hvis du har en privatudlejer, der kun udlejer den bolig, du bor i, er han ikke forpligtet til at afholde indflytningssyn. 

Læs også: Indflytningssyn og indflytningsrapport

Fraflytning

Når du fraflytter dit lejemål, skal du ikke aflevere det tilbage i bedre stand end det var, da du flyttede ind. Derfor kan din udlejer eksempelvis ikke kræve, at lejemålet er rengjort ved fraflytning, hvis det ikke var tilfældet ved indflytning. 

Fejl- og mangelliste

Som et tillæg til indflytningsrapporten (der laves af din udlejer), har du selv mulighed for at notere fejl og mangler i lejemålet på en felj- og mangelliste, der skal gives til udlejer senest 14 dage efter du er flyttet ind. 

Problemer med udlejer?

Skulle du have problemer med din udlejer eller andre lejeretlige problemstillinger, så tøv ikke med at kontakte os fra DIUGRA. Vi står altid klar. Det er gratis at få din sag vurderet, og vi hjælper dig hele vejen igennem.

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere