Mathias fik tilbagebetalt 70.640 kroner

Susanne fik 10.000 i depositum efter hjælp fra DIGURA

Selv den mindste mistanke kan rent faktisk betyde noget. Det gjorde det for Mathias, som valgte at handle på en mindre mistanke. Det viste sig at være rigtig smart.. Læs mere her hvorfor!

Bare en undren

Mathias havde boet i et lejemål, hvor han synes at huslejen var ret høj. Men gjorde ikke noget ved det, mens at han boede til leje der, da han ikke vidste, hvordan man greb sådan en sag an. Efter at Mathias var fraflyttet faldt han over vores gratis vurdering og valgte derfor at sende sin sag ind til en vurdering hos os. Uden egentlig at have nogen forventninger, fordi han forventede bare, at det var sådan at huslejeniveauet var i området.

Vores sagsbehandler gennemgik sagen, herunder huslejeniveauet, lejekontrakten og øvrige dokumenter, som Mathias havde tilsendt. Han var jo fraflyttet lejemålet, men derfor kan man stadig godt kræve nedjustering af huslejen, hvis den viser sig at havde været for høj.

Overraskende mange fund

Vores sagsbehandler vurderede først og fremmest huslejen, da det var dette, som Mathias ønskede at få vurderet. Men under gennemgangen af lejekontrakten og dokumenter fra fraflytningen, så fandt vores sagsbehandler faktisk ud af, at Mathias ikke kun havde krav på nedjustering af huslejen, men også refundering af depositum samt a conto-bidrag.

Der var derfor en del flere krav gældende, end hvad Mathias egentlig havde regnet med. Det blev han selvfølgelig overrasket over, da han ikke havde forventet, at han var blevet snydt ved fraflytning og forbrug. Men han ville selvfølgelig gerne inkludere alt i sagen.

 

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

Hvad gjorde vi?

Vores sagsbehandler gjorde først og fremmest indsigelse mod udlejer, med henblik på at komme til enighed og lave et forlig. Indsigelsen indeholdt både krav til nedsat husleje, tilbagebetaling af depositum og a conto-bidrag. Men udlejer var hurtig til at afvise alle krav. Men vores sagsbehandler var helt sikker i sin sag, hvorfor vi tog sagen videre til Huslejenævnet, som så kunne træffe afgørelse i sagen.

Huslejenævnet besigtigede blandt andet lejemålet og sammenlignede det med andre tilsvarende lejemål. Og Huslejenævnet kom frem til samme konklusion som os; at lejen var for høj. De ville nedsætte den aftalte leje, så den svarede til 1649 kroner pr. m2.

Ligeledes vurderede Huslejenævnet, at manglen på forbrugsregnskaber betød, at udlejer ikke havde ret til tillægsbetalinger for forbrugsregnskabsåret. Og i forhold til fraflytningsopgørelsen, så havde udlejer ikke overholdt fristerne, og havde på samme tidspunkt brugt den forkerte typeformular til lejekontrakten, hvilket betød at kravene i lejekontrakten ikke kunne gøres gældende. Disse krav var blandt andet, at lejemålet skulle afleveres nyistandsat ved fraflytning, hvilket heller ikke er tilladt efter den nye lejelov pr. 15 juli 2015.

Læs også: Hvordan fungerer en sag ved Huslejenævnet?

Hvad blev resultatet?

Huslejenævnets afgørelser blev således, at lejen skulle nedsættes med tilbagevirkende kraft, depositum og a conto-bidrag skulle tilbagebetales. På baggrund af Huslejenævnets afgørelser, så fik Mathias en samlet besparelse på 70.640,- kroner som dækker over tilbagebetalt husleje, depositum og forbrug.  

Dette beløb fik lejer direkte tilbage på sin konto. Denne sag viser, at selv den mindste mistanke kan rigtig faktisk bunde i rigtig mange ting. Derfor er det en rigtig god idé at få en vurdering af selv de mindste ting. Også på trods af, at man er fraflyttet. De er nemlig en forældelsesfrist på 3 år. Så hvad venter du på?

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Vi håber, at det har givet et indblik i hvordan vi arbejder. Hvis du har problemer med din udlejer, så husk at du kan få en gratis vurdering af sagen ved os. Hvis sagen nu har potentiale, så kan vi endda føre den for dig på fordelsagtige vilkår – herunder at det er risikofrit for dig som lejer og at det er “No cure, No pay”-betaling. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Del på facebook
Del på google
Del på linkedin
Del på print
Del på email