Hvad er fraflytning?
En fraflytning defineres her som det tilfælde, hvor en lejer flytter fra sit lejemål. Fraflytning sker typisk i forbindelse med opsigelse eller i sjældne tilfælde i forbindelse med ophævelse af et lejemål.
Hvilken proces er fraflytning for mig som lejer?
Der er mange ting, du skal tage stilling til, når du fraflytter dit lejemål. Du er formentlig spændt på dit nye hjem og ønsker at komme fra dit gamle hjem på bedst mulig vis. Vi har opstillet de tre vigtigste ting, du skal være opmærksom på, når du skal flytte.
Vær opmærksom på følgende, når du skal flytte:
- Depositum og forudbetalt leje
- Istandsættelse
- A conto
Hvad du præcist skal være opmærksom på ved disse punkter, kommer vi nærmere ind på senere i artiklen.
TIP
Reglerne i lejeloven gælder også fremleje, da begrebet leje stilles parallelt med fremleje efter lovens regler.
Læs mere om fremleje her.
Hvad siger Lejeloven om fraflytning?
Lejeloven fastlægger, at du som lejer kan opsige eller ophæve dit lejemål. Loven opstiller yderligere en række regler for, hvordan og hvornår du kan opsige eller ophæve dit lejemål.
I Lejeloven står der blandt andet:
- Ved fraflytning skal du være ude senest kl. 12:00 på fraflytningsdagen
- Lejemålet skal afleveres i samme stand som ved indflytningen
- Både lejer og udlejer kan opsige og ophæve lejemålet
Hvad er depositum?
Da du flyttede ind i dit lejemål, betalte du et depositum til din udlejer. Det er hans sikkerhed for, at han har penge at sætte lejligheden i stand for, når du flytter.
Der er ingen klare regler i Lejeloven om, hvor længe efter din fraflytning din udlejer må tilbageholde pengene. Retspraksis viser, at de skal tilbagebetales uden ugrundet ophold, hvilket betyder typisk 4-6 uger.
Hvad er forudbetalt leje?
Forudbetalt leje er penge, der er afsat til at betale huslejen i opsigelsesperioden. Dette vil sige, at hvis du har betalt forudbetalt leje for tre måneder, så skal du ikke betale husleje i din opsigelsesperiode, da den forudbetalte leje dækker denne udgift.
Hvis du vil vide mere om forudbetalt leje og depositum, kan du læse meget mere lige her.
TIP
Din udlejer må maksimalt opkræve depositum på en sum svarende til tre måneders husleje. Derudover må udlejer også maksimalt kræve tre måneders forudbetalt leje.
Hvor længe må udlejer tilbageholde mit depositum?
Udlejer må tilbageholde dit depositum og forudbetalte leje indtil flytteopgøret er færdiggjort. Hvis du skal vente længe på dit flytteopgør, skal udlejer kunne bevise, at du har modtaget det uden ugrundet ophold. En forklaring på den lange ventetid kan eksempelvis være, at udlejer afventer en faktura fra en håndværker, der har udført arbejde i lejemålet.
Læs også: 5 gode råd til fraflytning
Hvorfor skal man vælge DIGURA?
Vi hjælper hundredvis af lejere hver måned, både via vores medlemsløsning og vores sagsbehandling. Når vi fører sagerne, så har vi opnået en gevinst for lejeren i over 90 % af tilfældene. Vi er her for at hjælpe dig, som potentielt bliver snydt af din udlejer og som faktisk gerne vil beholde dine egne penge.
- Gratis vurdering af sagen
- Risikofrit og uden besvær
- No Cure No Pay
Hvad er istandsættelse?
Lejeloven har en klar regel, der siger, at ”lejer skal ikke overdrage det lejede i bedre stand end ved indflytning”. Det betyder, at du ikke skal gøre lejemålet i bedre stand, når du fraflytter, end det var, da du overtog det.
Istandsættelse er derfor en vedligeholdelse af lejemålet, således det ikke forringes, men samtidig ikke forbedres.
Der er forskel på misligholdelse og istandsættelse. Hvis du misligholder lejemålet, f.eks. ryger indenfor på trods af forbud, laver en vandskade på gulvet eller ødelægger et vindue, så er du erstatningsansvarlig. Det hører ikke under istandsættelse, men i stedet under udbedring af skader.
Den indvendige vedligeholdelsespligt
Udgangspunktet i dansk ret er, at udlejer har vedligeholdelsespligten for hele lejemålet. Dog har lejer ofte den indvendige vedligeholdelsespligt i praksis. Det skal dog fremgå tydeligt af lejekontrakten – ellers ligger vedligeholdelsespligten fortsat hos udlejer.
Depositum bliver ofte brugt på istandsættelse i forbindelse med lejers indvendige vedligeholdelsespligt. Hvis lejer ikke har den indvendige vedligeholdelsespligt, kan udlejer ikke bruge depositum på istandsættelse af lejemålet. Den indvendige vedligeholdelsespligt angår efter loven hvidtning, maling, tapetsering og lakering af gulve.
Bliv juridisk sikret i dit lejeforhold fra 149 kroner.
Er du bange for at blive snydt i dit lejeforhold eller er du allerede blevet det?
I DIGURA kan du blive medlem af vores medlemsklub, hvor du kan få hjælp til din situation og opnå tryghed og opbakning fra 149 kroner om måneden.
- Juridisk rådgivning
- Hjælp til opsigelse og ophævelse
- Løbende tjek af din lejekontrakt
- Løbende tjek af din husleje
- Og meget mere..
Den udvendige vedligeholdelsespligt
Udgangspunktet er det samme som ved den indvendige vedligeholdelsespligt. Det er dog forskelligt, hvordan det håndteres i praksis. Udlejer har som oftest den udvendige vedligeholdelsespligt, men ved lejemål i hus eller lignende, hvor der ofte er et udeareal, har udlejer typisk overdraget den udvendige vedligeholdelsespligt til lejer.
Vil du vide mere om vedligeholdelsespligt? Læs vores artikel: Vedligeholdelse – alt du skal vide som lejer.
Hvis du befinder dig i en fraflytning og er i tvivl om, hvad du skal foretage dig, er det altid en god idé at opsøge juridisk rådgivning, hvor du lan få hjælp til at takle situationen.
Lejers rettigheder ved fraflytning
Hvis din udlejer udlejer mere end ét lejemål, er han forpligtet til at holde et flyttesyn og lave en fraflytningsrapport. Det er den, der afgør, hvad du skal istandsætte og hvad udlejer kan kræve penge for. Hvis din udlejer kun udlejer ét lejemål, så skal han blot fremsætte istandsættelseskrav. I princippet vil du ikke hæfte for den istandsættelse, som ikke fremgår af fraflytningsrapporten eller istandsættelses-kravene.
TIP
Underskriv aldrig en fraflytningsrapport, du er uenig i, da den giver udlejer krav imod dig. Udlejer kan ikke tvinge dig til at skrive under på fraflytningsrapporten.
Er du i tvivl om, hvad du skal gøre, hvis du er uenig med fraflytnings-rapporten? Så tag kontakt til en rådgiver og få juridisk rådgivning til problemstillingerne og spørgsmål til fraflytningsrapporten. Du vil her få hjælp til diverse problemstillinger og spørgsmål i forbindelse hermed.
Læs mere og fraflytningssyn og fraflytningsrapport her.
Hvis du betaler a conto
En a conto-betaling er en forudbetaling for dit forbrug i dit lejemål. Når du fraflytter eller ved regnskabsårets afslutning bliver dit forbrug gjort op. Du har betalt et estimeret beløb a conto, så når dit forbrug bliver opgjort, skal du enten betale penge eller have penge tilbage.
Hvis du fraflytter din lejlighed midt i regnskabsåret, kan din udlejer tilbageholde en del af dit depositum til fremtidig forbrugsafregning. Hvis du har forbrugt mere end hvad dine a conto indbetalinger dækker, så kan udlejer betale denne efterregning med det tilbageholdte beløb. På denne måde sikrer de sig, at du ikke løber fra din regning. Hvis der ikke er en efterregning, får du pengene retur. Det er vigtigt, at udlejer også udleverer forbrugsregnskabet for den periode, selvom du er fraflyttet.
Hvad koster en fraflytning?
Der er mange faktorer, der spiller ind, når en fraflytning skal gøres op. Det har blandt andet betydning hvor længe du har boet i lejemålet og hvordan du har behandlet lejemålet i lejeperioden. Oftest er der penge tilbage fra dit depositum, når istandsættelsen er betalt, men det er ikke altid – du kan også ende med en efterregning.
Få juridisk hjælp, så du undgår at blive snydt
Emnet med fraflytning kan være meget kompliceret som lejer. Overstående skal ses som en generel vejledning og ikke som decideret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at du tager fat i os, således du kan få den rette og nødvendige rådgivning, som passer konkret til din sag.
Det kan både være omkring fraflytningsopgørelse, men det kan også være alt fra fraflytningssynet til den økonomiske rapport. Vi ser desværre mange lejere, som bliver snydt i disse tilfælde. Det er ofte rigtig mange penge, du som lejer går glip af, alt fra nogle tusind kroner til 30-40.000 kroner. Tænk hvad du ellers kunne bruge disse penge til?
Lad os hjælpe dig
Ved DIGURA kan du altid få fat på os, du har din egen sagsbehandler og bedst af alt: Du betaler kun, hvis vi vinder din sag. Det er derfor risikofrit for dig, at vi hjælper dig.
Vi har opnået et fordelsagtig resultat for lejere i over 90 % af alle sager, som vi har haft behandlet. Vi har 4,7 i score på Trustpilot, 5 stjerner på Facebook og vi har hjulpet mere end 5000 lejere. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig også.
Er du i tvivl om noget i artiklen, så sidder vores team klar til at hjælpe dig i chatten. Den kan du finde nederst i højre hjørne.
Hvis du har brug for juridisk hjælp, så kan du får testet din sag nedenfor. Det er gratis og vores dygtige juridiske team vil lave en uforpligtende vurdering af sagen.