Er min opsigelse via SMS eller mail gyldig?
Traditionelt skulle en opsigelse være udlejer i hånde via et brev sendt med posten. I dag er det dog – som udgangspunkt – gyldigt at opsige via SMS eller mail. Vi går dybere ned i reglerne her.
TIP
Der kom nye regler på området for opsigelser pr. 1/1-18. Derfor kan det være, at din lejekontrakt ikke er opdateret i forhold til reglerne. Lejeloven er med de nye regler blevet væsentligt mere digitaliseret.
Formalia til opsigelse af lejemål
Nogle af de vigtigste punkter, der skal overholdes, når man skal opsige sin lejlighed er, at opsigelsen skal være skriftlig og det skal fremgå med tydelighed, at du som lejer ønsker at opsige lejemålet. Det er dit ansvar som lejer at kunne dokumentere, at opsigelsen er modtaget af din udlejer.
Hvordan dokumenterer man så, at udlejer har modtaget opsigelsen?
Brev: Du kan afsende opsigelsen som anbefalet brev eller med afleveringsattest. På den måde har du dokumentation for, at brevet er havnet hos modtageren. Det anbefales alligevel, at du i brevet beder om en bekræftelse på, at opsigelsen er modtaget.
SMS: Det kan ikke altid dokumenteres, om en SMS er blevet modtaget. Derfor anbefales det ALTID, at du beder om en bekræftelse på, at opsigelsen er modtaget.
Mail: Det kan ikke altid dokumenteres, om en mail er blevet modtaget. Derfor anbefales det ALTID, at du beder om en bekræftelse på, at opsigelsen er modtaget.
Mundtlig: Det er ikke hensigtsmæssigt at opsige mundtligt, eftersom du som lejer ikke kan bevise, at du har opsagt lejemålet. Lejer har ansvaret for at kunne bevise, at udlejer har modtaget opsigelsen, hvilket ikke er muligt ved en mundtlig opsigelse.
Læs også: Sådan opsiger du dit lejemål
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Hvordan sikrer man sig, at opsigelsen ikke er ugyldig?
Der er to faktorer, som har betydning for, om en opsigelse er gyldig eller ej. Det omhandler hvornår lejekontrakten er fra og om udlejer har bekræftet.
Lejekontrakter indgået før d. 01.01.2018:
Pr. 01.01.2018 kom der nye regler omkring digital kommunikation, der er generelt gældende fra d. 01.01.2019. Alle lejekontrakter efter d. 01.01.2019 er underlagt de nye regler om digital kommunikation, uagtet om det er aftalt i lejekontrakten eller ej.
Et eksempel på hvordan det kan se ud i lejekontrakten:
”Parterne og det lejede: Lejer og udlejer aftaler, at parterne kan kommunikere ved hjælp af elektronisk kommunikation jf. lejelovens § 4. Parterne forpligter sig til at sikre at modparten til enhver tid er i besiddelse af partens gældende e-mailadresse til brug for kommunikationen.”
På denne måde sikrer udlejer og lejer, at digital kommunikation er accepteret – fordi man skriver under på lejekontrakten. Det vil sige, at man som lejer godt kan opsige via mail eksempelvis.
Det er dog et krav, at udlejer har gjort opmærksom på, at de nye regler er gældende i lejeforholdet efter d. 01.01.2019. Udlejer er således pligtig at give meddelelse om, at de nye regler om digital kommunikation gælder i lejeforholdet. Indtil udlejer gør dette, finder reglerne om digital kommunikation ikke anvendelse i lejeforholdet, hvis lejekontrakten er indgået før d. 01.01.2018.
OBS: Du skal dog være opmærksom på, at dette kun gælder for lejers opsigelse. Udlejer skal stadig opsige lejemålet ved en fysisk skrivelse (et brev).
Lejekontrakter indgået efter d. 01.01.2018:
Hvis lejekontrakten er indgået efter de nye regler om digital kommunikation (efter d. 01.01.2018), er det acceptabelt at opsige lejemålet via mail eller SMS, medmindre der står i din lejekontrakt, at digital kommunikation ikke er accepteret.
Udlejer har bekræftet opsigelsen:
Hvis du opsiger dit lejemål via mail eller SMS, men at der står skrevet i din lejekontrakt, at digital kommunikation ikke er accepteret, er din opsigelse ugyldig, medmindre udlejer bekræfter opsigelsen via samme medie. På den måde kan du nemlig som lejer løfte bevisbyrden for, at opsigelsen er modtaget.
Skal du begrunde din opsigelse?
Som lejer behøver man ikke begrunde sin opsigelse af lejemålet. Hvis du ikke har hørt fra din udlejer eller læst i din lejekontrakt, at digital kommunikation ikke er accepteret, så kan du uden problemer opsige via mail eller SMS.
Hvad skal din opsigelse indeholde?
Som lejer behøver man ikke begrunde sin opsigelse af lejemålet. Hvis du ikke har hørt fra din udlejer eller læst i din lejekontrakt, at digital kommunikation ikke er accepteret, så kan du uden problemer opsige via mail eller SMS.
Læs også: Fraflytningsopgørelse: Hvad er reglerne egentlig?
Hvad kan opsigelse af lejemål indeholde?
Dit navn og kontraktinformationer
Lejemålets adresse
Dato for fraflytning
Dato for hvornår udlejer kan genudleje lejemålet
Din nye adresse (hvis du ikke kender den, når du opsiger, så husk at udlejer senest skal
oplyses om denne 8 dage før fraflytning)
Skriv bankinformationer, således udlejer har et sted at overføre det eventuelle overskydende depositum til.
Her kan du se et eksempel på hvordan en opsigelse kan se ud:
Du kan hente overstående opsigelses-skabelon gratis her.
Til sidst har vi skrevet en række små tips og tricks, som måske kan hjælpe dig.
Gode råd og huskeregler:
Få din udlejer til at bekræfte modtagelsen af opsigelsen
Opsigelsesvarslet begynder fra den dag, hvor din udlejer modtager opsigelsen (og ikke når du har sendt den)
Opsigelsesvarslet regnes i hele måneder (hvis ikke andet er aftalt)
Tilføj så mange informationer til din opsigelse som muligt (ny adresse, fraflytningsdato, m.m.), da det alligevel er i din egen interesse
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med opsigelse kan være meget kompliceret som lejer. Det kan både være omkring opsigelsen, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningsynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde.
Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænkt hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
DIGURA er meget anderledes end de danske lejerforeninger, som man har kendskab til som lejer. De har ofte kun en åbningsdag om ugen, du kan ikke komme igennem på deres telefon og det er ikke sikkert de vil hjælpe dig, når det kommer til stykket. Selvom du endda har betalt dertil i mange år.
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne. Vi kan godt forstå, at du synes det kan være kompliceret stof at forstå og derfor har vi gjort det bedste for at hjælpe dig med artiklen.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.