Hvordan sikrer du mest muligt af dit depositum?

DIGURAs article about foreign tenants - deposit

Mange uoverensstemmelser mellem lejere og udlejere skyldes uenighed om tilbagebetalingen af depositummet. Her giver vi dig vores bedste råd til at få mest muligt af dit depositum tilbage.

Hvad kan udlejer kræve ved fraflytning?

Som udgangspunkt kan din udlejer kun kræve, at du afleverer lejemålet i vedligeholdt stand. Det betyder ifølge lejeloven, at du skal aflevere lejemålet i den stand, som lejemålet var i, da du overtog det bortset fra almindeligt slid og ælde. Dette gælder dog ikke lejeboliger, der er udlejet før 1. juli 2015. I de tilfælde kan udlejer kræve, at du afleverer lejemålet som nyistandsat, hvis det var nyistandsat, da du flyttede ind.

Læs også: Få styr på fraflytningsrapporten og undgå at blive snydt

TIP

Husk, at der er forskel på indflytningsrapporten og fejl- og mangellisten. Indflytningsrapporten er udfyldt af udlejer (eller udlejers repræsentant), mens fejl- og mangellisten er udfyldt af lejer. 

Få lavet en indflytningsrapport og mangelliste ved indflytning

Der er mange faktorer, der har betydning for at du kan få mest muligt af dit depositum tilbage. En af dem er indflytningsrapporten, du får lavet ved indflytning. Her noterer udlejer lejemålets stand og eventuelle mangler ved indflytning. Det er vigtigt at bemærke, at det er udlejers syn på standen. Derfor bør du som en tilføjelse lave en fejl- og mangelliste med de mangler, der ikke er noteret i indflytningsrapporten. Udlejer skal have fejl- og mangellisten senest 14 dage efter du er flyttet ind. 

Den vil få stor betydning ved din fraflytning af lejemålet, da den kan bevise din reklamation over eventuelle mangler i lejemålet, som du ikke skal hæfte for. Det er derfor vigtigt, at du er meget grundig, og noterer selv den mindste ting ned, så du kan få mest muligt af dit depositum tilbage.

Her kan du se et bud på, hvordan en mangelliste kan se ud: 

 

Læs også: Fraflytningsopgørelse: Hvad er reglerne egentlig?

Tag billeder af lejemålets stand​

Når du har en ambition om at få mest muligt depositum tilbage, kan du med fordel tage billeder af lejemålet. Det gælder både de enkelte rum og af de konkrete mangler. På den måde kan du dokumentere, hvordan lejemålet så ud, da du overtog det. Det er en fordel at datere og at sende dem til udlejer snarest – gerne senest 14 dage efter, at du overtog lejemålet. Du kan med fordel også tage billeder af standen ved fraflytning, så du kan sammenligne dem. Hvis der kun er sket forringelse i form af slid og ælde, har du en rigtig god sag og et godt grundlag for at få et stor del af dit depositum tilbage. 

Vedligehold lejemålet løbende

Du kan med stor fordel vedligeholde lejemålet løbende, eftersom en stor del af de penge, der bliver fratrukket ved opgørelse af depositum ved fraflytning skyldes manglende vedligeholdelse af lejemålet. I de fleste lejeaftaler er lejer ansvarlig for den indvendige vedligeholdelse. Den indvendige vedligeholdelse indebærer hvidtning, maling, tapetsering og lakering af gulve. De udgifter til istandsættelse, som lejer er ansvarlig for, må ikke overstige, hvad der er rimeligt og sædvanligt. Lejer vil ofte skulle betale udlejers udgifter i anledning af, at lejer ikke har opfyldt sin pligt til at vedligeholde eller at behandle det lejede forsvarligt.

Læs også: Flyttesynet; Det her skal du være opmærksom på

TIP

Det er en god idé at tage en ven eller et familiemedlem med til ind- og fraflytningssyn. Udlejer har ofte en fagperson med. På den måde kommer du ikke i undertal. 

