Må man selv finde ny lejer som lejer?

Opsigelse af lejemål - sådan gøres det - opsigelse skabelon

Må man som lejer i et lejemål hjælpe med at finde ny lejer? Kan udlejer sige nej til dette? Kan du spare husleje på den måde? Se svarene i den her artikel. 

Opsigelsesperiode kontra genudlejningspligt

Når man opsiger et lejemål, er det ikke nødvendigvis alle, der bliver boende indtil opsigelsesvarslets udløb. Man skal betale husleje i opsigelsesperioden, men oftest har man allerede betalt lejen for denne periode ved indflytning – den såkaldte forudbetalte husleje. Den tidlige fraflytning kan skyldes, at man har overtaget et nyt lejemål, fået nyt arbejde eller lign. Det kan være økonomisk byrdefuldt for lejere i en sådan situation fortsat at skulle betale husleje for det gamle lejemål, indtil man oprindeligt skulle flytte ud.

Som en beskyttelse af lejere i sådanne situationer har man således fra lovgivers side indsat en bestemmelse i lejeloven, som pålægger udlejer at bestræbe sig på at genudleje det lejede hurtigst muligt i tilfælde af fraflytning før opsigelsesvarslets udløb. Bestemmelsen er et udtryk for udlejerens tabsbegrænsningspligt. Dvs. udlejer som udgangspunkt inden for rimelighedens grænser skal forsøge at finde en ny lejer til lejemålet, så du kun skal betale husleje indtil ny lejer flytter ind.

Eksempel: Du har 3 måneders opsigelse og indbetalt 3 måneders forudbetalt husleje efter lejekontrakten. Du opsiger dit lejemål d. 27/11-19. Opsigelsesperioden begynder i dette tilfælde d. 1/12-19 og slutter d. 29/2-20. Du fraflytter allerede d. 1/12-19, da du har fået nyt arbejde. Udlejers genudlejningspligt træder nu i kraft, eftersom du er fraflyttet før opsigelsesvarslets udløb. Udlejer finder en ny lejer til indflytning d. 1/2-20. Du skal have 1 måneds husleje tilbagebetalt (for februar 2020).

Læs også: Hvor lang tid tager en sag hos Huslejenævnet?

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Hvem har ansvaret for hvad?

Det siger sig selv, at udlejer selvsagt ikke for enhver pris på egen bekostning skal søge nyt lejemål indgået. Har man som udlejer annonceret lejemålets ledighed på flere forskellige online-portaler, antages man at have forsøgt tilstrækkeligt. Tilsvarende anses pligten i praksis for opfyldt, hvis udlejer forsøger at sælge ejendommen.

Det kan være en rigtig god idé at hjælpe sin udlejer i processen, da der jo kan være penge at hente. Som lejer har man dog hverken ret eller pligt til at finde en ny lejer til at overtage det lejede. Har man således en god ven, som gerne vil flytte ind, kan man foreslå dette, men udlejer har som udgangspunkt valget mellem at indsætte denne lejer eller finde en anden. Der gælder ikke et krav om en særlig begrundelse herfor for udlejer. Det er klart, at hvis udlejer afviser en lejer og ligeledes ikke selv finder en, er det tvivlsomt, om vedkommende har opfyldt sin genudlejningspligt. Finder man frem til, at udlejer ikke har forsøgt sig tilstrækkeligt på at genudleje det lejede, kan man kræve et beløb tilbagebetalt, svarende til hvad udlejer burde have indvundet herved. 

Læs også: Hvorfor skal du vælge DIGURA til at hjælpe dig?

Hvem har ansvaret for hvad?

I 2007 forelå et tilfælde i praksis, hvor en lejer fraflyttede et opsagt lejemål før tid. I forbindelse hermed anviste vedkommende 4 potentielle lejere til udlejer, som alle var interesserede i at overtage lejemålet. Efter opsigelsesperiodens udløb forklarede udlejer, at det ikke havde været muligt at genudleje det lejede. Det viste sig dog, at udlejer ikke havde rettet henvendelse til de 4 potentielle nye lejere, som den fraflyttende lejer havde anvist. Efter disse omstændigheder mente boligretten ikke, at den pågældende udlejer havde opfyldt sin genudlejningspligt tilstrækkeligt.

Det er en konkret vurdering om den enkelte udlejer har opfyldt sin genudlejningspligt, men er du det mindste i tvivl, kan du få din sag gratis vurderet på vores hjemmeside. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med udlejers genudlejningspligt kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring udlejers genudlejningspligt, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email