Fem gode råd om depositum

Man der finder depositum nemt

Hvordan fungerer depositum ved indflytning og fraflytning, og hvad skal du egentlig være opmærksom på i forhold til depositum? Vi giver dig her vores fem bedste råd, så du kan forstå de mange regler på området.

1. Betal ikke depositum før underskrevet kontrakt

Det første råd kan virke simpelt, men ikke desto mindre er det et scenarie, vi har oplevet flere lejere har været ude for: Betal ikke depositum før du har underskrevet lejekontrakten. Det er din sikkerhed for ikke at blive snydt. Hvis du betaler depositum før du har underskrevet, risikerer du at “udlejer” forsvinder, og du ser derfor højest sandsynligt ikke dine penge igen. 

Læs mere: 10 ting hvor din udlejer måske snyder dig

2. Kend reglerne om depositum

Det er vigtigt at kende til de mange depositum regler. Ifølge lejeloven må udlejer maksimalt kræve, at du betaler et depositum svarende til tre måneders husleje (eksklusiv forbrug). Derudover kan udlejer kræve, at du betaler tre måneders forudbetalt leje. Selvom du betaler tre måneders forudbetalt leje, som er betaling for de sidste tre måneder, du bor i lejemålet, skal du også betale for husleje den første måned, du bor i lejemålet. Du kan dermed stå i en (lovlig) situation, hvor du ved indflytning skal betale, hvad der svarer til syv måneders husleje. 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

3. Forudbetalt leje og depositum er ikke det samme

I forbindelse med din opsigelsesperiode ved fraflytning, bruges din forudbetalte leje til at dække dine lejeudgifter. Hvis du eksempelvis har betalt tre måneders forudbetalt leje, rækker det til dine sidste tre måneder i lejemålet. Udlejer modregner således det beløb, der er indbetalt som forudbetalt leje i den sidste del af lejeperioden. Udlejer må ikke tilbageholde den forudbetalte leje som depositum. 

Læs mere: 5 råd til fraflytning

4. Overskydende depositum tilbagebetales​

Depositum er udlejers sikkerhed for at få dækket udgifter til istandsættelse ved fraflytning. Normalistandsættelsen omfatter som udgangspunkt hvidtning, maling og tapetsering. Den kan dog også omfatte mellemslibning og lakering af gulve, såfremt dette findes nødvendigt.

Læs her, hvordan du får mest muligt af dit depositum tilbage. 

Tilbagebetaling skal ske senest 1-1½ måned efter, at udlejer har opgjort, hvor meget istandsættelsen vil koste. Hvis udlejer er urimeligt længe om dette, kontakt da DIGURA. Vi tager gerne dialogen med udlejer, og får ham/hende til at tilbagebetale dit depositum. I de fleste tilfælde er en dialog tilstrækkelig. Hvis dette ikke er tilfældet, fører vi gerne sagen i Huslejenævnet for dig. Det er ganske gratis af få din sag vurderet. 

Læs også: Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det

5. Behandl lejemålet ordentligt og få mere depositum tilbage

Vores sidste råd er, at du skal behandle lejemålet bedst muligt. Jo bedre du behandler lejemålet, desto mere af dit depositum får du tilbagebetalt ved fraflytning. Du kan evl. selv gennemgå lejemålet før fraflytningssynet. På den måde kan du forsøge at udbedre de istandsættelser, som udlejer ellers skal foretage. 

Vil du vide mere om depositum? Prøv også at læse denne artikel

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med depositum regler kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring depositum regler, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email