Indflytningsrapport og fraflytningsrapport

Der gælder forskellige regler vedrørende ind- og fraflytningsrapporten afhængig af om din udlejer er ”amatør” eller professionel udlejer. Udlejere, der udlejer mere end ét lejemål, er professionelle udlejere. Udlejere, der kun udlejer ét lejemål, er ”amatør”-udlejer. Reglerne for ”amatør”-udlejere er noget lempeligere end for professionelle udlejere.

”Amatør”-udlejere
Til ”amatør”-udlejere stilles ikke i lejeloven krav om at afholde ind- og fraflytningssyn med lejer. Udlejeren skal dog senest 14 dage efter, at lejer fraflytter lejemålet, have fremsendt lejer sine istandsættelseskrav. Hvis udlejer ikke overholder denne frist, kan udlejer miste sit krav på istandsættelse, og du kan derved få det fulde depositum tilbage.

Professionelle udlejere
Professionelle udlejere skal derimod i henhold til lejeloven afholde ind- og fraflytningssyn. I forbindelse med det skal udlejer udarbejde en ind- og fraflytningsrapport.

Når du som lejer skal fraflytte, skal udlejer senest afholde fraflytningssyn 14 dage efter at være blevet bekendt med, at du er fraflyttet lejemålet. Derudover skal lejer varsles om afholdelsen af fraflytnings-synet senest én uge før. Fraflytningsrapporten skal udleveres til lejer enten fysisk eller elektronisk, hvilket skal ske på stedet. Lejer skal kvittere med underskrift eller ved elektronisk at bekræfte at have modtaget rapporten. Hvis lejer ikke er til stede til fraflytningssynet eller er uenig med dens indhold, skal udlejer senest 14 dage efter synet sende fraflytningsrapporten til lejer. Herefter kan lejer gøre indsigelse.

Hvis du ikke har modtaget en indflytningsrapport ved overtagelsen af lejemålet, eller hvis du ikke har modtaget en fraflytningsrapport i forbindelse med opsigelse af lejemålet, så er du berettiget til at få dit fulde depositum tilbage. Dette er også tilfældet, selvom der er opstået mangler i lejemålet. Fordi tilstanden af lejemålet ved din overtagelse ikke kan dokumenteres, så har udlejeren ingen ret til istandsættelse for dine penge. I så fald, så skal du have fuld tilbagebetaling af depositum ifølge lejeloven.

Læs også: Få styr på fraflytningsrapporten og undgå at blive snydt

Tvist om tilbagebetaling af depositum

Typisk ser vi, at udlejer og lejer ikke er enige om, hvad der skal udbedres eller hvad prisen på udbedringerne skal være. Udlejer tilbageholder derfor det beløb af depositummet (eller hele depositummet), som han mener skal bruges til istandsættelsen ved fraflytning. Hvis du vinder sagen i Huslejenævnet, tvinges udlejer til at tilbagebetale dele af eller hele depositummet afhængig af sagens omstændigheder. Indtil da, kan udlejer tilbageholde dit depositum. 

Læs også: Flyttesynet: Det skal du være opmærksom på

Såfremt der måtte opstå en tvist ved den endelige opgørelse så er det vigtigt, at du har gjort brug af dine rettigheder, herunder at sende din udlejer en mangelliste ved indflytningen af lejemålet samt dokumenteret standen af lejligheden. Det vil gøre din sag stærkere.

 

Kan udlejer kræve mere end depositum ved indflytning?

Udlejer kan kræve, at du skal dække de istandsættelsesudgifter, som du hæfter for i lejeforholdet i forbindelse med fraflytning. Hvis du har misligholdt hele eller dele af det lejede, som du ellers ikke hæfter for, kan udlejer dog også kræve, at du skal dække disse istandsættelsesudgifter. Hvis de udgifter overstiger dit depositum, kan udlejer sende en regning på differencen. Det betyder også, at du ikke vil få noget af dit depositum tilbage. Depositummet er udlejers sikkerhedsstillelse for som minimum at få dækket dele af istandsættelsesudgifterne i forbindelse med fraflytning. Udlejer er dog ikke begrænset af kun at kunne kræve istandsættelse for det beløb, du har betalt i depositum.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med depositum kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring depositum, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email