Det kan virke en smule kompliceret at overskue reglerne om istandsættelse og vedligeholdelse ved fremleje, da der er tale om en situation, hvor et lejemål udlejes af en anden lejer. I denne artikel kan du læse nærmere om reglerne for dette område.
Hvad er fremleje?
Fremleje betyder, at du lejer en bolig eller dele af en bolig ud, som du ikke selv ejer. I lejeretlig terminologi kaldes udlejer for fremlejegiver og lejer omtales fremlejetager. Ved fremleje er derfor tale om to lejeforhold. Der er lejeforholdet mellem udlejer og lejer, og herefter et endnu lejeforhold mellem lejer (fremlejegiver) og ny lejer (fremlejetager).
Ønsker du at læse mere om, hvornår man må fremleje hele eller af dele af sin bolig, så læs vores guide her.
Hvad siger lejeloven om fremleje?
Ifølge lejeloven, gælder lejelovens regler om vedligeholdelse og istandsættelse også for fremlejeforhold. Det vil sige, at de regler som gælder for den oprindelige udlejer og lejer, også gælder for fremlejegiver og fremlejetager. Der gælder altså ikke særlige regler for istandsættelse og vedligeholdelse i fremlejesituationer. Men hvad er reglerne så?
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Vedligeholdelse og istandsættelse
Som udgangspunkt har udlejer, og dermed også fremlejegiver, pligt til at holde det lejede forsvarligt ved lige, både indvendigt og udvendigt. Dette udgangspunkt kan dog fraviges ved aftale. Det ses ofte, at lejer, herunder også fremlejetager, bliver pålagt den indvendige vedligeholdelsespligt i lejekontrakten. Den indvendige vedligeholdelsespligt indebærer helt konkret vedligeholdelse af hvidtning, maling, tapetsering og lakering af gulve.
Efter ændringerne i lejeloven i 2015, kan det ikke længere aftales at lejer afleverer lejemålet nyistandsat, medmindre det anses for nødvendigt efter vedligeholdelsespligten. Aftalen om vedligeholdelsespligtens fordeling er derfor udgangspunktet for vurderingen af, hvad der kan kræves istandsat ved fraflytning. Denne aftale er afgørende for, om lejer kun hæfter for skader som følge af misligholdelse eller tillige for vedligeholdelsesmangler som følge af almindelig brug.
Ved fraflytning skal fremlejetager aflevere det lejede i samme stand som ved indflytning med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde. Det kan derfor ikke kræves, at fremlejetager sætter det lejede i bedre stand end ved overtagelsen. Et eksempel kan være, at en fremlejegiver fremlejer et lejemål, der ikke er nymalet og med slidte gulve. Når fremlejetager fraflytter lejemålet, kan det ikke kræves, at fremlejetager maler og sliber gulve, da fremlejetager hermed afleverer lejemålet i bedre stand end da vedkommende flyttede ind. Reglen er til for at undgå, at udlejer/fremlejegiver opnår en fortjeneste.
Ønsker du at læse mere om vedligeholdelse generelt, så klik her.
Fremleje af et enkelt værelse
Ved fremleje af et enkelt værelse, har det igen betydning, om fremlejetager er blevet pålagt den indvendige vedligeholdelsespligt. Hvis fremlejetager har pligt til indvendig vedligeholdelse, er det vigtigt at være opmærksom på, hvis du kun fremlejer et enkelt værelse, er din vedligeholdelsespligt også begrænset hertil. Det betyder, at fremlejetager kun skal foretage vedligeholdelse af værelset i lejeperioden, og værelset skal ved fraflytning afleveres i samme stand som ved overtagelsen.
Hvis fremlejetager ikke er pålagt vedligeholdelsespligten, skal der ikke ske istandsættelse af værelset, medmindre værelset er påført skader som fremlejetager er ansvarlig for.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med fremleje kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring fremleje, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 95 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,3 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 1000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.