De fleste har nok prøvet, at udlejer eller vicevært banker på, og vil ind i lejligheden af den ene eller anden årsag. Men hvornår må udlejer egentlig tilegne sig adgang til dit lejemål?
Kriterier for udlejers adgang til det lejede
Din udlejer har ikke brug for din tilladelse i de situationer, hvor ”forholdene kræver det”. Det er udefinerbart, hvad dette omfatter. Dette er op til domstolene at vurdere.
Hvis udlejer ønsker adgang til dit lejemål, skal to kriterier være opfyldt. For det første skal udlejer anmode dig om adgang til dit lejemål. For det andet skal udlejer begrunde, hvorfor han/hun ønsker adgang til lejemålet.
Du bør som lejer lukke udlejer ind i alle tilfælde vedrørende reparationer, vedligeholdelse, modernisering m.m., hvor det findes åbenlyst relevant for udlejer at have adgang til lejemålet.
TIP
Når du overtager et lejemål, så overtager du også brugsretten dertil. Det vil sige, at udlejer ikke længere har råderet over lejemålet og det er blandt andet derfor, at udlejer ikke bare må gå ind i lejemålet.
Nøgler til lejemålet
Ligeledes har din udlejer dermed heller ikke ret til at beholde en nøgle til dit lejemål og derved have adgang til det lejede – Du har faktisk pligt til at få udleveret samtlige nøgler til dit lejemål. Dette kan dog i de færreste tilfælde anbefales. Netop i nødsituationer, som bliver behandlet længere nede, er det til din fordel, at udlejer har adgang til lejemålet. Hvis udlejer derimod misbruger denne adgang til lejemålet, kan det være relevant at gøre brug af rettigheden til at få udleveret samtlige nøgler til dit lejemål.
Nødstilfælde
I nødstilfælde, hvor det er strengt nødvendigt, at udlejer kommer ind i dit lejemål, og der ikke synes tid til at afvente lejers accept til dette, kan udlejer tilegne sig adgang til dit lejemål uden din accept.
Strengt påkrævede situationer kan f.eks. være ved brand, brud på gasrør, vandrør eller andre tænkelige forhold, der kræver afhjælpning straks. Det er således kun i absolutte nødstilfælde, at udlejer må tilegne sig adgang til lejemålet uden din accept. I disse tilfælde er det selvfølgelig altid en fordel, at udlejer har en nøgle og adgang til dit lejemål, således at udlejer eller andre ikke behøves at skade lejligheden yderligere ved f.eks. at smadre en rude eller dør med henblik på at tilegne sig adgang.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Renoveringer og lignende
I de tilfælde, hvor udlejer vil renovere eller udbedre mangler i dit lejemål, som kræver, at han skal indtræde i lejemålet, kræver det en accept fra din side samt en række varslingskrav.
Små udbedringer og renovationer
Skal udlejer foretage små udbedringer eller renoveringer i dit lejemål, følger det af lejeloven, at dette skal varsles 6 uger i forvejen.
Mindre renoveringer og udbedringer omfatter tilfælde, hvor din udlejer forholdsvist hurtigt og nemt kan foretage arbejdet uden, at der er påkrævet det store fra din side som lejer.
Større udbedringer og renovationer
Skal udlejer foretage større udbedringer af dit lejemål, skal dette varsles 3 måneder i forvejen. Det er i disse tilfælde vigtigt, at du er bevidst om, hvad der forventes af dig som lejer – skal der fjernes møbler eller andet? Sørg derfor for at have en god dialog med udlejer om, hvad der forlanges af dig. Hvis du skal have hjælp til at foretage de nødvendige forberedelser, er det også en god idé at informere udlejer om dette.
Læs også: Renovering af lejemål
Pro tip
Som lejer har du en fremvisningspligt, hvor kravene faktisk er reguleret i loven. Det er 2 timer hver anden dag – Mere end dette kan udlejer ikke forlange.
Fremvisning ved opsigelse
Har du opsagt dit lejemål, har du pligt til at stille dit lejemål til rådighed for fremvisning et par timer. Efter lejeloven skal lejemålet stå til rådighed hver anden dag i mindst 2 timer. Du har som lejer ret til at bestemme tidsperioden for fremvisningen, men du skal sætte denne i en periode, der ikke er ”ubelejlig”. Kan du ikke være til stede i denne tidsperiode, har du dog krav på, at udlejer (eller en af udlejers udvalg) møder op til fremvisningen, og skal derfor have adgang til lejemålet. Dermed sikrer du dig, at der bliver låst, når de forlader ejendommen, ikke fjernes eller ødelægges ting m.m.
Læs også: Opsigelse af et lejemål: Sådan gøres det
Nægter du som lejer at give udlejer adgang til lejemålet, kan du risikere at hæfte for udlejers tab, som dette medfører. Hvis udlejer således ikke har fundet en lejer, når du fraflytter, og dette skyldes, at du ikke ville lade udlejer holde fremvisning af lejemålet, er du erstatningsansvarlig for det tab, som udlejer lider i form af tabt husleje.
Derudover kan udlejer ophæve lejeaftalen, således at din opsigelsesperiode annulleres, og du skal fraflytte straks.
Billeder til salgsopstilling
Som udgangspunkt må udlejer/ejendomsmægler ikke tage billeder af lejligheden med alt dit indbo uden din accept. Du kan derfor nægte udlejer dette.
Læs også: Fremleje: Hvad er reglerne for istandsættelse og vedligeholdelse?
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med udlejers adgang kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring udlejers adgang, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.