Må man selv finde ny lejer som lejer?

Opsigelse af lejemål - sådan gøres det - opsigelse skabelon

Hvis du har mulighed for at være ude af dit lejemål før opsigelsesperioden er færdig, kan du spare penge, hvis en ny lejer flytter ind. Må man selv hjælpe udlejer med at finde en ny lejer eller kan han sige nej til det? Få svarene her. 

Opsigelsesperiode kontra genudlejningspligt

Når man opsiger et lejemål, har man en opsigelsesperiode på typisk tre måneder. I mange tilfælde har man allerede inden indflytning betalt husleje for de sidste tre måneder (forudbetalt husleje). Man kan godt flytte ud af lejemålet før opsigelsesfristen er ovre. Man skal dog selv betale husleje i opsigelsesperioden, medmindre der flytter en ny lejer ind før de tre måneder er gået. Hvis den hurtige flytning eksempelvis skyldes at man allerede er flyttet i sit nye lejemål, kan det blive en bekostelig affære at betale husleje to steder på samme tid. 

Derfor er der en bestemmelse i Lejeloven der siger, at udlejer skal bestræbe sig på at genudleje det lejede hurtigst muligt i tilfælde af fraflytning før opsigelsesvarslets udløb. Bestemmelsen er et udtryk for udlejerens tabsbegrænsningspligt. Dvs. at udlejer som udgangspunkt og inden for rimelighedens grænser skal forsøge at finde en ny lejer til lejemålet, så lejer kun skal betale husleje indtil den nye lejer flytter ind.

Eksempel: Du har tre måneders opsigelse og indbetalt tre måneders forudbetalt husleje efter lejekontrakten. Du opsiger dit lejemål d. 27/11-19. Opsigelsesperioden begynder i dette tilfælde d. 1/12-19 og slutter d. 29/2-20. Du fraflytter allerede d. 1/12-19, da du har fået nyt arbejde. Udlejers genudlejningspligt træder nu i kraft, eftersom du er fraflyttet før opsigelsesvarslets udløb. Udlejer finder en ny lejer til indflytning d. 1/2-20. Du skal have én måneds husleje tilbagebetalt (for februar 2020).

Læs også: Hvor lang tid tager en sag hos Huslejenævnet?

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Hvem har ansvaret for hvad?

Det siger sig selv, at udlejer selvsagt ikke for enhver pris på egen bekostning skal søge nyt lejemål indgået. Har man som udlejer annonceret lejemålets ledighed på flere forskellige online-portaler, antages man at have forsøgt tilstrækkeligt. Tilsvarende anses pligten i praksis for opfyldt, hvis udlejer forsøger at sælge ejendommen.

Det kan være en rigtig god idé at hjælpe sin udlejer i processen, da der jo kan være penge at hente. Som lejer har man dog hverken ret eller pligt til at finde en ny lejer til at overtage det lejede. Har man således en god ven, som gerne vil flytte ind, kan man foreslå dette, men udlejer har som udgangspunkt valget mellem at indsætte denne lejer eller finde en anden. Der gælder ikke et krav om en særlig begrundelse for det for udlejer. Det er klart, at hvis udlejer afviser en lejer og ligeledes ikke selv finder en, er det tvivlsomt, om vedkommende har opfyldt sin genudlejningspligt. Finder man frem til, at udlejer ikke har forsøgt tilstrækkeligt at genudleje det lejede, kan man kræve et beløb tilbagebetalt, svarende til hvad man ellers ville have fået tilbagebetalt. 

Læs også: Hvorfor skal du vælge DIGURA til at hjælpe dig?

Hvem har ansvaret for hvad?

I 2007 var der et tilfælde i praksis, hvor en lejer fraflyttede et opsagt lejemål før tid. I den forbindelse anviste vedkommende fire potentielle lejere til udlejer, som alle var interesserede i at overtage lejemålet. Efter opsigelsesperiodens udløb forklarede udlejer, at det ikke havde været muligt at genudleje det lejede. Det viste sig dog, at udlejer ikke havde rettet henvendelse til de fire potentielle nye lejere, som den fraflyttende lejer havde anvist. Efter de omstændigheder mente Boligretten ikke, at den pågældende udlejer havde opfyldt sin genudlejningspligt tilstrækkeligt.

Det er en konkret vurdering om den enkelte udlejer har opfyldt sin genudlejningspligt, men er du det mindste i tvivl, kan du få din sag gratis vurderet på vores hjemmeside. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med udlejers genudlejningspligt kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring udlejers genudlejningspligt, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email