Succeshistorie: Mikkel fik 36.000 kroner ind på sin konto

Succeshistorie: Mikkel fik 36.000 kroner ind på sin konto

Succeshistorie: Mikkel fik 36.000 kroner ind på sin konto
Picture of Sebastian Juhl

Sebastian Juhl

Senior legal advisor

Mikkel Jensen blev træt af en udlejer som blev ved med at forhale hans sag og en lejerforening, som ikke var til nogen hjælp. Læs her historien om det som var et frustrerende forløb, men endte med over 36.000 kroner på kontoen.

For høj husleje i mangelfuldt lejemål

Han havde boet i lejemålet i 11 måneder, da han startede sagen imod sin udlejer. Han gjorde indsigelse imod lejemålets dårlige stand og den alt for høje husleje. Lejemålet var beliggende nær København, hvor Mikkel havde lejet lejemålet lidt efter studiestart sidste år. Han var i en presset situation, fordi han ikke kunne finde et sted at bo og til sidst blev så desperat, at han ikke længere bekymrede sig om stand eller husleje.

Pro tip

Når du står i en klemme med udlejer, så altid sørg for at få alting på skrift. Det kan være altafgørende for sagens udfald. Det er helt fint, at det er på mail eller sms. 

Ingen hjælp fra lejerforening

Mikkel har siden han var 20 år gammel, hvor han flyttede hjemmefra, været medlem af en af Danmarks største lejerforeninger og var (inden han meldte sig ud) medlem på 6. år. Han har aldrig haft brug for deres tidligere hjælp. Han har kun brugt det som en ”forsikring” og til at tjekke to lejekontrakter igennem. I perioden har han betalt lidt over 6.000 kroner i medlemskab. Han henvender sig til denne lejerforening for at få en professionel vurdering af lejekontrakten, lejemålets stand og huslejen i forhold til dette. Han afventer svar i 3 uger, hvor han hverken får bekræftelse på mail eller noget respons overhovedet. 

“Det er desværre ikke første gang (og nok heller ikke sidste gang) at vi oplever sådan et forløb for en klient. Det er faktisk en af grundene til, at vi skabte DIGURA. Vi ville levere højeste kundeservice, hvor vi kombinere det med kvalitetsniveau og attraktiv prismodel.” 

Mads Klokkerholm, Co-founder og partner DIGURA

Fra lejerforening til DIGURA

2 dage efter tager han kontakt til en bekendt, som er advokat. Advokaten laver en hurtig vurdering af lejemålet, hvor han konstaterer at lejemålet er i mangelfuld stand og at han betaler for meget i huslejen. Mikkel møder herefter fysisk op på lejerforenings kontor i København, hvor han får at vide, at hans sag er modtaget – men den har dog ikke fået tildelt en sagsbehandler endnu. Han bliver lovet, at de går i gang med det samme og han ikke skal tænke mere på det. Lejerforeningen har alle de informationer de skal bruge. Mikkel venter herefter 1 måned, hvor hverken ham eller udlejer bliver kontaktet. Det ender faktisk med at Mikkel venter i 55 dage, hvorefter han vælger at melde sig ud og kontakter advokaten. Advokaten anbefaler ham faktisk at gå til os. Begrundelsen Mikkel får er, at det simpelthen ikke kan svare sig for advokaten at tage sagen grundet det høje advokatsalær, samtidig med at DIGURA er super effektive og dygtige.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i 98% af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Han tager herefter kontakt til DIGURA, hvor følgende proces går i gang:

Trin 1: Mikkel indsender sagen til vurdering

Trin 2: Allerede 12 minutter efter har Mikkel svar på, at sagen har potentiale

Trin 3: Mikkel lader os repræsentere sig og vi overtager herefter sagen

Trin 4: Vi sender en indsigelse afsted til udlejer 25 timer efter at vi har fået sag, som er udformet gennem vores software og gennemtjekket af en juridisk sagsbehandler

Trin 5: 2 dage senere er vi allerede i dialog med udlejer og fremlægger vores krav

Trin 6: På 8. dagen lukkes sagen med nedenstående resultat

Læs også: Hvorfor skal du vælge lige netop DIGURA til at hjælpe dig?

