Tillægsydelser er en meget normal ting for udlejer at foretage i forbindelse med et lejeforhold. Spørgsmålet er dog, om udlejere har adgang til at kræve alle disse tillægsydelser? Læs mere om dette her.
Bliver du snydt ved tillægsydelser?
Din lejekontrakt kan indeholde bestemmelser, der efter lejeloven ikke lovligt kan aftales i en lejekontrakt. Dette kan resultere i, at du som lejer ender med at betale for tillægsydelser, som udlejer ikke er berettiget til at kræve betaling for – og derfor i sidste ende bliver snydt ved betaling af tillægsydelser. Dette er et almindeligt problem for lejere landet over. Dette betyder dog ikke, at pengene er tabt, idet du som lejer har ret til at kræve tilbagebetaling, hvis du er blevet snydt ved tillægsydelser.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Hvad er lovligt?
Lejeloven er til for at beskytte lejeren, og sikre at du blandt andet ikke bliver snydt ved tillægsydelser. Den indeholder derved en række regler, der ikke kan fraviges ved aftale. Der bliver ikke taget direkte stilling til tillægsydelser i lejeloven. Dette betyder dog ikke, at området ikke er reguleret. Det er et krav, at det udtrykkeligt fremgår af loven, at det er tilladt for udlejeren at kræve betaling for den konkrete ydelse. Lovhjemlen til den specifikke ydelse kan fremgå af forskellige bestemmelser, såsom beboerrepræsentationsbekendtgørelsen f.eks. Der er også flere eksempler på domme, hvor domstolen tager stilling til, hvad en udlejer lovligt kan opkræve.
Man kan som lejer være af den opfattelse, at udlejer lovligt kan kræve tillægsgebyr for diverse service, såfremt dette fremgår af lejekontrakten. Dette er ikke tilfældet, og derfor bliver mange lejere snydt ved tillægsydelser.
Udlejere må kræve tillægsgebyr for følgende:
- Varme
- Vand
- El
- Internet
- Kabel-tv
- Køling
Ved særskilt opkrævning af tillæg for vand eller køling, er det endvidere et krav, at der er opsat individuel måler ved lejemålet.
I forbindelse med regnskabet for vand, skal du være opmærksom på, at det er lovligt for udlejeren at kræve betaling for kloak- og vandafledningsafgift. Kollegier har ofte oprettet beboerrepræsentation. Det er ligeledes lovligt for udlejer at kræve kontingent for denne. Dette gør sig gældende for alle ejendomme og ikke kun kollegier. Hvis din udlejer opkræver gebyr for andre ydelser, er dette ulovligt, uafhængigt af hvad, der er aftalt i lejekontrakten.
Pro tip
Det er specielt i lejekontrakter ingået før d. 1/7-2015 at vi ser fejl med tillægsydelser. Det er omkring 50 % af disse lejekontrakter, hvor der er fejl i (herunder ulovlig opkrævet tillægsydelser).
Hvad er ikke lovligt?
Der er flere eksempler på ulovlige tillægsgebyr, hvor lejere bliver snydt ved tillægsydelser. Hvis det fremgår af din lejekontrakts § 11, vil dette være ugyldigt. De mest almindelige former for tillægsydelser er:
- Administration
- Forsikring
- Fast beløb for vaskeri
- Hækkeklipning
- Renovation
- Snerydning
- Trappevask
- Viceværtservice
- Vinduespolering
Hvis du har betalt for ulovlige tillægsydelser, har du mulighed for at kræve beløbet tilbagebetalt af udlejeren. Du kan kræve tilbagebetaling op til 3 år efter, at tillægsydelsen er betalt. Dit krav er altså forældet efter 3 år. Derfor er det vigtigt, at du som lejer kræver tilbagebetaling, så snart du bliver opmærksom på en ugyldig tillægsydelse.
Hvis du gør krav på tilbagebetaling, kan det resultere i, at din udlejer hæver din husleje med tilsvarende til gebyret for tillægsydelserne. Udlejerens ret til at hæve huslejen er også reguleret. Der findes særlige regler for huslejestigning, som udlejeren skal overholde.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med ulovlige tillægsydelser kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring tillægsydelser, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.