Er det en myte eller er det sandt? Hvis det står i lejekontrakten, så er det vel en bindende aftale?
Eller hvad?
Undgå at blive snydt af myter
Vi oplever, at der er rigtig mange myter om lejeloven, og som lejer indordner sig efter. Vi har derfor lavet en liste over de myter, som vi oftest støder på. Vi ser desværre ofte, at myterne bliver skrevet ind i lejekontrakten, og derved bliver en ulovlig klausul i lejekontrakten. En ulovlig klausul i lejekontrakten tilsidesættes, og vil derfor ikke kunne gøre sig gældenden.
Der er fejl i 52 % af alle lejekontrakter. Ønsker du et tjek af, hvorvidt din lejekontrakt indeholder ulovlige klausuler? Så få et gratis tjek af din lejekontrakt. Måske er der mange penge at spare for dig.
1. Hvis jeg klager over min udlejer, så kan han smide mig ud af lejemålet.
FALSK. Udlejer kan ikke smide dig ud, blot fordi du klager over ham eller problematikker i lejemålet. Udlejer skal altid have en gyldig og saglig grund til, at opsige eller ophæve et lejeforhold.
Læs også: Ophævelse af lejemål.
2. Lejeloven er til for at beskytte udlejer
FALSK. Formålet med lejeloven er i stort omfang at beskytte lejeren. Lejeloven sætter blandt andet grænser for, hvor meget udlejer maksimalt kan kræve af lejer, for at sikre at lejer står stærkere i et lejeforhold.
Loven revideres jævnligt. Den seneste store ændring af lejeloven trådte i kraft den 1. juli 2015. Den store ændring i lejeloven betød, at lejere blev beskyttet endnu mere i lejeforholdet. Det betyder eksempelvis, at udlejer ikke længere kan kræve en nyistandsættelse af lejemålet ved fraflytning, men kun kan kræve en normalistandsættelse af lejemålet.
Læs mere om forskellen på den nye og gamle lejelov.
3. Udlejer kan altid opsige lejer med 3 måneder varsel, såfremt det er skrevet i lejekontrakten.
FALSK. Det er sjældent, at udlejer kan opsige lejer med 3 måneders varsel. Heller ikke, hvis det er skrevet ind i lejekontrakten og begge parter skriver under på lejekontrakten.
Er aftalen om opsigelse i lejekontrakten til skade for lejer, så kan udlejer kun opsige lejemålet efter lejelovens bestemmelser. Der skal derfor altid foreligge en saglig grund og hjemmel i lejeloven for, at opsigelsen er gyldig.
Man skal dog være opmærksom på, at hvis man lejer et værelse, så er der andre regler!
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
4. Tilbagebetaling af depositum sker samme dag som lejer flytter ud af lejemålet.
FALSK. Tilbagebetalingen af depositummet sker først på det tidspunkt, hvor udlejer har opgjort omkostningerne af istandsættelseskravene. Her vil du som lejer modtage en flytteopgørelse. Flytteopgørelsen vil vise, hvorvidt omkostningerne til istandsættelseskravene er højere eller lavere end depositummet.
5. Fremleje betyder, at det er et tidsbegrænset lejemål
FALSK. Mange forveksler ordet fremleje med tidsbegrænset lejemål, selvom det faktisk er to forskellige begreber indenfor lejeretten. Myten er formentlig opstået, idet mange fremlejer deres lejemål i en tidsbegrænset periode, hvilket også er en mulighed.
Fremleje:
Fremleje betyder, at du lejer en bolig ud, som du ikke selv ejer. Derimod udlejer du, hvis du selv ejer din bolig. Det kan umiddelbart virke lidt kompliceret, at der pludselig er to lejere. Man skelner mellem dem som fremlejetager (den nye lejer) og fremlejegiver (den oprindelige lejer). Fremlejegiver bliver således ”udlejer” for fremlejetager. Fremleje er således situationen, hvor en lejer lader en anden lejer flytte ind i en kortere periode.
Læs mere om fremleje her.
Tidsbegrænset lejemål:
Et tidsbegrænset lejemål er – som ordet lyder – tidsbegrænset/tidsbestemt. Det betyder, at du som lejer ikke kan opsige lejemålet eller blive opsagt af udlejer medmindre du misligholder lejemålet. Lejeforholdet er midlertidigt og gælder kun i en vis periode – eksempelvis et halvt år – hvorefter lejeforholdet automatisk ophører. For at udlejer kan tidsbegrænse et lejemål, skal visse betingelser dog være opfyldt.
