Lejer sparede 74.000 kroner og fik penge tilbage

Lejer sparede 74.000 kroner og fik penge tilbage

Lejer sparede 74.000 kroner og fik penge tilbage
Picture of Louise Song

Louise Song

Senior legal advisor

Ved fraflytning blev Majbritt mødt med et abnormt højt istandsættelseskrav fra udlejer på hele 74.000 kr. Derudover manglede hun 4.200 kr., som hun havde betalt for meget for varme. Dette mente Majbritt ikke kunne være rigtigt, hvorfor hun tog kontakt til os hos DIGURA, så vi kunne hjælpe hende videre. Efter blot 24 timer var vi i gang med sagen.

Mangelfulde krav fra udlejers side

Når man, ligesom Majbritt, bor i et alment lejemål, er det almenlejeloven, der gør sig gældende. Det betyder, at udlejer har pligt til at fremsætte tilstrækkeligt specificerede krav mod lejer ved fraflytning, hvis udlejer ønsker at gøre krav gældende mod lejer. Denne pligt mente vores lejeretsekspert ikke, at Majbritts udlejer havde opfyldt. Vi gjorde derfor gældende, at udlejer helt skulle droppe kravet om de 74.000 kr. og i stedet give hendes fulde depositum tilbage på 10.000 kr.

Hvad skal man gøre?

Majbritt havde mistanke om, at de krav, som udlejer kom med ikke var rimelige, men det var svært for hende at vide, hvad hun skulle gøre i sådan en situation. Det kan virke skræmmende at skulle gå i mod sin udlejer, fordi man forventer, at de kender reglerne og ved, hvad de kan og må gøre. Det viste sig så, at det ikke var tilfældet. 

Majbritt tog kontakt til os hos DIGURA, da vi havde givet udtryk for, at vi kunne klare alt for hende. Hos DIGURA forsøger vi altid at tage kontakt til udlejer først i håb om at nå frem til en aftale sammen. På den måde kan man undgå den lange sagsbehandlingstid der ofte er ved eksempelivs Huslejenævn og Beboerklagenævn.

Læs også: Hvilken vedligeholdelse kan udlejer pålægge lejer?

Udlejer ville ikke samarbejde

Det første vores lejeretsekspert gjorde var derfor at udarbejde en indsigelse, og i første omgang ville udlejer ikke gå med til at droppe kravet og betale depositummet tilbage. Dialogen med udlejer kom ingen vegne, hvorfor vi valgte at tage sagen til Beboerklagenævnet, som har kompetence til at afgøre sådanne sager. 

Beboerklagenævnets afgørelse gav Majbritt medhold, og udlejer var herefter nødt til at droppe kravet. Derfor var udlejer tvunget til at betale depositummet tilbage til Majbritt i stedet, og det store krav på 74.000 kroner blev dermed også annulleret.

 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Der var mere at komme efter

Sagen var faktisk afsluttet da vi havde en afrundende samtale med Majbritt, som fik fortalt at udlejer ikke havde tilbagebetalt hende 4.200 kroner, som hun havde betalt for meget i varme. 

Sagen var jo egentlig afsluttet, men vi tog alligevel kontakt til først forsyningsselskabet for at få bekræftelse og herefter udlejer. Denne gang var udlejer villig til at samarbejde, og vi kom hurtigt frem til en løsning. Og så fik Majbritt ligeledes 4.200 kroner tilbage for varme.

Læs mere: Forbrugsregnskab – Alt du skal vide.

Hvad er det vigtige i sagen?

Det kan ofte virke som en uoverskuelig kamp at skulle i mod en udlejer, som fremsender så urimelige høje krav. Men på trods af en standhaftig udlejer, som heller ikke ville samarbejde med os til at begynde med, så betyder det ikke, at sagen er tabt, og at udlejer har ret. Faktisk meget ofte det modsatte. Efter at Majbritt havde indgivet sagen, så skulle hun ikke foretage sig noget. Vores lejeretsekspert klarede alt efterfølgende. Lige fra dialog med udlejer og Beboerklagenævnet indtil at sagen var afsluttet, og Majbritt kunne smide den store regning ud.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emner som disse kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring forbrugregnskab, men det kan også være alt fra husleje til vedligeholdelsespligt. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere