Rotter i lejemålet. Ingen ønsker at dele sit lejemål med skadedyr – og aldeles ikke rotter og mus. Dog er dette desværre en realitet for flere lejere, end man skulle tro. Når man kan konstatere, at lejemålet er befængt med rotter og mus, opstår naturligt nogle centrale spørgsmål: Hvad skal jeg gøre for at komme af med rotter og mus? Hvem skal jeg kontakte? Hvordan skal jeg kontakte vedkommende? Formålet med denne artikel er at give svar på netop disse spørgsmål.
Hvordan kan man konstatere, at der er rotter eller mus i lejemålet?
I de fleste tilfælde vil det være meget tydeligt, at der er rotter eller mus i lejemålet. Det vil typisk kunne konstateres ved at der ligger rotte- eller museekskrementer i lejemålet. Det vil dog også kunne konstateres ved andre ting, eksempelvis gnavemærker eller ved gnavelyde under gulvet, på loftet eller inde i væggen. Hvis man kan konstatere et rotte- eller museproblem i lejemålet, skal man tage dette meget alvorligt.
”Det er derfor den korrekte løsning at tage kontakt til udlejer snarest muligt”
Hvad gør jeg, når jeg opdager, at der er rotter eller mus i lejemålet?
Når du har konstateret, at der er rotter eller mus i lejemålet, er det meget vigtigt, at du kontakter din udlejer herom snarest muligt.
Eksempel
Hanne har i nogle dage hørt en puslen inde i væggen i køkkenet i lejemålet. Hun har overvejet, om det muligvis kan være rotter eller mus, men hun har ikke villet kontaktet udlejer uden bevis for problemet. Hanne finder dog rotteekskrementer i et køkkenskab en dag, og beslutter sig straks for at tage kontakt til udlejer. Hun er dog i tvivl om, hvad hun skal skrive til udlejer.
I ovenstående tilfælde er det naturligvis vigtigt, at Hanne handler hurtigst muligt, således at rotteproblemet ikke når at sprede sig unødvendig meget. Det er derfor den korrekte løsning at tage kontakt til udlejer snarest muligt.
Det er dog ofte nemmere sagt end gjort. Det kan være svært at vide, hvordan man skal formulere sig og hvilke informationer, henvendelsen til udlejer skal indeholde.
Derfor har vi nedenfor skrevet et udkast, som du med fordel kan bruge til inspiration, hvis du skal kontakte din udlejer om et rotte- eller museproblem:
Til udlejer,
Jeg henvender mig, idet jeg den [dato] kunne konstatere, at der desværre er et rotte- eller museproblem i lejemålsadressen [angiv her lejemålets adresse].
Den [dato] kunne jeg høre gnavelyde inde i væggen i køkkenet, og jeg kunne den [dato] konstatere, at der var rotteekskrementer i et af køkkenskabene.
Jeg håber, at du vil udbedre problemet, da dette falder ind under din udvendige vedligeholdelsespligt.
For en god ordens skyld vil jeg anmode dig om at udarbejde en handlingsplan for, hvordan problemet skal løses. Derudover ønsker jeg at blive underrettet, når der tages skridt i sagen, der kan påvirke min beboelse af lejemålet.
Jeg ser meget frem til at høre fra dig igen snarest.
God dag!
Lejer”
Læs også: Nybyggeri med tilbud
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
I visse tilfælde er det ikke tilstrækkeligt at rette henvendelse til udlejer. Dette gør sig navnlig gældende, hvis der er tale om rotter i lejemålet.
De fleste er bekendt med, at rotter kan være smittebærere af alvorlige sygdomme. Derfor har man som borger pligt til at underrette kommunen, hvis man kan konstatere rotter i eller omkring lejemålet. Det gælder også ved mistanke herom.
Hvordan anmelder jeg et rotteproblem til kommunen?
Rotteproblemer anmeldes digitalt til kommunen. Dette kan eksempelvis gøres gennem www.borger.dk. Når du anmelder rotteproblemer, skal du følge kommunens anvisninger.
En anmeldelse af rotter resulterer altid i et besøg fra den kommunale rottebekæmpelse. Rottebekæmperen vurderer, om der er tale om rotter og giver råd om, hvad der skal gøres. Typisk vil der blive stillet rottefælder eller gift op på udvalgte steder.
Er der omkostninger for mig som lejer ved at anmelde problemet til kommunen?
Det er ganske gratis at anmelde et rotteproblem til kommunen. Rottebekæmpelsen er for dig som lejer også gratis. Din udlejer er forpligtet til at renholde og rottesikre sin ejendom i et sådant omfang, at ejendommens stand ikke gør det indbydende for rotter at trænge ind i ejendommen.
”Det er vigtigt, at du holder hovedet koldt og får kontaktet din udlejer og kommunen, såfremt der er tale om rotter”
Skal jeg fraflytte, hvis der er rotter eller mus i lejemålet?
Som lejer har man hverken en pligt til at fraflytte lejemålet eller en ret til at ophæve lejemålet på baggrund af, at der er rotter eller mus i lejemålet. Det vil sige, at de almindelige regler for fraflytning og opsigelse gør sig gældende.
Hvis du har rotter eller mus i lejemålet, og du har kontaktet din udlejer herom, vil udbedringen typisk ikke tage lang tid. Dette sagt på baggrund af at udbedring af rotte- eller museproblemet naturligvis også er i udlejers interesse.
Husk, at hvis du har rotter eller mus i lejemålet, er der ingen grund til panik. Det er vigtigt, at du holder hovedet koldt og får kontaktet din udlejer og kommunen, såfremt der er tale om rotter. Dette er den bedste måde at sikre, at det er den rette vedkommende, der hæfter for rotte- eller musebekæmpelsen i lejemålet.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med rotter kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du kontakter os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring skadedyr, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.