Hvad sker der, hvis mit depositum ikke rækker til istandsættelse?

DIGURAs artikel om depositum og forudbetalt husleje.

Sandra Hauberg

Legal Advisor

Når en lejer fraflytter sit lejemål, skal udlejeren udregne hvor mange penge istandsættelsen af lejemålet kommer til at koste. Hvad sker der så, hvis det indbetalte depositum ikke rækker til istandsættelse? 

Hvad kan udlejer kræve?

Da du som lejer flyttede ind i lejemålet, betalte du et depositum. Det er udlejers sikkerhed for at få dækket udgifter til reparationer og udbedring af eventuelle skader, når lejer er flyttet. Udlejer er berettiget til at opkræve lejeren for hele beløbet, der skal istandsættes for i forbindelse med lejerens fraflytning. 

Hvis istandsættelsesudgifterne er højere end det indbetalte depositum, skal lejer betale differencen til udlejer. Depositummet er altså ikke en grænse for, hvad der kan kræves i istandsættelsesudgifter, og beløbet kan derfor godt overstige beløbet på det indbetalte depositum. Der er i princippet ingen grænse for, hvor meget udlejer kan kræve i betaling for istandsættelsesudgifter. Istandsættelseskravene skal selvfølgelig være i overensstemmelse med reglerne i lejeloven. 

Læs også: Depositum og forudbetalt leje: Hvad skal du vide? 

Formålet med et depositum

Udlejers istandsættelseskrav er uafhængigt af det indbetalte depositum. Udlejer ser på, hvad der skal laves i lejemålet, så det stemmer overens med kravene i lejekontrakten. Oftest skal lejemålet tilbageleveres i samme stand, som det blev overtaget. Herefter laver udlejer en udregning af, hvad istandsættelsen vil koste. Det er altså uafhængigt af, hvad der er blevet indbetalt i depositum. Depositummet blev indbetalt for at udlejeren kunne sikre sig at være i stand til at betale sine udgifter vil reparation af lejemålet. Det er lejers penge, som udlejer er i besiddelse af og må bruge til istandsættelsesudgifter. Hvis istandsættelsesudgifterne er lavere end det indbetalte depositum, skal udlejer tilbagebetale det resterende beløb til lejeren. Hvis istandsættelsesudgifterne er højere end det indbetalte depositum, skal lejer betalte differencen til udlejeren. 

Læs også: Hvordan sikrer du mest muligt af dit depositum?

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Hvornår kan udlejer kræve pengene?

Hvis det viser sig, at istandsættelsesudgifterne er højere end det beløb, der blev indbetalt i depositum, skal udlejer gøre lejer opmærksom på det. Der er ikke nogle specifikke krav om, hvornår det skal finde sted, ligesom det ikke er defineret, hvor lang tid efter udflytning udlejer skal betale et eventuelt overskydende depositum til lejer. Det er dog almindelig praksis, at udlejer har omkring fire til seks uger til at returnere lejers depositum eller fremsætte krav om, at lejer betaler differencen mellem istandsættelsesudgifterne og depositummet. 

Der er ikke en fast grænse på de fire til seks uger – det er blot den tid, der typisk går. Udlejer skal først have modtaget alle fakturaer fra malere, håndværkere osv., før han kan lave en endelig opgørelse, og der kan derfor godt gå længere tid. 

Tjek altid fraflytningsrapporten

Selvom erstatningskravet sagtens kan overstige det indbetalte depositum helt lovligt, er det altid en god idé at kigge fraflytningsrapporten efter i sømmene. Husk på, at du som lejer ikke er forpligtet til at efterlade lejemålet i bedre stand end du modtog det ved indflytning. Hvis det opkrævede beløb overstiger hvad der kan forventes ved en normalistandsættelse, er det ikke sikkert, du er forpligtet til at betale beløbet. 

Læs også: Fraflytningsrapport: den komplette guide

En uretfærdig faktura

Det kan også være, at dit erstatningskrav er urimelig højt, fordi det firma, der har foretaget istandsættelsen, kræver en urimelig høj pris for deres arbejde. Vi vil derfor opfordre dig til at få en gratis vurdering, hvis du er i tvivl om noget ikke er foregået helt lovligt. 


Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med depositum der ikke rækker til istandsættelse kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring depositum der ikke rækker til istandsættelse  som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email