Sagens resultat

Vi går i dialog med udlejer, hvor vi forlanger at lejemålet bliver udbedret for dets mangler, vi ønsker huslejen nedsat med tilbagevirkende kraft og kompensation for de måneder, hvor udlejer skulle have udbedret manglerne. Vi sender i alt materiale, dokumentation og mails til udlejer 4 gange. Udlejer erkender løbende, at det ikke ser så godt ud og han godt kan se problematikken. Vi fortæller, at kompensationen for manglerne skal svare for 12.000 kroner for perioden og huslejen skal nedsættes med tilbagevirkende kraft med 2.000 kroner hver måned, da huslejen er alt for høj i forhold til det rimelige. Efter en fin dialog frem og tilbage ender det med at Mikkel får indsat i alt 36.000 kroner på sin konto, samtidig med at han får nedsat sin husleje med 2.000 kroner hver måned.

Læs også: Guide: Få mest muligt depositum tilbage

Alt overstående sker i løbet af 8 dage (inklusiv weekend) fra at Mikkel indsender sagen til at vi afslutter den. I den her sag var udlejer til at gå i dialog med, ligeledes havde vi alt dokumentation og bevisbyde 100 % i orden. I DIGURA er vores vigtigste varetegn vores grundige arbejde, hvilket denne sag illustrerer på sit fineste. Og Mikkel er utrolig glad, læs han udtalelse nedenfor.

Hvad er vigtigt i sagen?

  • Selvom man har været medlem af en lejerforening og indbetalt over 6.000 kroner dertil, vil dette ikke nødvendigvis afspejle sig i kvaliteten af den ydelse du får.
  • At vi kan afslutte en sag på 8 dage uden at gå på kompromis med vores krav.
  • Mikkel vandt 36.000 kroner.
  • Vi tog et servicegebyr svarende til 20 % af den besparelse som Mikkel opnåede.
  • Servicegebyret var 7.200 kroner.
  • Mikkel fik udbetalt 28.800 kroner.
  • Fik nedsat sin husleje med 2.000 kroner hver måned fremadrettet.
  • Vi tog intet salær af dette, da vi kun tager salær for den besparelse, vi reelt opnår for lejer.
  • Vi ordnede det hele for Mikkel, mens han passede sin hverdag – vi opdaterede ham løbende og han var med i hele processen.

Hvad siger Mikkel?

”Efter at havde fået en rædsom start på at få krav på det, som jeg var berettiget til, så havde jeg ikke turde på at det kunne ende så godt. Jeg er så sur på den pågældende lejerforening, at jeg har betalt dertil i så lange år og så bliver snydt. Med DIGURA har de vitterligt lukket min sag på 8 dage!!!
De har skaffet mig en større kompensation end jeg turde håbe på, men uden at gå i krig med min udlejer. De har holdt en god dialog hele vejen igennem og selvom min udlejer er træt af hele kampen, så indrømmer ham også, at forløbet har været ordentlig og med god tone fra begge parter igennem. Noget der var særlig positivt med DIGURA var, at de opdaterede mig i hele perioden. Det var så rart, samtidig med at jeg bare kunne passe min hverdag og føle mig tryg. Jeg synes det er synd, at der er brug for advokater og firmaer, som varetager lejernes interesse. Udlejere bør ikke snyde og alt det. Men DIGURA vil være mit førstevalg fra nu af, hvis det skulle ske igen”.

Vi er klar til at hjælpe dig

Tak til Mikkel for tilliden, og tak for de flotte ord. Vi håber, at det har givet et indblik i hvordan vi arbejder. Hvis du har problemer med din udlejer, så husk at du kan få en gratis vurdering af sagen ved os. Hvis sagen nu har potentiale, så kan vi endda føre den for dig på fordelsagtige vilkår – herunder at det er risikofrit for dig som lejer og at det er “No cure, No pay”-betaling.

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere