Fælles forbrugsmålere – hvad er reglerne?

Fælles forbrugsmålere – hvad er reglerne?

Picture of Luna Bock

Luna Bock

Senior Legal Advisor

Forbrug af vand, varme og EL betaler vi alle for. Men vidste du, at rigtig mange lejere bliver snydt ved opkrævningerne bl.a. pga. fælles forbrugsmålere? At udlejer ikke altid overholder lejelovens regler? Og at man som lejer faktisk har mulighed for at få dokumenteret forbruget?

Opkrævning af forbrug

Vi kan sagtens forstå, at reglerne for forbrug kan virke meget kompliceret – Og det er faktisk også sådan, at du kan betale dit forbrug på hele 3 forskellige måder, som følger:

  • Forbrug betales som a conto-betalinger til udlejer.
  • Forbrug betales igennem huslejen.
  • Lejer betaler direkte til forsyningsselskabet.

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 99 kroner

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 99 kroner om måneden.

Fælles forbrugsmålere

Mange lejere med fælles forbrugsmåler er ikke opmærksomme på, at forbruget i lejemålet ikke bliver delt efter det individuelle forbrug med derimod efter antal beboere eller antal lejemål i ejendommen. Det betyder, at man som lejer kan risikere at hæfte for naboens forbrug af eksempelvis vand.

Men er det tilladt, at der ikke er individuelle forbrugsmålere?

Svaret er som udgangspunkt ja – Det er dog ikke tilladt at fordele forbruget af vand og el på baggrund af fælles forbrugsmålere.

Fordelingen af varmeforbruget må gerne ske på baggrund af fælles forbrugsmålere. Grunden hertil er, at tiden har vist, at forbruget fra de individuelle lejere i ejendomme oftest stemmer nogenlunde overens med hinanden.

Hvad så, hvis jeg betaler forbrug som en del af huslejen?

Såfremt du betaler forbrug som en del af huslejen, så stiller lejeloven ikke krav til, at udlejer skal fordele forbruget på baggrund af individuelle forbrugsmålere. Udlejer må derfor gerne fordele forbruget af vand, el og varme på baggrund af fælles forbrugsmålere i tilfælde af, at det bliver opkrævet som en del af huslejen.

”Hvis der ikke er individuelle målere i ejendommen, kan der ikke aftales a conto-betaling”

A conto-betalinger

De fleste lejere betaler forbruget af el, vand og varme som a conto-betalinger til udlejer. På den måde sikrer lejer, at lejer kun betaler for det faktuelle forbrug. Hvis lejer har betalt for meget, skal lejer have penge tilbage, og modsat, hvis lejer har betalt for lidt, skal lejer betale differencen, hvis dette opkræves i en efterbetaling.

Ved a conto-betaling betaler du som lejer et a conto-beløb til din udlejer hver måned. Beløbet svarer til det forventede forbrug. Det er således udlejer, der afregner forbruget med forsyningsselskabet.

Læs også: 5 gode råd om a conto

Krav til a conto

For at udlejer kan vælge denne betalingsform af forbrug, er det et lovmæssigt krav, at der findes særskilte målere for hvert lejemål. De individuelle målere skal kunne dokumentere forbruget for hvert lejemål. Hvis der ikke er individuelle målere i ejendommen, kan der ikke aftales a conto-betaling.

Vand

Udlejer har kun mulighed for at kræve udgiften til vand refunderet af lejer, såfremt der findes en individuel forbrugsmåler for lejemålet, og at udgiften af forbruget er fordelt på grundlag af individuelle forbrugsmålere. Er det ikke tilfældet, så er udlejer ikke berettiget til at opkræve udgiften af lejer.

Eksempel

Anna betaler månedligt 200,00 DKK i a conto-betaling for vand. I forbindelse med, at Anna modtager det årlige forbrugsregnskab, så opdager Anna, at forbruget af vand bliver fordelt på baggrund af fællesforbrugsmålere. Anna kontakter herefter udlejer, som ikke kan dokumentere, at fordelingen sker på baggrund af individuelle forbrugsmålere. Anna får derfor tilbagebetale forbruget på baggrund af uberettiget opkrævning.

EL

Leverer udlejer EL til lejemålet, så skal det ligeledes ske på baggrund af individuelle elektricitetsmålere, og afregningen skal ske på grundlag af disse individuelle elektricitetsmålere. Er det ikke tilfældet, så er udlejer ikke berettiget til at opkræve udgiften af lejer.

”Ønsker man som lejer at gøre indsigelse imod et forbrugsregnskab, så er det vigtigt, at indsigelsen er begrundet.”

Forbrugsregnskab

Betaler du forbruget igennem din udlejer, så skal udlejer én gang årligt fremsende et forbrugsregnskab, som overholder lejelovens regler.

Det er ikke nok, at du modtager ét samlet forbrugsregnskab. Du skal have et forbrugsregnskab for hver type forbrug, som du afregner med din udlejer. Er det både varme, vand og el, så har du krav på 3 individuelle forbrugsregnskaber.

Her er det vigtigt at huske på, at varme på opkræves på baggrund af fællesforbrugsmålere, hvorimod det ikke er tilladt at opkræve dig forbrug af EL og vand, såfremt udlejer ikke kan dokumentere individuelle forbrugsmålere.

Indsigelse mod regnskabet

Er man ikke enig i et forbrugsregnskab skal man gøre indsigelse. Dette skal ske inden 6 uger efter, at man har modtaget regnskabet.

Ønsker man som lejer at gøre indsigelse imod et forbrugsregnskab, så er det vigtigt, at indsigelsen er begrundet. Det er derfor ikke nok, at gøre indsigelse på baggrund af, at man ikke har økonomien til at betale for forbruget i den pågældende måned.

Hvorfor skal du vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med forbrug kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du kontakter os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring forbrug, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusinde kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere