Indflytningssyn og indflytningsrapport

Picture of Sebastian Juhl

Sebastian Juhl

Senior legal advisor

I denne artikel guider vi dig igennem alt, du skal vide om indflytningssyn og indflytningsrapport. Vidste du eksempelvis, at indflytningssynet kan have stor betydning for, hvor meget din udlejer kan kræve i betaling ved fraflytning? En korrekt udført indflytningsrapport kan beskytte dig mod urimelige krav.

I nogle tilfælde kan du faktisk fraflytte lejemålet uden at skulle betale en krone, hvis rapporten viser, at lejemålet er overdraget i god stand. Det er derfor vigtigt at forstå indflytningssynets betydning og sikre, at alt er korrekt dokumenteret fra starten.

Hvad er et indflytningssyn?

Et indflytningssyn minder på mange måder om et fraflytningssyn. Indflytningssynet afholdes, når du flytter ind i lejemålet, typisk samtidig med at du får overdraget nøglerne. Synet foretages af udlejer eller en repræsentant for udlejer, og som udgangspunkt skal du som lejer være til stede. Du kan dog vælge ikke at deltage, men i så fald skal du modtage en indflytningsrapport om lejemålets stand senest 14 dage efter synet.

Det er vigtigt at bemærke, at udlejere med mere end ét lejemål er forpligtet til at afholde indflytningssyn. Hvis din udlejer har flere lejemål, er indflytningssynet derfor et lovkrav.

Formålet med indflytningssynet er at fastslå lejemålets stand ved overtagelsen. Når du fraflytter, hæfter du ikke for fejl og mangler, der var til stede, da du flyttede ind. Du skal blot aflevere lejemålet i samme stand som ved indflytning, og indflytningssynet sikrer, at begge parter har dokumentation for lejemålets tilstand ved indflytning.

Læs også: Lejemålet er ikke klar til indflytning: Hvad gør jeg?

TIP

Der gælder forskellige regler for indflytningssyn og -rapport afhængigt af, om din udlejer udlejer ét eller flere lejemål. Læs mere om dette i afsnittet om formalia. 

Hvad er en indflytningsrapport?

I forbindelse med indflytningssynet skal der udarbejdes en indflytningsrapport, som dokumenterer lejemålets stand ved overtagelsen. Under indflytningssynet gennemgås typisk de samme punkter som ved fraflytningssynet, og der anvendes ofte det samme skema som til fraflytningsrapporten.

Ved indflytningssynet vurderes det, om der er malet tilstrækkeligt, og standen på gulve, loft, vinduer, lister, og dørefastsættes. Denne rapport fungerer som både lejer og udlejers bevis på lejemålets stand ved indflytning.

Hvis der opstår uenigheder ved fraflytning, har indflytningsrapporten stor bevismæssig værdi, da den viser, hvilken stand lejemålet var i ved overtagelse. Det er derfor vigtigt, at du som lejer gemmer rapporten, så du er dækket ind i tilfælde af tvister ved fraflytning.

Læs også: Bliv indflytningsklar til dit nye lejemål 

Formalia omkring indflytningssyn og indflytningsrapport

Udlejere, der udlejer mere end ét lejemål, er ifølge lejeloven forpligtet til at afholde et indflytningssyn. Modsat er udlejere, der kun udlejer ét lejemål, ikke forpligtet til dette. Dog anbefales alle udlejere at afholde indflytningssyn for at dokumentere lejemålets stand ved overtagelse.

Det er udlejers ansvar at afholde indflytningssyn og indkalde lejer hertil. Hvis udlejer ikke afholder indflytningssyn eller undlader at indkalde lejer, mister udlejer ifølge lejeloven sin ret til at kræve istandsættelse ved fraflytning, medmindre der er tale om misligholdelse fra lejers side.

Hvis lejer deltager i indflytningssynet, skal udlejer udlevere en indflytningsrapport på stedet. Hvis lejer ikke deltager eller ikke ønsker at kvittere for modtagelsen, skal udlejer sende rapporten til lejer senest 14 dage efter synet. Overholder udlejer ikke denne frist, mister udlejer igen sin ret til at kræve istandsættelse ved fraflytning, medmindre der er tale om misligholdelse.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.

Hvordan gør jeg, hvis udlejer ikke har afholdt indflytningssyn?

Hvis udlejer ikke afholder indflytningssyn, og udlejer lejer mere end ét lejemål ud, mister udlejer retten til at kræve istandsættelse ved fraflytning. Selvom indflytningssynet ikke er afholdt, er det vigtigt, at du som lejer kontakter udlejer og gør opmærksom på eventuelle mangler, som ikke lever op til det aftalte. Derudover anbefales det, at du udarbejder en fejl- og mangelliste for ting, du ikke nødvendigvis ønsker udbedret, men som du heller ikke ønsker at hæfte for ved fraflytning.

Husk desuden, at hvis udlejer ikke har afholdt indflytningssyn, har du ingen forpligtelse til at betale for istandsættelse ved fraflytning. Hvis udlejer forsøger at bruge dit depositum til dækning af istandsættelse eller på anden måde kræver betaling, kan du henvise til, at indflytningssynet ikke er afholdt, og derfor har udlejer ikke krav på at få dækket udgifterne.

Udlejer har bevisbyrden for, at der er afholdt indflytningssyn, og det kan ikke ske uden at du som lejer er blevet informeret om det.

Læs også: Bliv indflytningsklar til dit nye lejemål

Jeg har ingen indflytningsrapport - hvad gør jeg?

Står du i en situation med en manglende indflytningsrapport, gælder de samme regler som når der ikke er blevet afholdt indflytningssyn, fordi udlejer da ikke kan dokumentere, hvilken stand lejemålet var i, da du som lejer flyttede ind. 

Fejl og mangelliste

Hvis du ikke har fået afholdt indflytningssyn eller hvis du har opdaget fejl og mangler i lejemålet efter afholdelse af indflytningssynet, der ikke indgår i indflytningsrapporten, bør du udfylde en fejl- og mangelliste. Fejl- og mangellisten har samme bevismæssige værdi som indflytningsrapporten ved eventuelle uoverensstemmelser ved fraflytning. Du kan med fordel tilføje billeder af fejlene og manglerne således der ikke kan sås tvivl om omfanget.

Fejl- og mangellisten skal udfyldes og være sendt til udlejer senest 14 dage efter lejeforholdets begyndelse. Det er meget vigtigt, at du overholder denne frist, da listen ellers som udgangspunkt ikke kan godkendes. Listen udfyldes for at fastslå lejemålets tilstand ved indflytning. Hvis der går for lang tid efter indflytning, er sandsynligheden for, at manglen var til stede på indflytningstidspunktet væsentligt lavere, og derfor er der altså lavet denne 14-dages frist.

Det er meget vigtigt at udfylde fejl- og mangellisten, da du på den måde undgår at hæfte for fejl og mangler, der var til stede på indflytningstidspunktet. Hvis du ikke udfylder den, kan du således ikke bevise, at det ikke er dig, der har forårsaget manglen.

Forskel på indflytningsrapport og fejl- og mangelliste

Indflytningsrapporten laver udlejer (eller udlejers repræsentant) ved indflytningssynet. Fejl- og mangellisten laver du som lejer efterfølgende, hvis du opdager nogle fejl og mangler, der ikke fremgår af indflytningsrapporten. 
 

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 99 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 99 kroner om måneden.

Hvad skal du være særligt opmærksom på?

  • Nogle gange angiver udlejer i lejekontrakten, at han har afholdt indflytningssyn, selvom det ikke er tilfældet. Meddel udlejer, at du ønsker det rettet. 
  • Er udlejer overfladisk eller omhyggelig i indflytningssynet? Hvis udlejer er overfladisk og haster igennem, er det vigtigt at du selv er omhyggelig med fejl- og mangellisten. Udlejer kan nemt have overset væsentlige fejl og mangler. 
  • Har du modtaget en indflytningsrapport? Husk, at udlejer mister retten til at kræve istandsættelses-udgifter, hvis du ikke har modtaget en indflytningsrapport på stedet eller inden for 14 dage. 
  • Husk at udfyld en fejl- og mangelliste inden for 14 dage efter lejeforholdets start. Registrer gerne selv de mindste ting. Det beskytter dig selv i sidste ende. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med indflytningssyn og indflytningsrapport kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring indflytningssyn – og rapport, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 4.7 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Har du brug for juridisk hjælp? Du kan få din sag vurderet gratis ved at indsende den nedenfor. Vores dygtige juridiske team vil gennemgå din sag og give en uforpligtende vurdering. Det er helt gratis, og du får en professionel vurdering af dine muligheder og rettigheder.

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere