Indflytningssyn og indflytningsrapport

Indflytningssyn og indflytningsrapport

Sebastian Juhl

Sebastian Juhl

Senior legal advisor

I denne artikel guider vi dig igennem alt, du skal vide om indflytningssyn og indflytningsrapport. Vidste du eksempelvis, at indflytningssynet har betydning for, hvor meget udlejer kan kræve i betaling ved fraflytning? I nogle tilfælde kan du faktisk fraflytte uden at skulle betale en krone. 

Hvad er et indflytningssyn?

Et indflytningssyn minder på mange måder om et fraflytningssyn. Indflytningssynet afholdes, når du flytter ind og typisk i forbindelse med at du får overdraget nøglerne til lejemålet. Indflytningssynet foretages af udlejer eller en repræsentant for udlejer. Som udgangspunkt skal lejer også være repræsenteret, men du kan også som lejer vælge ikke at være til stede. I dette tilfælde skal du modtage en rapport om lejemålets stand ved indflytning senest 14 dage efter at der blev afholdt indflytningssyn.

Formålet med indflytningssynet er at fastslå, hvilken stand lejemålet er i ved overtagelsen. Ved fraflytning hæfter du nemlig ikke for fejl og mangler, der allerede var til stede, da du flyttede ind. Når du fraflytter lejemålet, skal du aflevere det i samme stand som du modtog det. Indflytningssynet hjælper derfor med at fastslå hvilken stand det var i, da du flyttede ind. 

Læs også: Lejemålet er ikke klar til indflytning: Hvad gør jeg?

TIP

Der gælder forskellige regler for indflytningssyn og -rapport afhængigt af, om din udlejer udlejer ét eller flere lejemål. Læs mere om dette i afsnittet om formalia. 

Hvad er en indflytningsrapport?

I forbindelse med ovenstående indflytningssyn skal der udarbejdes en indflytningsrapport. I denne bliver det angivet, hvilken stand lejemålet er i. Ved indflytningssynet gennemgås typisk de samme ting som til fraflytningssynet, hvorfor der typisk anvendes samme skema som i fraflytningsrapporten. Der vurderes, om der er malet tilstrækkeligt og standen på gulv, loft, vinduer, lister og døre osv. fastsættes ligeledes. 

Indflytningsrapporten er både lejer og udlejers bevis for, hvilken stand lejemålet har ved overtagelse. Hvis der opstår eventuelle uenigheder ved fraflytning, har indflytningsrapporten stor bevismæssig værdi, hvorfor det er vigtigt at du som lejer gemmer denne.

Læs også: Bliv indflytningsklar til dit nye lejemål 

Formalia omkring indflytningssyn og indflytningsrapport

Udlejere, der udlejer mere end ét lejemål, er i henhold til lejeloven forpligtet til at afholde indflytningssyn. Modsat er udlejere, der kun lejer ét lejemål ikke forpligtet til at afholde indflytningssyn. Alle udlejere anbefales dog at afholde indflytningssyn for at få fastlagt lejemålets stand.

Det er udlejers ansvar at afholde indflytningssyn. Det er ligeledes udlejers ansvar at indkalde lejer til indflytningssyn. Afholder udlejer ikke indflytningssyn, eller bliver lejer ikke indkaldt hertil, mister udlejer ifølge lejeloven sin ret til at kræve istandsættelse ved fraflytning udover eventuel misligholdelse fra lejers side.

Hvis lejer deltager i indflytningssynet, skal udlejer udlevere en indflytningsrapport til synet. Hvis lejer ikke deltager i indflytningssynet eller ikke vil kvittere for modtagelsen, skal udlejer sende en indflytningsrapport til lejer senest 14 dage efter, at indflytningssynet er afholdt. Overholder udlejer ikke denne regel, mister udlejer sin ret til at kræve istandsættelse ved fraflytning udover eventuel misligholdelse fra lejers side.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.

Hvordan gør jeg, hvis udlejer ikke har afholdt indflytningssyn?

