Det skal du huske i din flytning

Det skal du huske i din flytning

Melissa Vrist

Melissa Vrist

Kommunikationschef
Det er med at holde tungen lige i munden, når du står midt i en flytning. Vi vil gerne gøre din situation en smule mere overskuelig og har derfor lavet en liste over de vigtigste ting, du skal huske, når du flytter.

Start på borger.dk

En stor del af de praktiske ting, som er vigtige at få styr på, finder du adgang til på borger.dk. 

Folkeregisteradresse

Hvis du flytter permanent fra én adresse til en anden, skal du melde til flytning til Folkeregistret senest fem dage efter du er flyttet, men du kan med fordel gøre det inden du flytter – typisk op til fire uger inden du flytter. Du kan klare det hele online med NemID på borger.dk, og du kan melde flytning for hele husstanden.

Alle offentlige kontorer, institutioner og SU-styrelsen får automatisk besked om din flytning, når du melder din flytning til Folkeregistret, men der er andre parter, du selv skal huske på. Det gælder blandt andet følgende:

  • Arbejdsgiver
  • Telefon, TV og internet leverandør
  • Medlemskaber og abonnementer
  • Forsyningsselskaber (vand, varme, el, gas)
  • Tandlæge
  • Læge – hvis ikke du skal skifte

Midlertidig flytning

I nogle tilfælde er flytningen ikke permanent men derimod midlertidig. En midlertidig flytning kan fx skyldes, at du skal ud og rejse i en periode. Du behøver ikke at melde din flytning til Folkeregistret, hvis du er væk mellem 14 dage og 6 måneder. Du kan i stedet for nøjes med at melde din midlertidige adresseændring til postvæsnet. 

Du har to muligheder i forbindelse med din post. Du kan få dit lokale posthus til at opbevare din post, indtil du vender tilbage igen. Hvis du stadigvæk gerne vil modtage din post, kan du vælge at din post skal eftersendes til din midlertidige adresse – her skal adressen dog være indenfor Danmarks grænse og gælder ikke adresseløse forsendelser såsom aviser, reklamer og pakker.

Du kan oprette din midlertidige adresse ændring hos dit lokale posthus eller via ePosthuset. Hvis du vælger, at din adresse altid skal følge din Folkeregisteradresse, behøver du heller ikke at melde en permanent flytning til Post Nord – det sker automatisk.

Læs også: De bedste flyttetips 

Læge

Typisk skal din praktiserende læge ligge indenfor en afstand af 15 km. Hvis din flytning betyder, at du skal skifte til en anden læge, har du ligeledes adgang til det på borger.dk. Du får en liste over læger, der kan tage nye patienter ind, hvor du derefter kan vælge den læge, du gerne vil have. 

Boligstøtte

Hvis du flytter ind i en lejebolig, kan du være berettiget til boligstøtte. Du kan søge om boligstøtte på borger.dk, og det skal gøres senest en måned efter, at du er flyttet ind i lejemålet. Du skal være opmærksom på, at du ikke kan søge om boligstøtte før du har registreret din flytning til Folkeregistret. Der er visse kriterier, du skal opfylde for at være berettiget til boligstøtte – blandt andet indkomst og boligtype.

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 79 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 79 kroner om måneden.

Post

Du skal ikke melde din flytning til postvæsenet, da det sker automatisk, når du har registreret det på borger.dk. Dog er der to ting, som du skal være opmærksom på i forhold til din post, når du flytter.

ePosthuset

Du behøver kun at ændre din adresse ved ePosthuset, hvis du har en aftale om “Modtagerflex” og “Pakkeboksen”

Postkassen

Når du flytter ind i din nye bolig, er det vigtigt, at du får sat dit navn på postkassen med det samme. Hvis ikke dit navn står på postkassen, har postvæsenet ikke pligt til at aflevere din post. Du kan derfor være uheldig, at du ikke modtager vigtig post som fx sundhedskort, regninger osv. 

Hvis du tidligere har afmeldt reklamer og tilbudsaviser ophører det, når du flytter. Du skal derfor huske at tilmelde dig på ny, hvis du fortsat vil undgå at modtage reklamer.

Læs også: Hvad koster det at flytte? 

Afmeld TV og internet

Som nævnt tidligere skal du huske at gøre din teleudbyder (tv og internet) opmærksom på din adresseændring. Det er vigtigt at huske på både så du ikke fortsat betaler for dine tv og internet pakker, efter du flytter, men også hvis du vil flytte dine pakker med over til din nye bolig.

Det kan godt tage nogle uger for teleudbyderne af flytte din tv- og internet-pakke, og derfor er det vigtigt, at du får det gjort i god tid.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Aflæsning af forbrug

Når du fraflytter din bolig, er det en rigtig god ide at aflæse dit forbrug. Det vil sige, at du skal tjekke målerne for vand, varme, el og gas og melde din flytning til dine forsyningsselskaber. På den måde sikrer du, at du ikke bliver opkrævet for forbrug i tiden efter du er flyttet. Når du flytter ind i din nye bolig, bør du ligeledes aflæse dine målere, så du undgår at betale for forbrug, som du ikke selv har brugt.

Skat

I visse tilfælde kan en flytning have indflydelse på din skat. Det kan for eksempel være, hvis fraflytningen sker på grund af skilsmisse, hvor der sker en ændring i indkomsten. Her skal du huske at rette i dine oplysninger i skat, så du undgår grimme overraskelser.

Læs også: Disse sparetips må du kende til, når du skal flytte 

Forsikring

Når du melder din flytning til Folkeregistret vil dit forsikringsselskab typisk også få besked om dit adresseskift. Det kan dog være en god ide at kontakte dit forsikringsselskab alligevel. Nogle gange kan din flytning have indflydelse på din forsikring alt efter boligtype, postnummer osv., og eventuelle ændringer i forsikringen kan være nødvendige. Hvis du flytter sammen med en kæreste, skal du være opmærksom på, at I kun behøver én indboforsikring.

Ved fraflytning

Når du fraflytter en bolig, er der som nævnt en række praktiske ting, du skal være opmærksom på. Alt efter om det er en privat bolig eller et lejemål du fraflytter, kan der være nogle forskellige krav, som du skal være opmærksom på. Hvis det er et lejemål, skal boligen typisk istandsættes til samme standard, som da du flyttede ind.

Istandsættelse

Når du fraflytter et lejemål, vil din udlejer typisk aftale et fraflytningssyn med dig, og det er her, det aftales, hvad der skal istandsættes i boligen. Det drejer sig om maling, slibning af gulve, udbedringer af slitage osv. Det vil som regel fremgå af din lejekontrakt, hvad der kræves af dig.

Rengøring

Hvis man er hus- eller lejlighedsejer og har solgt sin bolig, forventer køber typisk, at boligen er rengjort, når de overtager den. Hvis du fraflytter et lejemål, er der oftest helt klare retningslinjer for, hvordan lejemålet skal se ud. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, hvad der står i din lejekontrakt. Du kan overveje enten selv at stå for det eller betale et rengøringsfirma til at klare det for dig.

Ofte er det sådan, at lejemålet skal stå indflytningsklar, når dit opsigelsesvarsel udløber. Det betyder, at der er stor sandsynlighed for, at du skal være ude af lejemålet 14 dage før, så håndværkere og malere (hvis du ikke selv maler) har tid til at gøre lejemålet klar.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med fraflytning kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring fraflytning af lejemålet, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere