5 råd om efterregning​

5 råd om efterregning​

Sebastian Juhl

Sebastian Juhl

Senior legal advisor

Har du fået en efterregning vedrørende dit forbrug fra udlejer? Du kan her få 5 råd om efterregning, og hvordan du bedst reagerer på en efterregning fra din udlejer.

1. Hvad skyldes efterregningen?​

Hvis du modtager en efterregning, er det vigtigt, at du som det første overvejer, hvad denne regning skyldes. Din udlejer har kun krav på efterbetaling, hvis hans afregning med forsyningsselskabet er større end det a conto bidrag, som du har erlagt. Se derfor på dit forbrug og din månedlige a conto betalinger og vurder om disse matcher hinanden. 

Læs også: 10 ting hvor din udlejer måske snyder dig 

2. Har din udlejer overhovedet krav på en efterregning?​

Du har ifølge lejeloven krav på, at der skal være installeret selvstændige målere til henholdsvis vand og el, hvis udlejer skal have ret til at opkræve a conto-betalinger. Har udlejer forsømt denne opgave, har han hverken krav på, at du som lejer skal betale et månedligt a conto bidrag, og af samme årsag har han ikke krav på en efterbetaling.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.

3. Har din udlejer overholdt klagevejledningen i forbrugsregnskabet?​

Der gælder et konkret formkrav til udlejer om, at han i forbrugsregnskabet skal inkludere en vejledning om muligheden for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet. Forsømmer udlejer at tilføre lejers mulighed for at gøre indsigelse, mister han retten til at opkræve en efterregning. Ifølge lejeloven skal udlejer i forbrugsregnskabet tydeligt informere lejer om muligheden for at gøre indsigelse imod forbrugsregnskabet.

Læs mere: Forbrugsregnskab – Alt du bør vide som lejer

4. Udlejer tager ikke klagen videre til Huslejenævnet

Har du klaget over forbrugsregnskabet, uden at udlejer har foretaget sig noget?

Efter lejelovens regler er udlejer forpligtet til at indsende sagen for huslejenævnet indenfor 6 uger efter udløbet af din frist på 6 uger for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet. Hvis udlejer ikke indsender sagen for huslejenævnet inden udløbet af denne frist, mister udlejer retten til at opkræve sin efterregning. Husk at din indsigelse mod forbrugsregnskabet skal indeholde en begrundelse.

Læs også: A conto: Alt du skal vide som lejer

5. Er forbrugsregnskabet kommet til tiden?​

Sidste råd om efterregning omhandler fristerne i forhold til forbrugsregnskabet. Lejeloven sætter nemlig strenge formkrav til bl.a., hvornår du som lejer senest skal have modtaget forbrugsregnskabet. Din udlejer skal sende dette indenfor 4 måneder efter regnskabsårets afslutning, eller kan fremvise, at han afventer sit forsyningsselskab. Hvis udlejer ikke overholder fristerne, har udlejer ikke ret til at kræve efterbetaling af dig som lejer.

Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt

Emnet med efterregning kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.  

Det kan både være omkring efterregning, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til? 

Lad os hjælpe dig

Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig. 

Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 9,4 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også. 

Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.  

Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.  

Del indlægget​

Vil du have vurderet din sag gratis?

Det tager kun 2 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
helt gratis. Du har endda svar inden 24 timer!

Gør som
+6000 andre​

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks direkte i indbakken

Det Store Fællesskab for Lejere