Er du klar til at flytte hjemmefra?

Kan man betale husleje med andet end penge?

Når man skal flytte hjemmefra for første gang, åbner der sig en helt ny verden. Der er så mange begreber, som man skal kende til, når man flytter i en lejlighed for første gang. Denne artikel tager dig igennem de vigtigste begreber, som du skal kende til inden du flytter ud første gang.

Adresseændring

Først og fremmest skal du have skiftet din adresse. Du har sikkert haft samme adresse hele dit liv, eller så har dine forældre sørget for at skifte den for dig. Denne gang skal du selv skifte den til din nye adresse. Du har faktisk pligt til at melde flytning til folkeregisteret senest fem dage efter flytningen – ellers vil det koste dig dyrt. Men det er super nemt, så det handler bare om at sætte sig ned og få det gjort.

Det er ikke nødvendigt melde adresseændring til PostNord, da de automatisk for besked, når du har skiftet din adresse. Alt du skal gøre er faktisk bare at sætte dit navn på din nye postkasse.

Hvis du flytter til en ny kommune, så skal du også skifte læge. Det er gratis, og du kan gøre det i forbindelse med din adresseændring. Det kan virke uoverskueligt at skulle vælge en læge ud fra en liste. Du kan derfor overveje, hvilke lægehuse der ligger tættest på din nye lejlighed, men ellers er det en idé at forhøre sig hos venner og bekendte i kommunen. De kan helt sikkert anbefale en god læge til dig.

Budget

Det kan trække tænder ud at skulle sætte sig ned og lave et budget. Det er dog en nødvendighed, da du kommer til at have nogle faste udgifter hver måned, og hvis du har fået skabt et godt overblik over disse, så bliver der måske mere luft i budgettet til fest og farver i weekenderne. At lave et budget betyder, at du laver en oversigt over dine indtægter og udgifter. Det er hertil vigtigt at huske, at der er nogle udgifter som kun bliver trukket hvert kvartal, og disse udgifter er en god idé at sætte penge af til hver måned, så du har pengene klar, når regningen kommer. På denne måde bliver du ikke overrasket over regningen og dennes størrelse. Når du har skabt et overblik ved du pludselig også, hvor mange penge du har tilbage til dig selv hver måned. Det kan eksempelvis være til fester, café-besøg eller biografturer. Når du ved, hvor mange penge du har til rådighed, bliver det også lettere at begrænse sig og derved undgår at ende med minus i slutningen af måneden.

At lave et budget betyder, at du laver en oversigt over dine indtægter og udgifter. Det er vigtig at huske, at der er nogle udgifter som kun bliver trukket hver kvartal, og disse udgifter er en god idé at sætte penge af til hver måned, så du har pengene klar, når regningen kommer, og så virker det ikke så voldsomt. Når du har skabt dette overblik, så ved du pludselig også, hvor mange penge du har tilbage til dig selv hver måned. Det kan eksempelvis være til fester, café-besøg eller biografturer. Når du ved, hvor mange penge du har til rådighed, så bliver det også lettere at begrænse sig, så man ikke ender med minus i slutningen af måneden.

Boligstøtte

Når du bor til leje, kan der være mulighed for at søge om boligstøtte – og det vil du ikke gå glip af! Boligstøtte er et tilskud til din husleje, som du får hver måned. For at være berettiget til boligstøtte skal du bo i en helårsbolig med eget køkken.  Boligstøtten er udregnes på baggrund af lejemålets størrelse, huslejen og din indkomst, så derfor er det en god idé at have et overblik over disse inden der søges.

Læs også: Hvad er boligstøtte?

Gør ligesom 6000 andre lejere
og tilmeld dig vores nyhedsbrev

Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner.
Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.

Forbrug og a conto

Du kommer til at have et forbrug af vand og varme i din lejlighed, og det skal du selvfølgelig betale for. Det er forskelligt, hvornår forbrug bliver opgjort, men det er typisk én gang om året. Der er stor sandsynlighed for, at du kommer til at betale dit forbrug a conto. Det betyder, at din udlejer har fastsat et månedlig beløb, som du skal betale for dit forbrug. Dette beløb er udregnet på baggrund af, hvor meget der forventes at du bruger i forbrug. Beløbet kan derfor både være for højt eller for lavt, og det vil du først finde ud af, når du får din opgørelse. Hvis du har indbetalt for meget a conto, så er du berettiget til at få tilbagebetalt det overskydende beløb. Hvis du derimod har betalt for lidt i forhold til hvor meget du har brugt, er udlejer berettiget til at sende dig en efterregning.

El

Når du lejer, så er el typisk ikke en del af din a conto-betaling til udlejer. Hvis el ikke betales a conto, skal du selv tilmelde dig hos el-selskabet og betale direkte dertil. Forhør dig hos din udlejer, som helt sikkert kan fortælle dig, hvordan det fungerer. Et ekstra tip er at aflæse elmåleren, når du flytter ind i lejemålet. På denne måde sikrer du, at du ikke kommer til at betale for den tidligere lejers elforbrug.

Forsikringer

Når man flytter i en lejlighed, så skal man pludselig også være forsikret. Hvis du er under 21, så er du sikkert dækket af dine forældres forsikring, men det er en god idé lige at forhøre sig hos dem. Du skal selvfølgelig selv have en indboforsikring, hvilket er en forsikring på alt indbo du har i lejligheden. Der findes mange forskellige forsikringer, så tal eventuel med dine forældre om, hvor de har deres forsikringer. Det vil sikkert være muligt at få et godt tilbud hos dem.

Indflytningssyn

Det er super spændende at flytte ind i en ny lejlighed for første gang, men du skal stadig huske at holde tungen lige i munden, da din indflytning kommer til at have betydning for din fraflytning. 

Ved et indflytningssyn gennemgår du lejligheden sammen med din udlejer for at finde eventuelle fejl og mangler, som du IKKE skal hæfte for ved fraflytning. Du har også 14 dage efter indflytning til at indberette fejl og mangler, som du opdager efter du er flyttet ind i lejemålet. Her er det vigtigt at indberette så meget som muligt, da alt hvad du indberetter ved indflytning ikke kan kræves istandsat af dig ved din fraflytning.

Læs også: Undgå at blive snydt i din studiebolig

Depositum og forudbetalt leje

Du kommer til at skulle betale et større beløb for at flytte ind i din nye lejlighed. Du vil ved indflytning møde begreberne depositum og forudbetalt leje. 

Depositum er udlejers sikkerhed for, at den endelige flytteopgørelse betales når du fraflytter lejemålet. Det er dog vigtigt at vide, at depositum ikke må overstige 3 måneders husleje sammenlagt. Det samme gælder forudbetalt leje, hvilket er udlejers sikkerhed for, at du ikke stopper med at betale husleje i opsigelsesperioden, når du har opsagt lejemålet. 

Det kan virke som nogle store beløb at skulle betale ved indflytning, men det er ganske normalt, og hvis du passer på dit lejemål, så skulle du gerne få størstedelen af pengene tilbage.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email