Efter en længere dialog med udlejer, hvor man i øvrigt har taget sig tid til at være tålmodig og imødekommende, kan det hurtigt være frustrerende, når man får den estimeret sagsbehandlingstid hos Huslejenævnene. Se kort nedenfor på ventetiden.
Lange sagsbehandlingstider ved huslejenævnet
Sagsbehandlingstiden afhænger af sagens karakter sammenholdt med antallet af sager i nævnene generelt. Som udgangspunkt behandles sagerne efter bunke-princippet, dvs. sagerne prioriteres i tidsmæssig, kronologisk rækkefølge, hvorefter de ældste sager behandles først. Den generelle sagsbehandlingstid er typisk mellem 6 – 8 måneder, og det er ikke usædvanligt, at sagen tager endnu længere tid.
Alt fra 37 dage til 257 dage i ventetid (se kort og se ventetiden for din kommune)
Kilde: Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, indberettede huslejenævnsafgørelser i perioden 2016 til 2018.
Hastesager
I nogle tilfælde, hvor man har en sag af hastende karakter, kan den blive prioriteret foran andre sager. Det er Huslejenævnets vurdering, hvorvidt sagen er af hastende karakter. Det vil typisk være sager, hvor ventetiden vil få en skadevirkende proces for sagen, forøge eventuelt økonomisk tab eller af væsentlig betydning for lejeren og dennes bolig.
Læs også: Succeshistorie: Mikkel fik 36.000 kroner ind på sin konto
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Besigtigelse med huslejenævnet
Typisk i sager vedrørende lejens størrelse, vedligeholdelsesmangler og fraflytning m.m. ønsker Huslejenævnet at besigtige det lejede. Dette vil typisk ske i perioden op til, hvor sagen skal indbringes for et huslejenævnsmøde. Det tager typisk mellem 15-30 minutter. Det er ikke meget tid i den samlet ventetid på de 6-8 måneder.
Hvordan fungerer en sag hos Huslejenævnet?
Indledningsvist kan man stille spørgsmål til, om sagsbehandlingstiden i virkeligheden er så langsommelig, når man sammenligner med boligretssager, hvor der kan gå flere år, før der kommer en endelig afgørelse i sagen?
Først og fremmest er der tale om to forskellige systemer, hvor Huslejenævnet er en del af den administrative organisation og fungerer som et tvistnævn, imens boligretten hører under domstolene. Huslejenævnet består af et sekretariat samt en formand og 2 andre medlemmer. Det er formanden og de 2 andre medlemmer, der træffer afgørelse i sagen. De to andre medlemmerer udvalgt af henholdsvis de større lejerforeninger samt de større udlejerforeninger, imens formanden er udvalgt af kommunalbestyrelsen.
De er ofte ansat, samtidig med at de varetager andre erhverv. Det er sekretariats arbejde at oplyse sagen ved høring af sagens to parter eller deres repræsentanter. Når sagen er endelig oplyst, bliver den henlagt i den metaforiske bunke, hvorefter sagen afventer at blive bragt for Huslejenævnsmøde.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med huslejenævnet kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring huslejenævnet, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.