Hvad er en indsigelse og hvornår er det relevant?

Indsigelse som lejer

Det er faktisk de færreste lejere som har styr på reglerne med indsigelse og hvornår det er relevant. Det kan koste dig dyrt, hvis du er i tvivl om tidsfristerne.

Hvad er en indsigelse?

En indsigelse er en form for erklæring og protest imod noget, som du som lejer ikke er tilfreds med. Det kan være efter en modtagelse af noget fra udlejer, eksempelvis en regning eller opsigelse, hvor du ikke er enig og derfor vil have det ændret.

Begrebet ”indsigelse” er relevant i flere sammenhænge, men har ofte sammenhæng mellem lejer og udlejer. Det kan være i forbindelse med modtagelse af forbrugsregnskab, opsigelse og ophævelse.

Pro tip

Når du laver en indsigelse, som overholder alle reglerne selvfølgelig, så er det faktisk din udlejer der pludselig skal handle. Ofte er udlejer tvunget til at gå til Boligretten, hvis vedkommende vil holde fast i sit krav. 

Forbrugsregnskab 
Det kan være relevant at lave en indsigelse, hvis du er uenig i dit forbrugsregnskab. Det kan både være hvis det ikke opfylder formalia, eller at du mener at regningen er for høj.

Opsigelse og ophævelse 
Når du modtager en ophævelse eller opsigelse, så du være uenig i dens gyldighed og derfor kan du lave en indsigelse til udlejer, hvor du protesterer over opsigelsen/ophævelsen.

Husleje
Hvis du modtager en huslejestigning, så kan du lave en indsigelse, hvis du ikke mener at den er fair eller den ikke overholder gældende regler.

Som overstående eksempler, så bruges indsigelsen altså til at sige udlejer imod, om det så angår pengebeløb, ugyldig opsigelse/ophævelse eller noget helt tredje.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vil det ikke være rart, hvis du kun skulle betale, hvis du faktisk vinder? Vi påtager os al risiko, hvor lejerforeninger tager et fast kontigent, ligemeget om de vil hjælpe dig eller ej. Vi er her for at hjælpe de lejere, som ikke har tid, er usikre på deres rettigheder eller ikke ved, hvordan deres sag skal håndteres. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Hvilke frister er der ved indsigelse?

Når man som lejer vil lave en indsigelse, så er der nogle tidsfrister som både skal overholdes af lejer og udlejer.

Forbrug
Når du modtager forbrugsregnskabet fra enten leverandør eller udlejer selv, så har du fra den dato og senest 6 uger frem til at lave en skriftlig indsigelse til udlejer. Ved forbrug skal du begrunde hvilke punkter du ikke er enige i og vil gøre indsigelse imod, herunder også en begrundelse. Hvis udlejer efter modtagelsen af indsigelsen stadig ønsker at fastholde kravet, så har udlejer herefter 6 uger til at indbringe sagen for huslejenævnet (de 6 uger starter fra lejerfristen udløber).

Opsigelse
Hvis man modtager en opsigelse af lejemålet og opsigelsen ikke er begrundet, eller at man er utilfreds med begrundelsen, så skal lave en skriftlig indsigelse. Denne skal være udlejer i hænde senest 6 uger efter, at man modtog opsigelsen fra udlejer. Hvis udlejer fortsat ønsker at fastholde opsigelsen, så er udlejer forpligtet til at lægge sag an ved Boligretten inden for 6 uger (de 6 uger starter fra lejerfristen udløber). Hvis udlejer ikke overholder overstående frist, så frafalder opsigelsen automatisk.

Husleje
Kommer der en huslejestigning, som du ikke er enig i, så har du samme tidsfrister som i de to overstående tilfælde. Du har 6 uger fra modtagelsen af huslejestigningen til at lave indsigelsen og aflevere den til udlejer. Herefter har udlejer 6 uger, startende fra lejerfristen udløber, til at indgive sagen til huslejenævnet.

Læs også: Mangler i lejemålet​: Den store guide til lejere

Hvad gør jeg hvis udlejer ikke reagerer på min indsigelse?

Når du har afsendt din indsigelse til udlejer (og du selvfølgelig har overholdt gældende frister), så er forpligtet til at handle som du kan se i ovenstående. Udlejer skal sende sagen til Huslejenævnet (når det er forbrug).

Pro tip

En indsigelse skal blot være fyldestgørende og konkret, med fokus på det klagede område, før den er gældende. Man behøver ikke skriver en roman før indsigelsen opnår effekt. En normal indsigelse er mellem en halv side og hel side. 

Hvad siger lejeloven om indsigelser?

Lejelovens § 45 regulerer indsigelse i forbindelse med forbrugsregnskabet. Der står følgende i paragraffen:

45: Lejeren kan skriftligt gøre indsigelse mod de enkelte forbrugsregnskaber, senest 6 uger efter at regnskabet er kommet frem til lejeren. I ejendomme med beboerrepræsentation kan beboerrepræsentanterne på samtlige lejeres vegne gøre indsigelse mod regnskabet, jf. 1. pkt. Indsigelsen skal indeholde oplysning om, på hvilke punkter regnskabet ikke kan godkendes. Udlejeren skal indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis udlejeren ønsker at fastholde sit krav om efterbetaling i henhold til regnskabet.

Lejelovens § 48 er en af mange paragraffer som regulerer reglerne omkring huslejestigninger og hvilke indsigelsesregler der er:

48 Stk. 3: Vil lejeren ikke godkende kravet om lejeforhøjelse, skal han skriftligt fremsætte indsigelse senest 6 uger efter, at kravet om lejeforhøjelse er kommet frem til ham. Udlejeren skal da indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis han ønsker at fastholde kravet om lejeforhøjelse.

Lejelovens § 87 fastsætter reglerne for indsigelse ved opsigelser:

87, Stk. 2: Vil lejeren ikke godkende opsigelsen, skal han senest 6 uger efter, at opsigelsen er kommet frem til ham, fremsætte skriftlig indsigelse. Udlejeren må da anlægge sag ved boligretten senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis udlejeren ønsker at opretholde opsigelsen.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt ved indsigelse

Emnet med indsigelser kan være meget kompliceret som lejer. Det kan både være omkring opsigelsen, men det kan også være alt fra forbrugsregnskab til den ugyldige huslejestigninger. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde.

Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 10-15.000 kroner. Tænkt hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

DIGURA er meget anderledes end de danske lejerforeninger, som man har kendskab til som lejer. De har ofte kun en åbningsdag om ugen, du kan ikke komme igennem på deres telefon og det er ikke sikkert de vil hjælpe dig, når det kommer til stykket. Selvom du endda har betalt dertil i mange år. 

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  Vi kan godt forstå, at du synes det kan være kompliceret stof at forstå og derfor har vi gjort det bedste for at hjælpe dig med artiklen. 

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email
Luk menu
×
×

Kurv

Vil du ikke gerne undgå at blive snydt eller få kompensation som du er berettiget til?

Gør ligesom 1000 andre lejere og tilmeld dig vores nyhedsbrev – Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner. Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.

new-element.svg

Vi anvender cookies for at sikre, at vi giver dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site, vil vi antage, at du er indforstået med dette.