Som lejer er der mange regler at sætte sig ind i og derved også mange områder hvor man kan blive snydt af sin udlejer. Denne artikel gennemgår de typiske problemstillinger som man som lejer kan møde.
Indflytning
Når du har fundet den helt rigtige lejlighed og udlejer har sendt lejekontrakten, går du ind i første fase. Her er det vigtigt at holde tungen lige i munden, da der er mange mulige faldgrupper lige fra at lejekontrakten er modtaget og til at du er flyttet helt ind.
Lejekontrakten
Det første vigtige punkt er lejekontrakten. Generelt skal lejekontrakter udarbejdes på en bestemt typeformular, hvilken senest blev ændret d. 1. juni 2015. På nuværende tidspunkt er den typeformular som skal anvendes således A, 9. udgave. Det er derfor ikke længere lovligt at anvende den gamle typeformular A, 8. udgave. Hvis den forkerte formular anvendes, vil lejeaftalen ikke som helhed være ugyldig, men i det omfang der i lejekontrakten er indsat vilkår som fraviger lejelovens regler, vil disse erklæres ugyldige og erstattes af lejelovens regler. Derudover skal du som lejer huske at læse lejekontrakten grundigt igennem og sikre dig, at alt er som aftalt.
Indflytningssyn
Hvis din udlejer har mere end 1 udlejningsejendom, er det et krav at udlejer afholder et indflytningssyn. Dette betyder, at udlejer ved indflytningssynet også skal udarbejde en indflytningsrapport, som beskriver lejemålets stand. Udlejer skal indkalde til dette syn i god tid, så du som lejer har mulighed for at deltage. Formålet med indflytningssynet er at fastslå, hvilken stand lejemålet er i ved din indflytning. Dette er med til at sikre, at du som lejer, ikke hæfter for skader i lejemålet, som allerede var til stede ved indflytningen. Det er derfor vigtigt at deltage i dette syn og dermed sikre, at alle fejl og mangler i lejemålet bliver noteret.
Hvis en udlejer der har mere end 1 udlejningsejendom ikke afholder indflytningssyn eller lejer ikke indkaldes til dette, mister udlejer sin ret til at kræve istandsættelse ved fraflytning, bortset fra eventuel misligholdelse fra lejers side.
Efter indflytning har du som lejer mulighed for at lave en fejl- og mangelliste over fejl, som du opdager efter du er flyttet ind. Disse eventuelle fejl og mangler skal meddeles til udlejer inden for 14 dage efter overtagelse af lejemålet. Det er derfor vigtigt, at du som lejer meddeler udlejer om alle fejl du opdager inden for de første 14 dage. Fejl som meddeles til udlejer inden for tidsfristen, vil du ikke skulle hæfte for ved fraflytning. Det er vigtigt at dette gøres skriftligt, da du derved vil kunne bevise lejemålets stand ved indflytning, hvis der skulle opstå en tvist omkring dette ved fraflytning.
Hvis der derimod senere end 14 dage efter overtagelse af lejemålet opdages skjulte fejl og mangler, vil det dog ikke blive dit ansvar som lejer at udbedre dem.
Læs mere om: indflytningssyn og indflytningsrapport.
Beboelsestiden
Under selve beboelsestiden er der også en række punkter, der er vigtige, at du som lejer har styr på for at undgå at blive snydt af din udlejer. Dette vedrører for eksempel forbrug og vedligeholdelse.
Forbrug
Dit forbrug kan betales på 2 måder, hvor udlejer er involveret: a conto eller indeholdt i huslejen.
A conto
Hvis du betaler dit forbrug ved a conto, er det vigtigt at have styr på forbrugsmålere og forbrugsregnskab. For at udlejer må opkræve a conto-betaling, skal det være muligt at udarbejde et forbrugsregnskab. Det vil sige, at der skal være en måler eller en fordelingsnøgle i opgangen, som gør det muligt at udregne hvor meget de enkelte lejemål har brugt og dermed hvor de skal betale. For vand er der krav om en individuel måler for hvert lejemål. Hvis ikke der er det, kan udlejer ikke opkræve a conto-betaling og må i stedet opkræve for vand via huslejen.
Indeholdt i huslejen
Hvis forbrugsposterne derimod er indeholdt i selve huslejen, vil udlejer ikke kunne kræve efterbetaling hvis det skulle vise sig, at forbruget er større end først forventet.
Læs mere: De specifikke regler omkring forbrug.
Gør ligesom 6000 andre lejere
og tilmeld dig vores nyhedsbrev
Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner.
Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.
Vedligeholdelse
Vedligeholdelse er et andet punkt, hvor der ofte opstår problemer mellem lejer og udlejer.
Udgangspunktet i lejeloven er, at udlejer har vedligeholdelsespligten for hele lejemålet, dog med undtagelse af låse og nøgler. Dette udgangspunkt kan fraviges i lejekontrakten, hvorved lejer overtager vedligeholdelsespligten. Det ses ofte, at lejer har den indvendige vedligeholdelse, og udlejer har den udvendige vedligeholdelse.
Den indvendige vedligeholdelsespligt består helt konkret af hvidtning, maling, tapetsering og lakering af gulve.
Den udvendige vedligeholdelse omfatter alt andet end den indvendige vedligeholdelse. Den udvendige vedligeholdelse er eksempelvis el-installationer, vand- og gashaner, radiatorer m.m., samt hårde hvidevarer, såfremt disse var i lejemålet ved indflytning og er angivet som inventar i lejekontrakten.
Det er vigtigt at skelne mellem de to forskellige vedligeholdelsespligter, da lejemålet skal leve op til beskrivelsen i lejekontrakten. Hvis det dermed fremgår af lejekontrakten, at der er et køleskab i lejemålet, og udlejer har den udvendige vedligeholdelsespligt, kan det altså forventes at køleskabet er funktionsdygtigt. Hvis det ikke er tilfældet, vil det være udlejers pligt at istandsætte eller udskifte det. Dette er dog ikke tilfældet hvis du selv ejer hårde hvidevarerene i lejemålet.
Hvis du ønsker at læse nærmere om reglerne for vedligeholdelse, så læs med her.
Fraflytning
Efter opsigelsen af dit lejemål er der specielt 3 ting, du som lejer skal være opmærksom på: fraflytningssynet, depositum og forudbetalt husleje.
Fraflytningssyn
Senest 2 uger efter fraflytning af lejemålet skal udlejer have gennemført et fraflytningssyn, såfremt din udlejer har mere end 1 udlejningsejendom. Det er på dette tidspunkt at du forhåbentligt kan høste frugterne af dit grundige arbejde ved indflytningssynet. Udlejer vil typisk sammenligne rapporten fra indflytningssynet ved fraflytningssynet, og du vil derfor ikke hæfte for fejl og mangler som blev noteret ved indflytningssynet.
Der gælder dog lidt andre regler for udlejere, som kun udlejer ét lejemål.
Hvis du vil have flere gode råd til fraflytningssynet, så læs mere her.
Depositum
Udlejer kan maksimalt opkræve 3 måneders husleje som depositum. Depositum er udlejers sikkerhed for at få dækket sine udgifter til istandsættelse af lejemålet ved lejers fraflytning. Det vil sige, at hvis der skulle være fejl eller mangler i lejemålet når du flytter ud, kan udlejer anvende depositummet til at dække sine udgifter for istandsættelse heraf. Din bedste mulighed for at få dit depositum tilbage er derfor at behandle lejemålet ordentligt og aflevere det i samme stand, som du modtog det.
Hvis du vil have flere gode råd til hvordan du får dit depositum tilbage, så læs med her.
Forudbetalt husleje
Udlejer må maksimalt opkræve 3 måneders forudbetalt husleje ved indgåelse af lejeaftalen. Den forudbetalte husleje kan anvendes til at dække huslejen i opsigelsesperioden. Når du opsiger dit lejemål, vil den forudbetalte husleje derfor normalt blive anvendt, og du skal som følge heraf ikke betale husleje i opsigelsesperioden. Du skal dog fortsat betale eventuel a conto-betaling for dit forbrug. Husk at din udlejer ikke må anvende den forudbetalte husleje til at dække andre udgifter.
Hvis du vil læse nærmere om forudbetalt husleje samt forskellen på det og depositum, så læs med her.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner.
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
- Juridisk rådgivning
- Hjælp til opsigelse og ophævelse
- Løbende tjek af din lejekontrakt
- Løbende tjek af din husleje
- Og meget mere..
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring fraflytningsopgørelse, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.