Undgå at blive snydt i din lejebolig ved studiestart

fraflytning - alt om ophævelse af lejemål

52% af studerende har fejl i deres lejekontrakt, viser undersøgelse fra DIGURA – Din digitale lejeretsekspert. Det er både mindre faktuelle fejl, men også fejl som kan koste for meget af ens depositum, give for høje huslejestigninger eller noget tredje.

De typiske fejl der er i lejekontrakten

Nogle fejl er blot af kosmetiske karakter såsom det forkerte navn eller adresse, men flere af fejlene er også af afgørende karakter – og kan koste dyrt. Blandt andet er der stadig mange udlejere, som kræver nyistandsættelse og derfor ofte tager hele depositummet. 

I lejekontrakter underskrevet efter d. 1/7-2015 må udlejere kun kræve normalistandsættelse og du hæfter derfor ikke for almindelig slid og ælde ved fraflytning. Ligeledes skal alle lejekontrakter efter ovenstående dato være af typeformular A9 (og ikke A8), ellers har du underskrevet en ugyldig typeformular – dog er det faktisk kun til udlejers ulempe. Udlejere må heller ikke tage separat betaling for trappevask, PBS-betaling eller administrationsgebyr.

Der er desværre færre og færre lejeboliger med en fornuftig husleje, som passer til studerende og derfor er kampen blevet endnu hårdere – Det betyder også, at man skynder sig at underskrive lejekontrakten og man derfor ikke lige får tjekket alle detaljer, Du bør altid få en ven eller en juridisk person, såsom DIGURA – Din digitale lejeretsekspert til at gennemlæse din lejekontrakt, så du ikke underskriver vilkår som er ulovlige eller til væsentlig ulempe for dig.

Pro tip

Husk du altid kan få tjekket din husleje og lejekontrakt gratis ved DIGURA – Din digitale lejeretsekspert. Måske er det, der gør du ikke bliver snydt?

Gratis huslejetjek, prøv det her.

Gratis lejekontraktstjek, prøv det her.

6 gode tips som kan spare dig penge i dit lejeforhold

Indgiv altid en fejl- og mangelliste

Selvom man bare gerne vil på plads i sin nye lejlighed, er det utrolig vigtigt, at man tager sig tiden til at udfylde en fejl- og mangelliste. Du har 14 dage fra du overtager lejemålet til at udfylde listen og sende den til din udlejer. På denne liste skal du angive alle de fejl og mangler du kan finde i lejemålet, så du ikke kommer til at hæfte for dem, når du flytter. Det er en god ide at tage billeder af det hele også, så du er helt dækket ind. Så længe du kan bevise at manglerne var der, da du flyttede ind, kan din udlejer ikke kræve, at du skal betale for at udbedre dem.

Husk dokumentation

Et vigtigt råd, der gør sig gældende i mange situation i lejemålet, er altid at huske dokumentation. Først og fremmest skal du aldrig betale kontant eller under bordet ved indflytning eller husleje, da disse penge ikke vil kunne dokumenteres, og du kan derfor ikke bevise, at du har betalt pengene. 

Du bør også altid få aftaler på skrift, da du derved altid kan bevise, hvad der er blevet aftalt mellem dig og din udlejer. Det samme gør sig gældende ved blandt andet opsigelse af lejemål. Skriftlig dokumentation er ikke nødvendigvis ensbetydende med anbefalede breve – det inkludere også mails og sms. Det er altid afsender, der har ansvaret for at bevise, at modtageren har modtaget henvendelsen. Det kan blot ske ved, at du får en skriftlig bekræftelse fra modtageren.

Du skal betale for “nyistandsættelse” ved fraflytning

Nogle gange forsøger udlejere at kræve betaling for nyistandsættelse af lejemålet, når en lejer fraflytter. Her skal du være opmærksom på, at udlejer rent faktisk ikke kan kræve dette på lovlig vis. Ifølge den nye lejelov må udlejere ikke længere kræve nyistandsættelse, og kan derfor kun kræve normalistandsættelse. 

Læs også: Hvad sker der når ens udlejer vil sælge lejlighed / hus?

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 49 kroner.

Er du bange for at blive opsagt/ophævet eller du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 49 kroner om måneden.

Fordele ved medlemskab

  • Juridisk rådgivning
  • Hjælp til opsigelse og ophævelse
  • Løbende tjek af din lejekontrakt
  • Løbende tjek af din husleje
  • Og meget mere..

Opkrævning af forbrug

Der er forskellige måder, hvorpå du kan blive opkrævet for dit forbrug. I mange tilfælde sker det ved en månedlig a conto betaling, der på årlig basis reguleres ud fra dit forbrug. For at du kan betale forbrug a conto, skal du have individuelle målere i dit lejemål. Nogle udlejere vælger på ulovlig vis at opkræve a conto, selvom der ikke er individuelle målere i lejemålet. A conto betaling af vand og el må altså ikke beregnes ud fra areal eller andre fordelingsprincipper.

Huslejestigninger

Huslejestigninger er meget normale i et lejeforhold. Du skal dog være opmærksom på, hvordan huslejestigningen er beregnet. En ny lejelov trådte i kraft d. 01.07.2015, hvor reglerne for trappeleje er ændret. Hvis du er flyttet ind i dit lejemål efter denne dato, må din udlejer ikke foretage huslejestigninger efter trappeleje-princippet. Det betyder, at din udlejer ikke kan kræve en huslejestigning med et fast beløb eller procentsats. En gyldig huslejestigning vil i stedet beregnes via nettoprisindekset, der tager højde for en række faktorer.

Du kræves betaling for renovation og trappevask

Der er nogle former for tillægsydelser, som din udlejer ikke må kræve betaling for. Alligevel ender disse tillægsydelser med at blive påkrævet i lejekontrakten. Det drejer sig om renovation og trappevask, og de kan derfor ikke blive opkrævet som en separat betaling. 

Hvis du har betalt for disse tillægsydelser, er der mulighed for at få pengene refunderet med 3 års tilbagevirkende kraft. Der også tilfælde, hvor der kræves betaling for andre tillægsydelser, der ikke er hjemmel til i lejeloven, og du bør derfor være opmærksom på, hvad der er inkluderet i din lejekontrakt.

Læs også: Kan jeg kræve huslejen nedsat med tilbagevirkende kraft?

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med snyd i lejemål kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring indflytning, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email
Luk menu

Vil du vinde 1 års gratis rådgivning?

Du skal bare tilmelde dig vores nyhedsbrev ligesom +5000 lejere, så er du med i lodtrækningen. Du får tilsendt gode tips og tricks et par gange om måneden.

new-element.svg

Vi anvender cookies for at sikre, at vi giver dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site, vil vi antage, at du er indforstået med dette.