1. Betal ikke depositum før underskrevet kontrakt
Det første og måske vigtigste råd, når du indgår en lejeaftale, er: Betal aldrig depositum, før du har underskrevet lejekontrakten. Selvom det kan virke simpelt, er det et scenarie, vi ofte har set lejere blive udsat for. Hvis du betaler depositum, inden kontrakten er underskrevet, risikerer du at blive snydt.
I værste fald kan en “udlejer” forsvinde efter modtagelsen af depositummet, og du ser derfor sandsynligvis aldrig dine penge igen. Ved at vente med at betale depositum til efter lejekontrakten er underskrevet, sikrer du dig mod svindel og beskytter dine rettigheder som lejer.
2. Kend reglerne om depositum
Det er vigtigt at kende til reglerne for depositum, når du flytter ind i et lejemål. Ifølge lejeloven må udlejer maksimalt kræve et depositum, der svarer til tre måneders husleje (eksklusiv forbrug). Ud over depositum kan udlejer også kræve op til tre måneders forudbetalt leje, som dækker de sidste tre måneder af dit lejemål.
Selvom du betaler forud for de sidste tre måneder, skal du stadig betale husleje for den første måned, du bor i lejemålet. Det betyder, at du i visse tilfælde kan stå i en (lovlig) situation, hvor du skal betale, hvad der svarer til syv måneders husleje ved indflytning: tre måneders depositum, tre måneders forudbetalt leje og huslejen for den første måned.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
3. Forudbetalt leje og depositum er ikke det samme
Når du opsiger dit lejemål og nærmer dig fraflytning, bruges din forudbetalte leje til at dække de sidste lejeudgifter i opsigelsesperioden. Hvis du eksempelvis har betalt tre måneders forudbetalt leje, vil dette beløb dække de sidste tre måneder af din lejeperiode.
Udlejeren vil modregne den forudbetalte leje mod huslejen for disse måneder. Det er vigtigt at bemærke, at forudbetalt leje ikke må tilbageholdes som depositum – det er specifikt beregnet til at dække de sidste måneders leje og skal ikke bruges til dækning af skader eller mangler i lejemålet.
4. Overskydende depositum tilbagebetales
Depositum er udlejers sikkerhed for at få dækket udgifter til istandsættelse ved fraflytning. Normalistandsættelsen omfatter som udgangspunkt hvidtning, maling og tapetsering. Den kan dog også omfatte mellemslibning og lakering af gulve, såfremt dette findes nødvendigt.
Læs her, hvordan du får mest muligt af dit depositum tilbage.
Tilbagebetaling skal ske senest 1-1½ måned efter, at udlejer har opgjort, hvor meget istandsættelsen vil koste. Hvis udlejer er urimeligt længe om dette, kontakt da DIGURA. Vi tager gerne dialogen med udlejer, og får ham/hende til at tilbagebetale dit depositum. I de fleste tilfælde er en dialog tilstrækkelig. Hvis dette ikke er tilfældet, fører vi gerne sagen i Huslejenævnet for dig. Det er ganske gratis af få din sag vurderet.
Læs også: Succeshistorie: Julie fik 3.600 kr. og hele sit depositum tilbage
5. Blev der afholdt indflytningssyn?
Allerede når du flytter ind i dit nye lejemål, er der nogle forhold, som kan have afgørende betydning for hvilke istandsættelseskrav, som din udlejer kan stille, når du skal flytte ud igen, og dermed også hvor meget depositum, du skal have tilbagebetalt.
Din udlejer har som udgangspunkt pligt til at afholde et indflytningssyn og efterfølgende aflevere en indflytningsrapport, som skal dokumentere lejemålets stand ved indflytning.
Overholdes dette ikke, mister udlejer i nogle tilfælde sin ret til at opkræve depositum, hvilket betyder, at du som udgangspunkt har ret til at få hele beløbet tilbagebetalt.
Dog skal du være opmærksom på, om din udlejer kategoriseres som professionel udlejer eller ej.
6. Har du modtaget fraflytningsrapporten i tide?
Ligesom der skal afholdes et indflytningssyn, så skal der også afholdes et fraflytningssyn. Dette skal afholdes senest 2 uger efter, at du er fraflyttet lejemålet, hvorefter der bliver udarbejdet en fraflytningsrapport.
Det er meget normalt, at fraflytningssynet tager udgangspunkt i indflytningsrapporten, da dette dokumenterer lejemålets stand, da du flyttede ind og dermed også om lejemålet bliver afleveret tilbage i samme stand, som du modtog det.
Modtager du ikke en fraflytningsrapport, så mister din udlejer som udgangspunkt sin ret til at opkræve depositum, og du skal dermed have tilbagebetalt hele beløbet.
7. Behandl lejemålet ordentligt og få mere depositum tilbage
Vores sidste råd er, at du skal behandle lejemålet bedst muligt. Jo bedre du behandler lejemålet, desto mere af dit depositum får du tilbagebetalt ved fraflytning. Du kan evl. selv gennemgå lejemålet før fraflytningssynet. På den måde kan du forsøge at udbedre de istandsættelser, som udlejer ellers skal foretage.
Læs også: De 6 bedste tips til at passe på din lejlighed (og depositum!)
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med depositumregler kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring depositumregler, som i dette tilfælde, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 4.7 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så vurderer vi din sag ganske gratis. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.