Hvordan klager jeg over min udlejer?

Hvordan klager jeg over min udlejer?

Sandra Hauberg

Sandra Hauberg

Legal Advisor

Der kan være mange grunde til, at du vil klage over udlejer. Måske er din husleje for høj. Måske udbedrer han ikke mangler, selvom du har bedt om det. Måske vil han ikke udbetale dit depositum, selvom du er berettiget til det. Uanset hvad, er det vigtigt at få en ordentlig dialog om din utilfredshed – i mange tilfælde kan en dialog være en tilstrækkelig løsning på problemerne. 


1. Gør indsigelse mod udlejers krav

Det første skridt er, at du skal gøre din udlejer opmærksom på, at du er utilfreds og hvad du er utilfreds med. Det er vigtigt, at du har indsigelsen skriftligt, så du har dokumentation på, at du har henvendt dig med din utilfredshed. Det kan eksempelvis være via e-mail, SMS eller sendt som anbefalet brev. Det er en god idé. at få udlejers bekræftelse på modtagelsen af din klage. 

ELLER 1. Ret henvendelse til beboerrepræsentationen

Hvis der findes en beboerrepræsentation i din ejendom, kan du starte med at henvende dig til dem. Derefter kan gruppen tage kontakt til din udlejer. 

Læs også: Ret til beboerrepræsentation 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 


2. Send din indsigelse til Huslejenævnet

Hvis du og din udlejer ikke kan nå til enighed, kan du tage sagen videre til Huslejenævnet via en skriftlig klage. Det koster 315,- (2021-pris) at klage, og din klage skal indeholde den nødvendige dokumentation vedrørende tvisten mellem dig og din udlejer. 

Læs også: Huslejenævn: Sådan fungerer en sag 

Du kan selvfølgelig også indgive din sag til en gratis vurdering til os, så vi kan føre sagen for dig, hvis vi vurderer, at din udlejer har handlet i strid med loven. 

3. Boligretten

Hvis enten du eller din udlejer ikke er enig i dommen fra Huslejenævnet, kan sagen appelleres til Boligretten. Sagen skal indbringes for Boligretten inden for fire uger efter afgørelsen fra Huslejenævnet. 

Boligretten tager også de sager, som Huslejenævnet ikke er i stand til at føre. Det er eksempelvis sager om uenighed om opsigelse eller ophævelse af lejeforholdet. 

Hvis du skal indbringe en sag til Boligretten, skal du sende en stævning til din udlejer. Når I begge har alle dokumenter vedrørende sagen, ender den ved en retssag i Boligretten. Hvis en af parterne ikke er enig i dommen, kan den ankes til Højesteret.

Bevar den gode tone

Selvom du er uenig med din udlejer, er det vigtigt, at du holder den gode tone – uanset hvor uretfærdig din udlejer er. Mange konflikter mellem udlejere og lejere er baseret på misforståelser og kan løses ved at tale om problemerne. 

Start dialogen på en venlig og høflig måde. Start ikke med at nævne alle paragraffer i loven, der siger, at du har ret. På den måde sørger du for at være venlig og imødekommende, så I kan få løst uoverensstemmelserne på en god måde.  

Læs også: Sådan tager du en dialog med din udlejer om mangler


Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med klage over udlejer kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring klage over udlejer som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere