Start på borger.dk
Mange af de praktiske ting, som er vigtige at få styr på ved flytning, kan nemt klares via borger.dk.
Folkeregisteradresse
Når du flytter permanent til en ny adresse, skal du melde flytningen til Folkeregistret senest fem dage efter, at du er flyttet. Du kan dog med fordel melde det op til fire uger før flytningen. Alt kan klares online via borger.dk med NemID, og du kan melde flytning for hele husstanden på én gang.
Når du melder din flytning til Folkeregistret, bliver alle offentlige instanser, herunder SU-styrelsen og diverse kommunale kontorer, automatisk informeret. Dog er der nogle parter, du selv skal huske at give besked. Disse omfatter blandt andet:
- Din arbejdsgiver
- Leverandører af telefon, TV og internet
- Medlemskaber og abonnementer
- Forsyningsselskaber (vand, varme, el, gas)
- Din tandlæge
- Din læge (hvis du ikke skal skifte)
Midlertidig flytning
I nogle tilfælde er flytningen midlertidig, for eksempel hvis du skal på en længere rejse. Hvis du er væk mellem 14 dage og 6 måneder, behøver du ikke at melde flytningen til Folkeregistret. I stedet kan du nøjes med at melde adresseændring til PostNord.
Her har du to muligheder for din post:
- Opbevaring: Dit lokale posthus kan opbevare din post, indtil du vender hjem.
- Eftersendelse: Du kan få din post eftersendt til en midlertidig adresse inden for Danmark. Dette gælder dog ikke for adresseløse forsendelser som aviser, reklamer og pakker.
Du kan oprette din midlertidige adresseændring hos dit lokale posthus eller via ePosthuset. Hvis du vælger, at din post altid skal følge din Folkeregisteradresse, sker opdateringer automatisk ved permanent flytning.
Lægevalg
Din praktiserende læge skal som udgangspunkt ligge inden for 15 km fra din bopæl. Hvis din flytning kræver, at du skifter læge, kan du også gøre dette via borger.dk. Her får du en liste over læger i dit nye område, der har plads til nye patienter, og du kan frit vælge, hvem du ønsker som din nye læge.
Boligstøtte
Ved flytning til en lejebolig kan du være berettiget til boligstøtte. Du ansøger om boligstøtte via borger.dk, og ansøgningen skal indsendes senest en måned efter, du er flyttet ind. Vær dog opmærksom på, at du ikke kan ansøge om boligstøtte, før din flytning er registreret hos Folkeregistret. Din berettigelse til boligstøtte afhænger af flere faktorer, herunder din indkomst og boligtype.
At få styr på disse praktiske detaljer kan gøre flytningen både nemmere og mindre stressende.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 99 kroner.
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 99 kroner om måneden.
- Juridisk rådgivning
- Hjælp til opsigelse og ophævelse
- Løbende tjek af din lejekontrakt
- Løbende tjek af din husleje
- Og meget mere..
Post
Du skal ikke melde din flytning til postvæsenet, da det sker automatisk, når du har registreret det på borger.dk. Dog er der to ting, som du skal være opmærksom på i forhold til din post, når du flytter.
ePosthuset
Du behøver kun at ændre din adresse ved ePosthuset, hvis du har en aftale om “Modtagerflex” og “Pakkeboksen”
Postkassen
Når du flytter ind i din nye bolig, er det vigtigt, at du får sat dit navn på postkassen med det samme. Hvis ikke dit navn står på postkassen, har postvæsenet ikke pligt til at aflevere din post. Du kan derfor være uheldig, at du ikke modtager vigtig post som fx sundhedskort, regninger osv.
Hvis du tidligere har afmeldt reklamer og tilbudsaviser ophører det, når du flytter. Du skal derfor huske at tilmelde dig på ny, hvis du fortsat vil undgå at modtage reklamer.
Læs også: Hvad koster det at flytte?
Afmeld TV og internet
Som nævnt tidligere skal du huske at gøre din teleudbyder (tv og internet) opmærksom på din adresseændring. Det er vigtigt at huske på både så du ikke fortsat betaler for dine tv og internet pakker, efter du flytter, men også hvis du vil flytte dine pakker med over til din nye bolig.
Det kan godt tage nogle uger for teleudbyderne af flytte din tv- og internet-pakke, og derfor er det vigtigt, at du får det gjort i god tid.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Aflæsning af forbrug
Når du fraflytter din bolig, er det en rigtig god ide at aflæse dit forbrug. Det vil sige, at du skal tjekke målerne for vand, varme, el og gas og melde din flytning til dine forsyningsselskaber. På den måde sikrer du, at du ikke bliver opkrævet for forbrug i tiden efter du er flyttet. Når du flytter ind i din nye bolig, bør du ligeledes aflæse dine målere, så du undgår at betale for forbrug, som du ikke selv har brugt.
Skat
I visse tilfælde kan en flytning have indflydelse på din skat. Det kan for eksempel være, hvis fraflytningen sker på grund af skilsmisse, hvor der sker en ændring i indkomsten. Her skal du huske at rette i dine oplysninger i skat, så du undgår grimme overraskelser.
Læs også: Disse sparetips må du kende til, når du skal flytte
Forsikring
Når du melder din flytning til Folkeregistret vil dit forsikringsselskab typisk også få besked om dit adresseskift. Det kan dog være en god ide at kontakte dit forsikringsselskab alligevel. Nogle gange kan din flytning have indflydelse på din forsikring alt efter boligtype, postnummer osv., og eventuelle ændringer i forsikringen kan være nødvendige. Hvis du flytter sammen med en kæreste, skal du være opmærksom på, at I kun behøver én indboforsikring.
Ved fraflytning
Når du fraflytter en bolig, er der som nævnt en række praktiske ting, du skal være opmærksom på. Alt efter om det er en privat bolig eller et lejemål du fraflytter, kan der være nogle forskellige krav, som du skal være opmærksom på. Hvis det er et lejemål, skal boligen typisk istandsættes til samme standard, som da du flyttede ind.
Istandsættelse
Når du fraflytter et lejemål, vil din udlejer typisk aftale et fraflytningssyn med dig, og det er her, det aftales, hvad der skal istandsættes i boligen. Det drejer sig om maling, slibning af gulve, udbedringer af slitage osv. Det vil som regel fremgå af din lejekontrakt, hvad der kræves af dig.
Rengøring
Hvis man er hus- eller lejlighedsejer og har solgt sin bolig, forventer køber typisk, at boligen er rengjort, når de overtager den. Hvis du fraflytter et lejemål, er der oftest helt klare retningslinjer for, hvordan lejemålet skal se ud. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, hvad der står i din lejekontrakt. Du kan overveje enten selv at stå for det eller betale et rengøringsfirma til at klare det for dig.
Ofte er det sådan, at lejemålet skal stå indflytningsklar, når dit opsigelsesvarsel udløber. Det betyder, at der er stor sandsynlighed for, at du skal være ude af lejemålet 14 dage før, så håndværkere og malere (hvis du ikke selv maler) har tid til at gøre lejemålet klar.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med fraflytning kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring fraflytning af lejemålet, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.