Hvis udlejer ikke afholder indflytningssyn, og udlejer lejer mere end ét lejemål ud, mister udlejer retten til at kræve istandsættelse ved fraflytning. Selvom udlejer ikke afholder indflytningssyn, er det vigtigt, du kontakter udlejer og gør opmærksom på eventuelle ting, du ønsker udbedret, hvis de ikke lever op til det aftalte. Derudover er det vigtigt, du laver en fejl- og mangelliste med ting, du ikke nødvendigvis ønsker udbedret, men som du samtidig ikke ønsker at hæfte for ved fraflytning. 

Derudover skal du huske på, at udlejer ikke har afholdt indflytningssyn, og at du af den grund ikke skal betale istandsættelsesudgifter ved fraflytning. Hvis udlejer ved fraflytning alligevel forsøger at bruge dit depositum eller på anden måde kræver, at du betaler for istandsættelse af lejligheden, kan du henvise til, at udlejer ikke har afholdt indflytningssyn og derfor ikke har krav på at få dækket istandsættelsesudgifterne. Det er udlejer, der har bevisbyrden for, at der er afholdt indflytningssyn, og som nævnt kan et indflytningssyn ikke ske uden du som lejer er informeret om det. 

Læs også: Bliv indflytningsklar til dit nye lejemål

Jeg har ingen indflytningsrapport - hvad gør jeg?

Står du i en situation med en manglende indflytningsrapport, gælder de samme regler som når der ikke er blevet afholdt indflytningssyn, fordi udlejer da ikke kan dokumentere, hvilken stand lejemålet var i, da du som lejer flyttede ind. 

Fejl og mangelliste

Hvis du ikke har fået afholdt indflytningssyn eller hvis du har opdaget fejl og mangler i lejemålet efter afholdelse af indflytningssynet, der ikke indgår i indflytningsrapporten, bør du udfylde en fejl- og mangelliste. Fejl- og mangellisten har samme bevismæssige værdi som indflytningsrapporten ved eventuelle uoverensstemmelser ved fraflytning. Du kan med fordel tilføje billeder af fejlene og manglerne således der ikke kan sås tvivl om omfanget.

Fejl- og mangellisten skal udfyldes og være sendt til udlejer senest 14 dage efter lejeforholdets begyndelse. Det er meget vigtigt, at du overholder denne frist, da listen ellers som udgangspunkt ikke kan godkendes. Listen udfyldes for at fastslå lejemålets tilstand ved indflytning. Hvis der går for lang tid efter indflytning, er sandsynligheden for, at manglen var til stede på indflytningstidspunktet væsentligt lavere, og derfor er der altså lavet denne 14-dages frist.

Det er meget vigtigt at udfylde fejl- og mangellisten, da du på den måde undgår at hæfte for fejl og mangler, der var til stede på indflytningstidspunktet. Hvis du ikke udfylder den, kan du således ikke bevise, at det ikke er dig, der har forårsaget manglen.

Forskel på indflytningsrapport og fejl- og mangelliste

Indflytningsrapporten laver udlejer (eller udlejers repræsentant) ved indflytningssynet. Fejl- og mangellisten laver du som lejer efterfølgende, hvis du opdager nogle fejl og mangler, der ikke fremgår af indflytningsrapporten. 
 

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 79 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 79 kroner om måneden.

Hvad skal du være særligt opmærksom på?

  • Nogle gange angiver udlejer i lejekontrakten, at han har afholdt indflytningssyn, selvom det ikke er tilfældet. Meddel udlejer, at du ønsker det rettet. 
  • Er udlejer overfladisk eller omhyggelig i indflytningssynet? Hvis udlejer er overfladisk og haster igennem, er det vigtigt at du selv er omhyggelig med fejl- og mangellisten. Udlejer kan nemt have overset væsentlige fejl og mangler. 
  • Har du modtaget en indflytningsrapport? Husk, at udlejer mister retten til at kræve istandsættelses-udgifter, hvis du ikke har modtaget en indflytningsrapport på stedet eller inden for 14 dage. 
  • Husk at udfyld en fejl- og mangelliste inden for 14 dage efter lejeforholdets start. Registrer gerne selv de mindste ting. Det beskytter dig selv i sidste ende. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med indflytningssyn og indflytningsrapport kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring indflytningssyn – og rapport, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 4.7 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere