August fik tilbagebetalt sin husleje

DIGURA succeshistorie: Lejer fik tilbagebetalt sin husleje med hjælp fra DIGURAs medlemsklub.

Pernille Fibiger

Marketing Manager

En møgbeskidt lejlighed med savsmuld på gulvet og en affugter midt i stuen. En massiv vandskade, der fik vand til at dryppe fra loftet og lave vandskader på gulvet. Ingen vand eller varme. Det var August og hans roomie, Lars’, virkelighed i deres nye lejlighed. Heldigvis endte sagen med huslejekompensation.

En mangelfuld lejlighed

Forventningerne til August og Lars’ nye, lækre lejlighed faldt hurtigt til jorden, da de nåede til indflytningsdagen. De var klar over, at der var en renovering i gang, men det skulle vise sig at være meget mere end dét. Derfor er August senere gået til Lokalavisen i Aarhus for at fortælle sin historie og sprede budskabet til andre lejere. 

Allerede inden de kunne flytte ind i deres nye lejlighed på Rydevænget i Aarhus, måtte de vente med at bære flyttekasserne ind, for lejligheden var møgbeskidt og på ingen måde klar til overtagelse af de nye lejere. Derudover var der isnende koldt i lejligheden, for det var januar måned, og der var hverken tændt for vand eller varme.

August og Lars blev nødt til at sove med flere dyner, og ikke nok med det, så blev de ofte forstyrret af håndværkere inden de overhovedet havde nået at rejse sig fra sengen om morgenen. Desuden kunne hverken toilet eller køkkenafløb benyttes. Det var derfor ikke et hjem for nogen af de to kammerater.

“Vi vidste godt, at der var renovering i gang, men vi vidste slet ikke, hvor omfattende det var. Det havde vi ikke fået at vide,” fortæller August.

Udlejer vil ikke samarbejde – men det vil DIGURA

August er dog én af de lejere, der ikke finder sig i at blive behandlet dårligt. Han ville tage kampen mod de dårlige forhold op og forsøgte derfor først selv at finde en løsning på udfordringerne i samarbejde med boligforeningen Ringgården. De var dog ikke samarbejdsvillige og August fik derfor nok og kontaktede DIGURA.

August startede med at sende sin sag ind til en gratis vurdering, hvor vores sagsbehandlere vurderede, at August klart havde brug for juridisk rådgivning omkring problematikken og hvordan han skulle håndtere situationen. Herefter meldte han sig ind i medlemsklubben, hvor han fik juridisk rådgivning.

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 79 kroner

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 79 kroner om måneden.

Vores rådgiver tog udgangspunkt i almenlejelovens paragraf 18, stk. 2, der siger, at man kan kræve tilbagebetaling af husleje/huslejekompensation, når der forekommer en mangel, der forringer det lejedes værdi. Efter at havde klædt August på til en dialog, viderebragte han informationen til sin udlejer, der stadig ikke ønskede at samarbejde. Til sidst endte det dog med, at Augusts udlejer erkendte fejlen og kvitterede med en huslejekompensation svarende til halvanden måneds husleje.

Læs også: Hvornår kan jeg få afslag i huslejen?

August fik desuden efterfølgende hjælp til genhusning af DIGURA og ønskede ikke at komme tilbage til lejligheden på Rydevænget. Hans lejeperiode strakte sig derfor kun fra januar til midten af marts.

Der er flere, der kan få kompensation

August har en formodning om, at mange andre, der lejer en lejlighed af Ringgården boligselskab på Rydevænget, tilsvarende har ret til genhusning og tilbagebetaling af husleje. Direktør for Ringgården boligselskab er ikke enig i Augusts kritik, men kan ikke afvise, at en eller flere er berettiget til tilbagebetaling af husleje. Han mener dog, at August og roomien Lars’ lejlighed var den, der var hårdest ramt og erkender, at de ikke er blevet tilstrækkeligt informeret om renoveringerne af ejendommene.

“Jeg tænker, at der må være andre på Rydevænget, der kan få penge tilbagebetalt, men at de bare ikke er klar over det. Jeg skulle bruge meget lang tid på at få refunderet husleje. Der er mange med mindre ressourcer end mig, som bor på Rydevænget. De skal vide, at de ikke bare behøver finde sig i alt, bare fordi der bliver renoveret,” siger August Hou.

August opfordrer lejere til, at de ikke skal finde sig i alt, bare fordi der bliver renoveret. Ligeledes vurderer vores juridiske rådgivere, at man må regne med, at der er flere lejligheder på Rydevænget, hvor lejerne har haft lignende oplevelser og derfor også har ret til kompensation. Selvom en renovering er varslet, er den omtalte paragraf stadig gældende.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med et mangelfuldt lejemål og huslejekompensation kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring mangler og huslejekompensation, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email