Hvem er ansvarlig for snerydning i en lejebolig?

Hvem er ansvarlig for snerydning i en lejebolig?

Picture of Kristian Bojesen

Kristian Bojesen

Legal Advisor

Hvem skal egentlig rydde sne ved et lejemål? Kan du som lejer få ansvaret og hvordan ved du hvilke pligter du har? Disse spørgsmål vil blive gennemgået i nedenstående artikel.

Hvem er ansvarlig? Og hvad skal der ryddes?

Det er som udgangspunkt grundejeren der har ansvar for at vedligeholde de udvendige arealer. Dette kan dog blive reguleret i både lejekontrakten og husordenen. Det er derfor vigtigt at læse lejekontrakten og husordenen grundigt igennem. 

Hvis du er i tvivl om, hvilke forpligtigelser du har som lejer, kigger vi gerne din lejekontrakt igennem for dig. Du skal blot sende den ind her.

I forhold til sne, omfatter den udvendige vedligeholdelsespligt, at fortovet og gangstier skal ryddes for sne, samt saltet.

Derudover skal trapper, indgangen, arealet foran postkasse og affaldsbeholderen holdes fri for sne og saltes.

Grunden til at, alle disse arealer skal holdes tilgængelige, er for at sikre du kan få post samt renovationen kan komme til.

Hvis lejemålet ligger ved en privat fællesvej, har man også pligt til at rydde den halvdel af vejen der ligger ind mod ejendommen.

Hvis ikke disse arealer er holdt ryddeligt, kan den ansvarlige i værste tilfælde blive erstatningsansvarlig for skader der forekommer grundet den manglende vedligeholdelse. Det er derfor vigtigt at sikre sig, at den ansvarlige, om det er dig som lejer eller din udlejer overholder sin vedligeholdelsespligt.

Regulering af vedligeholdelsespligt i lejekontrakten

Det fremgår af alle korrektudfyldte lejekontrakter hvem der har den indvendige vedligeholdelsespligt. Den indvendige vedligeholdelsespligt omfatter hvidtning, maling, tapetsering og lakering af gulve. Det omfatter derfor ikke snerydning. For at tjekke om du har vedligeholdelsespligten for dette, skal du derfor kigge i lejekontraktens § 11 (eller i husordenen). Heri kan der fremgå alle ekstra forpligtigelser du har som lejer.

Den udvendige vedligeholdelsespligt kan ikke overdrages i sin helhed til lejer. For at kunne overdrage yderligere vedligeholdelsespligter til en lejer, skal der fremgå præcis hvad der skal vedligeholdes. Vi ser ofte, at der i lejekontrakter er skrevet ”Lejer har den udvendige vedligeholdelsespligt”. Dette er ikke præciserende nok, hvorfor dette ikke vil være gældende.

Der skal derfor fremgå præcis, hvad du har ansvar for. Hvis der fremgår, at du som lejer har pligt til at rydde sne på fællesarealer samt fortov, er bestemmelsen lovlig og gældende. Det vil dermed være dit ansvar som lejer at rydde sne.

Det er dog også muligt at henvise til husordenen. Hvis der i lejekontraktens § 11, fremgår at der i husordenen er reguleret vedligeholdelsespligter, skal du tjekke denne.

Læs også: Fremleje: Hvad er reglerne for istandsættelse og vedligeholdelse?

Husordenen

Udgangspunktet er, at der i husordenen kan reguleres forpligtigelser for lejer i husordenen. Det er dog ikke ubegrænset hvad der kan reguleres her. Dette skyldes, at modsat lejekontrakten, kan udlejer ændre i husordenen uden lejers godkendelse eller underskrift.

Det er derfor normal skik, at der skal henvises til husordenen i lejekontrakten, hvis denne regulerer større forpligtigelser som f.eks. vedligeholdelsespligter. 

Hvis det fremgår at husordenen, at du har pligt til at rydde sne på ejendommen, vil du som udgangspunkt være bundet af dette.

Det er derfor en god ide at læse husordenen grundigt igennem både før indflytning og hver gang udlejer sender en revideret udgave.

Undtagelsen hertil, er hvis der ikke i lejekontrakten er henvist til husordenen og bestemmelserne heri er åbenlyst urimelige. Dette kan f.eks. være hvis der ikke er henvist til husordenen og der heri fremgår at lejer har ansvar for alt udvendig vedligeholdelse.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.

Hvornår skal der ryddes sne?

Du skal som udgangspunkt rydde sne hurtigst muligt efter snefald. Dette skal ske i tidsrummet mandag til lørdag mellem kl. 07-22, samt om søndagen i tidsrummet 08-22. Dette er hovedreglen ud fra de normale krav fra kommuner og lignende.

Det er dog ikke muligt at gøre, hvis man f.eks. er på arbejde eller bortrejst fra adressen. Du skal derfor, hvis du er på arbejde eller væk fra adressen kortvarigt af andre grunde, gøre det så hurtigt som muligt når du kommer hjem igen.

Hvis du er bortrejst fra adressen i længere tid, har du pligt til at sikre det bliver gjort. Det kan derfor være en god ide at aftale med naboen, at de rydder sne, når du ikke er hjemme.

Hvad hvis jeg ikke rydder sne, selvom det er min opgave?

Hvis ikke du overholder dine vedligeholdelsespligter, kan udlejer smide dig ud. Dette kan dog ikke ske fra den ene dag til den anden.

Når udlejer opdager, at du ikke har overholdt din vedligeholdelsespligt, skal du først modtage et påkrav herom. Hvis du efter modtagelse af påkravet fortsat ikke overholder dine forpligtigelser, kan din udlejer opsige/ophæve lejemålet.

Det er derfor vigtigt, at du som lejer overholder dine forpligtigelser.

Læs også: Problemer med mangler og vedligeholdelse?

Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner.

Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?

I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med snerydning kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring snerydning, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere