Susanne henvendte sig til os efter at have kæmpet mod udlejer alene. Hun var allerede fraflyttet sit lejemål i Aalborg og på trods af en ellers kort lejeperiode på kun 11 måneder var det endt galt – Læs historien her.
Udlejer krævede nyistandsættelse ved Susannes fraflytning af lejemålet
Eftersom Susanne flyttede ind i 2016, så er hun underlagt den nye lejelov og dermed må udlejer IKKE kræve nyistandsættelse. Dette overholdt udlejer ikke, eftersom han forsøgte at få Susanne til at betale for både gulvslibning, maling af alle vægge og loft m.m.
Susanne forsøgte på egen hånd at tage diskussion med udlejer, dog uden den store effekt eftersom udlejer ikke ville samarbejde. Susannes diskussion med udlejer resulterede i, at udlejer blev decideret ubehagelig, hvorfor Susanne valgte at søge hjælp og tage kontakt til DIGURA.
Læs mere: 10 ting hvor din udlejer måske snyder dig
Efter blot 3 timer havde vi vurderet hendes sag og valgt at føre denne. DIGURA forsøgte at tage kontakt til udlejer, men ramte samme mur. Vi måtte derfor tage den til huslejenævnet i Aalborg kommune. Vi indsendte et længere sagsskrift til huslejenævnet, hvorefter udlejer fik lov til at sende et svar retur. Efter et par måneder tikkede den fantastiske mail ind, at vi havde fået ret ved Huslejenævnet.
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vil det ikke være rart, hvis du kun skulle betale, hvis du faktisk vinder? Vi påtager os al risiko, hvor lejerforeninger tager et fast kontigent, ligemeget om de vil hjælpe dig eller ej. Vi er her for at hjælpe de lejere, som ikke har tid, er usikre på deres rettigheder eller ikke ved, hvordan deres sag skal håndteres.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Susanne fik 10.232 kr. tilbage til udbetaling
Hvad lagde de vægt på?
Udlejer havde ikke beskrevet vedligeholdelsen som misligholdelse, men derimod som almindelig vedligeholdelse. Idet at det er almindelig vedligeholdelse, og lejekontrakten er indgået efter d. 1/7-2015 og er en typeformular A, udgave 9 (også kaldet typeformular A9) så er det ikke længere muligt, at kræve nyistandsættelse og dermed vil almindelig vedligeholdelse høre ind under slid og ælde. Slid og ælde kan man ikke længere kræve af lejere, så dermed var kravet ikke gyldigt.
Læs også: Udlejers adgang til at hæve huslejen
Hvad er vigtigt i sagen?
- Susanne vandt 10.232 kroner
- Vi tog et servicegebyr svarende til 15% af den besparelse, som Susanne fik
- Servicegebyret var 1548 kroner
- Susanne fik udbetalt 8773 kroner
- Vi ordnede alt for Susanne – både dialog med udlejer og sagens førelse ved Huslejenævnet
- Susanne kunne slappe af og samtidig slippe for både frygt og fejl samt spare tid ved at overgive sagen til DIGURA.
Læs også: Boligstøtte: Alt du skal vide som lejer
Hvad siger Susanne?
Jeg ville aldrig selv have sat mig ind sagen, da man vel stoler på sin udlejer. Men jeg overgav sagen til DIGURA, da jeg synes det var en meget dyr regning. Men jeg havde hverken kompetencer eller tid til at sætte mig ind i lejeloven. De vendte lynhurtig tilbage med professionel vurdering af sagen. Vi valgte sammen, at det var bedst, at de kørte sagen. Da de ringede og sagde, at de havde vundet over 10.000 tilbage til mig var det fantastisk! Jeg havde virkelig ikke turde håbe på det. Det er nok den bedste timeløn jeg nogensinde har fået – for jeg har maks brugt en halv time tilsammen på at indgive sagen og snakke med DIGURA løbende. De har været guld værd
Det er en fantastisk udtalelse vi har fået os. Vi håber, at vi kan leve op til jeres alles tillid, forventninger og håb.
Bemærk: Susannes sag var en sag som vi kørte i vores testperiode. Det var en prøvesag til at validere vores forretningsmodel og teste konceptet.