5 råd om efterregning​

Hvad er ideerne bag DIGURA

Har du fået en efterregning vedrørende dit forbrug fra udlejer? Du kan her få 5 råd om efterregning, og hvordan du bedst reagerer på en efterregning fra din udlejer.

1. Hvad skyldes efterregningen?​

Hvis du modtager en efterregning, er det vigtigt, at du som det første overvejer, hvad denne regning skyldes. Din udlejer har kun krav på efterbetaling, hvis hans afregning med forsyningsselskabet er større end det a conto bidrag, som du har erlagt. Se derfor på dit forbrug og din månedlige a conto betalinger og vurder om disse matcher hinanden. 

Læs også: 10 ting hvor din udlejer måske snyder dig 

2. Har din udlejer overhovedet krav på en efterregning?​

Du har ifølge lejeloven krav på, at der skal være installeret selvstændige målere til henholdsvis vand og el, hvis udlejer skal have ret til at opkræve a conto-betalinger. Har udlejer forsømt denne opgave, har han hverken krav på, at du som lejer skal betale et månedligt a conto bidrag, og af samme årsag har han ikke krav på en efterbetaling.

Hvorfor skal man vælge DIGURA?

Vil det ikke være rart, hvis du kun skulle betale, hvis du faktisk vinder? Vi påtager os al risiko, hvor lejerforeninger tager et fast kontigent, ligemeget om de vil hjælpe dig eller ej. Vi er her for at hjælpe de lejere, som ikke har tid, er usikre på deres rettigheder eller ikke ved, hvordan deres sag skal håndteres. 

  • Gratis vurdering af sagen
  • Risikofrit og uden besvær
  • No Cure No Pay

3. Har din udlejer overholdt klagevejledningen i forbrugsregnskabet?​

Der gælder et konkret formkrav til udlejer om, at han i forbrugsregnskabet skal inkludere en vejledning om muligheden for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet. Forsømmer udlejer at tilføre lejers mulighed for at gøre indsigelse, mister han retten til at opkræve en efterregning. Ifølge lejeloven skal udlejer i forbrugsregnskabet tydeligt informere lejer om muligheden for at gøre indsigelse imod forbrugsregnskabet.

Læs mere: Forbrugsregnskab – Alt du bør vide som lejer

4. Udlejer tager ikke klagen videre til Huslejenævnet

Har du klaget over forbrugsregnskabet, uden at udlejer har foretaget sig noget?

Efter lejelovens regler er udlejer forpligtet til at indsende sagen for huslejenævnet indenfor 6 uger efter udløbet af din frist på 6 uger for at gøre indsigelse mod forbrugsregnskabet. Hvis udlejer ikke indsender sagen for huslejenævnet inden udløbet af denne frist, mister udlejer retten til at opkræve sin efterregning. Husk at din indsigelse mod forbrugsregnskabet skal indeholde en begrundelse.

Læs også: A conto: Alt du skal vide som lejer

5. Er forbrugsregnskabet kommet til tiden?​

Sidste råd om efterregning omhandler fristerne i forhold til forbrugsregnskabet. Lejeloven sætter nemlig strenge formkrav til bl.a., hvornår du som lejer senest skal have modtaget forbrugsregnskabet. Din udlejer skal sende dette indenfor 4 måneder efter regnskabsårets afslutning, eller kan fremvise, at han afventer sit forsyningsselskab. Hvis udlejer ikke overholder fristerne, har udlejer ikke ret til at kræve efterbetaling af dig som lejer.

Vil du have testet din sag gratis?

Det tager kun 5 minutter at indgive sagen og herefter vurderer vi din problemstilling
med udgangspunkt i 4.500 afgørelser og gældende lov. Du har endda svar samme dag.

DEL INDLÆGGET

Luk menu

Vil du ikke gerne undgå at blive snydt eller få kompensation som du er berettiget til?

Gør ligesom 1000 andre lejere og tilmeld dig vores nyhedsbrev – Det kan potentielt spare dig for mange tusinde af kroner. Vi vil give dig gratis råd omkring indflytning, mens du bor til leje og ved din fraflytning.