Læs mere om tidsbegrænset lejemål her.
6. §11 i lejekontrakten kan indeholde alle slags aftaler. Lejer er ligeledes bundet heraf ved underskrivelse af lejekontrakten.
FALSK. Nogle regler i lejeloven kan ikke ændres, selvom der bliver indgået en anden aftale i lejekontrakten. I lejekontraktens paragraf 11, fremgår alle regler for brug af lejemålet og alle de forhold, der giver lejeren færre rettigheder, eller pålægger lejere forpligtelser.
Vi oplever desværre, at mange udlejere skriver en masse betingelser ind i lejekontraktens §11 og får lejer til at skrive under. Dette er heller ikke forbudt. Problemet opstår i, at mange af betingelserne som udlejer skriver ind i lejekontraktens §11 som regel er ugyldige ifølge lejeloven. En ulovlig klausul i lejekontrakten tilsidesættes, og vil derfor ikke kunne gøre sig gældenden.
Læs også: Hvad der kan stå i §11?
7. Mange lejere tror, at udlejer er forpligtet til at sende flytteopgørelse indenfor 2 uger efter fraflytning.
FALSK. Der fremgår ikke en frist for, hvornår udlejer skal fremsende en flytteopgørelse, men det følger af retspraksis, at der normalt er indenfor 1-2 måneder efter fraflytning. Det skyldes, at der skal til hensyn til, at udlejer først skal have regninger fra de håndværkere, som har udført istandsættelsen.
Vi ser dog ofte, at der sker en forveksling mellem flytteopgørelsen og fraflytningsrapport.
Flytteopgørelse
Der gælder et specifikationskrav til flytteopgørelsen. Det skal efter dette krav fremgå klart og tydeligt af flytteopgørelsen, hvor mange penge der er brugt til hver istandsættelsespost af lejemålet. I flytteopgørelsen gør det sig endelig gældende, hvad udlejer opkræver fra dig som lejer, det er derfor vi er nødt til at vente på flytteopgørelsen, før vi kan give en konkret vurdering.
Når du modtager din flytteopgørelse, så vil vi selvfølgelig gerne kigge på det og herefter vurdere, hvorvidt udlejers krav er rimelige eller ej.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner.
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
- Juridisk rådgivning
- Hjælp til opsigelse og ophævelse
- Løbende tjek af din lejekontrakt
- Løbende tjek af din husleje
- Og meget mere..
8. Udlejer skal istandsætte lejemålet for det beløb, som udlejer trækker fra lejers depositum.
FALSK. Udlejer må gerne fratrække et beløb til istandsættelse, uden reelt at lave istandsættelse på daværende tidspunkt. Det skyldes, at såfremt lejemålet har haft en forringelse efter lejer, som kræver istandsætte, så vil værdien for lejemålet være forringet.
Udlejer kan derved kræve et beløb for forringelsen, selvom istandsættelsesarbejdet ikke sker på det givende tidspunkt.
9. Udlejer kan maksimalt bruge depositummet til istandsættelse
FALSK. Depositum fungerer som udlejers sikkerhed i forbindelse med udlejning af et lejemål. Det er nemlig udlejers sikkerhed for at få dækket udgifter til reparationer og udbedring af eventuelle skader efter din fraflytning.
Har du misligholdt lejemålet eller istandsættelseskravene er højere end dit depositum, så kan du risikere, at du får en højere regning end dit depositum dækker, hvilket er lovligt. Udlejer kan derved få et krav for ekstra betaling, såfremt depositummet ikke dækker omkostningerne til istandsættelse af lejemålet.
10. Udlejer kan opsige lejemålet ved salg
FALSK. Vi ser desværre ofte, at udlejer tror, at salg er en saglig grund for opsigelse. Men du er som lejer beskyttet i lejeforholdet, selvom der sker et salg af lejemålet. Det vil ligeledes gøre sig gældende, selvom det er skrevet ind i lejekontraktens §11.
Ved salg af lejemålet, vil ny udlejer overtage den gamle udlejers forpligtelser. Det har således ikke umilddelbar betydning for dit lejeforhold, at ejendommen får ny ejer – udover at det er en anden udlejer selvfølgelig.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med lejeloven kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring lejeloven, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.